E10
E10
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu menar jag inte europaväg utan den nya bensinen.
I maj kommer ju den nya bensinen med 10 procent etanolinblandning.
Har hört att oljan tappar sin smörjande effekt vid inblandning av sprit.
Är detta bara "nys" eller sanning?
Är ju åt h-e om lager och kolv-cylinder skär pga detta.
Om det nu är sant att oljan inte smörjer hur löser man detta problem?
Är aspen-bensin något alternativ eller ?????
Några förslag hur man kör i sommar utan risk för haveri? <!-- </EdIndex> --></div>
I maj kommer ju den nya bensinen med 10 procent etanolinblandning.
Har hört att oljan tappar sin smörjande effekt vid inblandning av sprit.
Är detta bara "nys" eller sanning?
Är ju åt h-e om lager och kolv-cylinder skär pga detta.
Om det nu är sant att oljan inte smörjer hur löser man detta problem?
Är aspen-bensin något alternativ eller ?????
Några förslag hur man kör i sommar utan risk för haveri? <!-- </EdIndex> --></div>
-
Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag har varit borta från forumet ett tag och orkade inte läsa in mig på allt som skrivits.
Om någon av moderatorerna känner för att lyfta över tråden till tidigare tråd så är det OK.
Har nu läst vad som skrivits i tidigare tråd och ser inte att någon berört just att oljan tappar smörjegenskaperna vilket är allvarligt. Det var nån båtmotorreparatör som flaggade upp mycket haverier och stor förslitning i relativt nya motorer på nuvarande 5% inblandning.
Vad händer då med 10% ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Om någon av moderatorerna känner för att lyfta över tråden till tidigare tråd så är det OK.
Har nu läst vad som skrivits i tidigare tråd och ser inte att någon berört just att oljan tappar smörjegenskaperna vilket är allvarligt. Det var nån båtmotorreparatör som flaggade upp mycket haverier och stor förslitning i relativt nya motorer på nuvarande 5% inblandning.
Vad händer då med 10% ??? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Re: E10
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tanka upp med 98, eller om ni har tillgång till Shell`s V-power 99 oktan..
Jag tänker då under inga omständigheter tanka nått jäv.. E10
Inte i bilarna heller......... Sprit är till för att drickas av människan, inte av någon stackars mååtår.....
SÅ DÄ SÅ.........
<!-- </EdIndex> --></div>
Ganska enkeltNV skrev: Några förslag hur man kör i sommar utan risk för haveri?
Inte i bilarna heller......... Sprit är till för att drickas av människan, inte av någon stackars mååtår.....
SÅ DÄ SÅ.........
Re: E10
Kloka ord där Lasse! Sprit är för invärtes bruk... och utvärtes för sårtvätt. <!-- </EdIndex> --></div>Lasse väss skrev:Ganska enkeltNV skrev: Några förslag hur man kör i sommar utan risk för haveri?Tanka upp med 98, eller om ni har tillgång till Shell`s V-power 99 oktan..
SÅ DÄ SÅ.........
-
NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, våra barn förtjänar att dö en långsam död bara för våran generation före oss, va dumma i huvudet och inspirerade av amerika. njut av er tid. för när våran generation tar över, så blir det skott pengar på v8 och alla som tror bensin är en frihet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och hur länge tror ni 98 finns kvar? Tycker det försvunnit på en hel del mackar redan.
Och att det skulle vara problem med olja o.s.v, nja, tror nog mopeder klarar sig bara fint. Det är ju inte nån enorm förändring jämfört med nu.
Häruppe där det är mycket snöskotrar och lite båtar har jag då inte hört talas om några problem med nuvarande 5% inblandning av Etanol.
Jag tänker då fortsätta köra på 95 i mopeder och skotrar, och även i bilar, men då även med 30% inblandning av E85 på några (och det är inga moderna bilar) <!-- </EdIndex> --></div>
Och att det skulle vara problem med olja o.s.v, nja, tror nog mopeder klarar sig bara fint. Det är ju inte nån enorm förändring jämfört med nu.
Häruppe där det är mycket snöskotrar och lite båtar har jag då inte hört talas om några problem med nuvarande 5% inblandning av Etanol.
Jag tänker då fortsätta köra på 95 i mopeder och skotrar, och även i bilar, men då även med 30% inblandning av E85 på några (och det är inga moderna bilar) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aspenbränsle är ju känt för att kunna lösa upp gamla "bensinfasta" avlagringar i bränslesystem. Jag misstänker att alkohol kan göra samma sak.
Bensin är betydligt bättre på att skölja bort olja än alkohol. den som tvivlar på det kan prova att tvätta en växellåda i bensin och en annan i
t-sprit.
Det är nog betydligt större risk att moppen skär av för mager blandning
än av att dom 10 %en alkohol påverkar oljan.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Bensin är betydligt bättre på att skölja bort olja än alkohol. den som tvivlar på det kan prova att tvätta en växellåda i bensin och en annan i
t-sprit.
Det är nog betydligt större risk att moppen skär av för mager blandning
än av att dom 10 %en alkohol påverkar oljan.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
Vilken olja?
Jag har skaffat 3 liter av Aspens 2T-olja. Funderar på att blanda själv.
Kanske är lättare att köpa Aspen 2T och komplettera med lite mer olja?!?! <!-- </EdIndex> --></div>
Köper du då Aspen 4-t och blandar i olja?S_Compakt skrev:Jag tankar numer bara Aspen (blandar själv olja) har man en gång provat så är man fast , eftersom man inte hittar något negativt
Vilken olja?
Jag har skaffat 3 liter av Aspens 2T-olja. Funderar på att blanda själv.
Kanske är lättare att köpa Aspen 2T och komplettera med lite mer olja?!?! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60