Sida 1 av 3

Motor strul, Hjälp!

Postat: 12 apr 2011, 15:43
av anonym123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, jag har en 2-växlad compact med trimm på. den förra ägaren hade köpt trimmet och lagt på innan men jag fick den biligare för den hoppade konstant på 2:an. Den tappade liksom greppet, jag som okunig såg inte hur stort felet var. något har nötts i motorn och tappar grepp varje sekund. denna del behöver byttas ut men jag vet inte vilken del det är eller hur man gör. får ont i huvudet bara att tänka på att klyva motorn.. hjälp! <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Motor strul, Hjälp!

Postat: 12 apr 2011, 16:28
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
anonym123 skrev:Hej, jag har en 2-växlad compact med trimm på. den förra ägaren hade köpt trimmet och lagt på innan men jag fick den biligare för den hoppade konstant på 2:an. Den tappade liksom greppet, jag som okunig såg inte hur stort felet var. något har nötts i motorn och tappar grepp varje sekund. denna del behöver byttas ut men jag vet inte vilken del det är eller hur man gör. får ont i huvudet bara att tänka på att klyva motorn.. hjälp!
Hej!

Om du skriver vart du bor, så är det säkert någon här på forumet som kan
rekommendera en kunnig Sachs mek i din närhet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 16:30
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sökfunktionen funkar bra på denna sida! prova det nästa gång. :wink:

Det kan vara tvåans drev som är slitet, medbringaren i växellådan kan vara sliten, den kan vara fel-shimsad och vajern kan vara för spänd. :wink: finns säkert andra saker som också kan vara fel också men dessa är väll det vanligaste. Att klyva en 2vxl är inte direkt någon kärnfysik, prova! skiter det sig så skiter det sig och då kan du alltid fråga om hjälp här på forumet! :)

mvh. wiklund <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 18:56
av anonym123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fatchance, tycker du att det är värt pengarna att betala någon att fixa den?
Wikund, tack för tipsen. vet du vart man kan köpa små reserv delar till en sachs motor? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 19:44
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med tanke på vad du skrev och om du vill få motorn att fungera
är mitt svar -Ja! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 20:32
av ponras
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
anonym123 skrev:vet du vart man kan köpa små reserv delar till en sachs motor?
Tradera.com
Under köpes på forumet, finns garanterat nån här som har grejjer till den motorn

kolla annars under länkar här : http://www.raketsport.com/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 apr 2011, 20:37
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt allt och risken fins att den hoppar fortfarande. men det fins trix. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 14:41
av anonym123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack Ponras, Conrad jag tänker inte byta allt -.-' det är bara en del som är sönder inte hela motorn. Jag har snackat med en polares farsa som hade en likadan crescent när han var i vår ålder. Han hade samma problem efter trimmning som jag efter ett tag. Han sa att bytte numer 39 på denna spräng skiss: http://www.raketsport.com/sachsmotorer_59.htm så funka allt igen. Han förklara att "taggarna" har nötts ut och blir runda. jag ska nog klyva motorn på fredag då jag har tid, Kan ni snälla komma med tips på vad man ska tänka på och liknande när man klyver en motor?
Tack i förhand :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 14:43
av anonym123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->(det är den första skissen, 2vxl) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 15:16
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det jag tror conrad menade är att du bör bytta alla lager och pakningar, det är något man brukar få tillbacka i längden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 17:48
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gissar att Conrad brukar fasa taggarna och hålen så taggarna dras in i hålen i stället för att tryckas ur.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 19:48
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
anonym123 skrev:tack Ponras, Conrad jag tänker inte byta allt -.-' det är bara en del som är sönder inte hela motorn. Jag har snackat med en polares farsa som hade en likadan crescent när han var i vår ålder. Han hade samma problem efter trimmning som jag efter ett tag. Han sa att bytte numer 39 på denna spräng skiss: http://www.raketsport.com/sachsmotorer_59.htm så funka allt igen. Han förklara att "taggarna" har nötts ut och blir runda. jag ska nog klyva motorn på fredag då jag har tid, Kan ni snälla komma med tips på vad man ska tänka på och liknande när man klyver en motor?
Tack i förhand :)
Just uttrycket "-.-"? Hur gammal är du? 12? Conrad kan sin sak, lyssna på han!

O just det "din polares farsa", då kan väl han hjälpa dig, eftersom att du inte lyssnar på tipsen folk ger dig? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 20:16
av anonym123
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt Conrad jag förstod inte vad du menade :) trodde att du menade att jag skulle byta ut hela motorn. Och Neifelheim ta det lugnt haha jag lyssnar på folks tips och dom är jätte bra, varför tror du att jag inte lyssnar på dom för? Men jag behöver ett sista tips: finns det något specielt man ska tänka på när man klyver en motor eller något bra tips? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 20:20
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En film av REXXY som jag hoppas att det är okej att jag länkar till :wink:

Del 1. http://www.youtube.com/watch?v=7JESWCvurMc

Del 2. http://www.youtube.com/watch?v=6P7PvJAP9I0&feature=related

Del 3. http://www.youtube.com/watch?v=y68uA6NsXZc&feature=related

Beskriver i detalj hur du klyver en Sachsmotor :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2011, 20:33
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag menade att om man byter dreven, medbringaren och byglarna på växelgaffeln, så håppar det ändå. <!-- </EdIndex> --></div>