Sida 1 av 3
Kokusan
Postat: 31 mar 2011, 19:55
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Jag har letat på forumet men jag hittar inga bilder på hur man installera
Kokusan 6 V på en sachs motor.
Hur plattan ska sitta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2011, 19:59
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har köpt det av Roffe på VRM så får du bra support <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 mar 2011, 20:08
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kanske.......
http://www.pvlsverige.se/vrm/tendsystem/KS-50-100.jpg
Iofs en Zündapp men det är ju samma till Sachs.
Så här hade jag på en motor, men det är den veven där kilspåret satt fel, så plattan sitter lite off.....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 apr 2011, 06:43
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är detta inställningen att plattan ska sitta där ???

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 apr 2011, 12:07
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem hade jag att fråga när jag monterade mitt ?
Jag provade mig fram tills det funkade...........
Om du vrider plattan moturs lite jämfört med min bild så du hamnar ungefär som på Zündapp bilden, och sen kollar tändpunkten med en strob lampa så är det inte så knepigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 apr 2011, 17:16
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ska du ha =) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 08:41
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läste att den ska sitta KL 11.00.
Men det funka ju inte =(
Har gnista. Men den vill ju inte starta !!!!
Vad ska jag göra ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 08:54
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kl 11 och man får karva ur lite ur svarta spolen för skruven. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 apr 2011, 10:27
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag gjort men det funka ju inte =( Har ju gnista..
Så nu satte jag in den gamla systemet (Brytare) och nu funka det igen.
Jag få sätta mig ner och fundera lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2011, 15:04
av Flu11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu fungera det =)
Den ska sitta KL 3.00
Inte KL 11.00 som jag läste. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2011, 18:57
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonbra att nån orkar skriva när det fungerar och varför

, man läser oftast när folk har fel och sedan inget mer. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jun 2011, 21:10
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lånar tråden lite av dig Flu11, då det berör samma ämne,
hoppas du inte misstycker.
Då jag är rätt kass på elsystem måste jag ställa lite frågor
angående montering av ett Kokusan på en Zweirad utan
krysskilsspår...
"Tändplattans" läge har väl en viss betydelse kan jag tro...
Men det går väl att prova sig fram med den.
Svänghjulets placering däremot?
Utan kilspår att gå efter..
Finns det någon markering eller dylikt som indikerar dess läge?
Känns som 360 kombinationer av varje kommer att leda mig till
Avd.19 på det lokala sjukhuset om jag inte hittar rätt tämligen omgående...
Eller är det bara att smacka på skiten och köra!

Tänkte bli klar innan Mellsta...
Nu vill jag ha ett svar som säger: Pucko, så här gör du... bla.bla. klart!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jun 2011, 20:23
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ingen som använder sig utav den inbyggda märkningen?
Jag använde mig av den på min JLO men pga. fel rotationsriktning (medsols) fungerade det självklart inte men på sachs som roterar motsols är det plättlätt kör man utan svänghjulskil rentav skitlätt.
Utan svänghjulskil
1. skruva i kolvstoppet och nolla det, skruva ner stoppet till lagom förtändning och vrid vevaxeln medsols tills kolven möter stoppet.
2. Montera tändplattan godtyckligt (som det passar dig bäst)
3. sätt i en 4mm borr i "vårtan" på tändplattan
4. borret ska passa i ett av hålen i svänghjulet,
5.Skruva fast svänghjulet.
Med svängjulskil
1. skruva i kolvstoppet och nolla det, skruva ner stoppet till lagom förtändning och vrid vevaxeln medsols tills kolven möter stoppet.
2. montera svänghjulet löst med kil på vevaxeln, använd en 4mm borr som körnare och gör en märkning i blocket. Lossa svänghjulet.
3. montera tändplattan så du ser märkningen genom hålet i "vårtan" på tändplattan, skruva åt tändplattan.
4. peta i borren i vårtan sätt på svänghjulet så borren passar i hålet i svänghjulet, nu ska kolven ligga mot stoppet, svänghjulet och tänplattans hål stå mitt för varann.
5. skruva fast svänghjulet
Jag hoppas min förklaring bringar lite klarhet i detta "magiska" tändsystem allt snack om vart triggerspolar och kilspår ska peka.
På de flesta Kokusan svänghjul är det 5 små hål men bara ett är ca 4mm och det ska användas när man justerar tändningen
Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jun 2011, 20:52
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->thumb_up Det är ju så att man blir tårögd!
Precis det svaret ville jag ha!
Jag fattar din monteringsbeskrivning och det betyder att den är exemplarisk!
Jag har totalt 7st hål i mitt svänghjul och 2st som är 4mm i diameter.
Men det gör inget eftersom monteringsalternativen sjönk från 129600
till 2st, och det är jag väldigt nöjd med.
Tusen tack för ditt svar! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jun 2011, 14:12
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Jag har totalt 7st hål i mitt svänghjul och 2st som är 4mm i diameter.
Kan du inte lägga upp en bild på ditt svänghjul, alla svänghjul jag sett har bara 5 hål. <!-- </EdIndex> --></div>