Sida 1 av 1
Uppborrad förgasare.
Postat: 22 mar 2011, 22:18
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade en förgasare i gömmorna som redan var filad i så jag tänkte se hur stor jag vågar göra den.
Ligger nu på ca 13,4mm och vågar nog inte ta mer...
Nu till mina frågor.
1. Jag tänkte ta ner nålmunstycket så det ligger i nivå med nederkanten av hålet och sen fasa av trotteln för att den ska gå i botten, är detta rätt tänkt?
2. Har läst nån stans att man måste justera flotören så motorn inte surar ner sig på lägre varv, hur gör man detta?
Antar att foltören ska stänga när den är längre ner men dom nya i plast är ju inte så lätt att modda!?
Är det inte samma flotör och flotörlock till 8,5 och 12mm förgasare eller ser husen olika ut istället?
Har även en 12mm som jag kan köra med i värsta fall men jag vill få så mycket ur min uppborrade orginalcylinder som möjligt utan att det syns...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 07:34
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fegis

Den här kör jsg med
"Garageportare" 14X14 mm (f.d. 8.5mm) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 07:47
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftigt , lövtunna väggar , det finns väl en fabriksgjord sån 14x14mm
Det måste vara riktigt att fila ner munstycket och även se till så trotteln kommer längre ned. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 08:04
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Fegis

Den här kör jsg med
"Garageportare" 14X14 mm (f.d. 8.5mm)
HeHe! Har ju sett den tidigare MEN jag vill att allt ska se orginal ut... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 11:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se Skrivet: Tis Mar 22, 2011 11:18 pm Rubrik: Uppborrad förgasare.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Jag tänkte ta ner nålmunstycket så det ligger i nivå med nederkanten av hålet och sen fasa av trotteln för att den ska gå i botten, är detta rätt tänkt?
funkade för 35 år sen så det funkar säkert i dag ochså.
misstänker att du får korta trotteln i överkant för att den ska ge full gas ochså.
2. Har läst nån stans att man måste justera flotören så motorn inte surar ner sig på lägre varv, hur gör man detta?
Antar att foltören ska stänga när den är längre ner men dom nya i plast är ju inte så lätt att modda!?
Är det inte samma flotör och flotörlock till 8,5 och 12mm förgasare eller ser husen olika ut istället?
Måste vara någon som svamlat. Prova med standard flotörnivå först i alla fall. har sett på tradera att det finns folk som blandat ihop namnen på trottel och flottör. gissar att det är en av dom som skrivit det du läste.
Däremot finns det två varianter på flottörhuslock till bing. har du fel på en sachsförgasare så låser du fast flotören i botten och spärrar bränsletillförseln totalt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 11:47
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:1. Jag tänkte ta ner nålmunstycket så det ligger i nivå med nederkanten av hålet och sen fasa av trotteln för att den ska gå i botten, är detta rätt tänkt?
funkade för 35 år sen så det funkar säkert i dag ochså.
misstänker att du får korta trotteln i överkant för att den ska ge full gas ochså.
Bra tips med att även justera höjden på trotteln!
erlan skrev:2. Har läst nån stans att man måste justera flotören så motorn inte surar ner sig på lägre varv, hur gör man detta?
Antar att foltören ska stänga när den är längre ner men dom nya i plast är ju inte så lätt att modda!?
Är det inte samma flotör och flotörlock till 8,5 och 12mm förgasare eller ser husen olika ut istället?
Måste vara någon som svamlat. Prova med standard flotörnivå först i alla fall. har sett på tradera att det finns folk som blandat ihop namnen på trottel och flottör. gissar att det är en av dom som skrivit det du läste.
Däremot finns det två varianter på flottörhuslock till bing. har du fel på en sachsförgasare så låser du fast flotören i botten och spärrar bränsletillförseln totalt.
Då börjar jag med en std. flottör och ser om det blir problem eller ej.
Tack för hjälpen! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 12:12
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:två varianter på flottörhuslock till bing. har du fel på en sachsförgasare så låser du fast flotören i botten och spärrar bränsletillförseln totalt.
Stämmer bra , men det beror på vilken typ av flotör (2 typer)man använder på vilket lock man ska ha <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 16:27
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
Måste vara någon som svamlat.
Inte bara svammel
Filar du neråt för mycket så hamnar överkant på "nålmunstycket"
under flottörnivån och då rinner det in soppa. det brukar märkas om man stänger av en stund och står med öppen bensinkran
Då rinner det in soppa och sen är det hopplöst att kicka igång den.
Samma blir det om man har fel flottörlock på en "Kyrkportare"
Har även en filad Dakotaförgasare

Den har uträtad kanal 14X15mm (hittar bara bild på utsidan)
Mycket mura blir det....
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Epoxikitt/

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 20:32
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man låta bli att ta ner nålmunstycket och göra uttag i trotteln samt göra en liten kanal ca 0,5 djup och ca 1 mm bred i underkant av trotteln?
Skulle nog jag våga prova

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 21:38
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska bli kul å se hur det funkar...
Nu e i alla fall cylindern klar!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 21:49
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du gjort det själv?
Kan du fokusera kameran i loppet också

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 22:05
av ilogurra
Postat: 23 mar 2011, 22:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går bra att justera fåtörnivån fast det är plastflåtör. Nålen är nämnligen utbytbar och kan ställas i vilket läge som önskas. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 mar 2011, 22:35
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har du gjort det själv?
Kan du fokusera kameran i loppet också

Har filat lite i en uppborrad orginalcylinder.
Har mätt lite på en 60cc cylinder för att få till det så gott det går så vi får se hur det kommer funka.
Här är en bild på cylindern när den var uppborrad men ej portad:
Här är en bild från igår så det är inte riktigt klart än:
Conrad Engström skrev:Det går bra att justera fåtörnivån fast det är plastflåtör. Nålen är nämnligen utbytbar och kan ställas i vilket läge som önskas.
Är det bara att trycka flottörnålen upp eller ner på dom nya plastflottörerna eller hur menar du? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 mar 2011, 17:03
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men man måste ta i med en tång. <!-- </EdIndex> --></div>