Sida 1 av 2
Bottslö nå jävulskt (Puch) *löst*
Postat: 24 apr 2011, 23:59
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja.
Bottenslö. Uppförsbackar är knappt lönt att starta i om man inte slirar koppling som en dåre eller har lite sats.
Packboxar och lager bytt i augusti nån gång.
Tändning står brytarna 0,38 mm, men får inte abriss att stämma. Full förtändning.
Går bättre ju mer man varvar.
setup: filad 60cc/bing15
någon med idé? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 00:07
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nått som satt sig i krök/ljuddämpare? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 00:12
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fria vägar där, bränt ur dämparen, kröken ren. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 00:33
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men du ställer ju in abriss med brytaravståndet
så stirra dej inte blind på brytaravståndet ändra tills abriss är rätt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 01:06
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ur stora tvåtsktsboken (där tabellerna är hämtade från oem)
Brytaravstånd 0,35-0,45 mm
Abriss 7-11 mm
Förtändning 2,5 mm f.öd
Jag har kört med brytarna under 0,35 mm men då blev det bara mer baktändningar desto varmare motorn blev, tillslut okörbar.
Som det är nu är den väldigt lättstartad kall som varm.
Ny brytare, ny konding.
Nu brytare 0,38 mm, abriss 5 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 19:26
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äh... Beställde nyss nytt svänghjul och ny tändplatta, så slipper man besvära sig sen
Samtidigt slank det med en massa andra småpryttlar, men skitsamma

Degen skall omsättas på ett eller annat vis

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 20:20
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Äh... Beställde nyss nytt svänghjul och ny tändplatta, så slipper man besvära sig sen
Samtidigt slank det med en massa andra småpryttlar, men skitsamma

Degen skall omsättas på ett eller annat vis

känner ju till att det kryper iväg lite slantar...håller ju själv på med en puch

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 20:31
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahaha oh ja... Tyvärr drar det en del deg

Men fantastiska maskiner är det ju
Näst på listan för mig ligger nytt bakdrev och fräscha hjullager. Men det är ett senare bekymmer

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 apr 2011, 22:57
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så att det rullar trögt när du sitter på (om lagerna är slut kanske bromsen ligger på) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 apr 2011, 19:45
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och inte en illröd rostig kedja som inte vill släppa taget om drevet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 apr 2011, 20:02
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjullagren är det bytesbehov på faktiskt, glappar ganska fint, men är senare bekymmer. Bromsen ligger inte på.
Och nej cobra, kedjan är inte röd

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 apr 2011, 00:19
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Berätta gärna om du blir hjälpt av de nya delarna eller om problemet kvarstår.
Hade en benkants-bekants sachs på mek som ville baktände ibland. Det visade sig vara så att svänghjulet hade släppt en gång i tiden och skadats så den "sög inte fast" mot vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 apr 2011, 09:55
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Berätta gärna om du blir hjälpt av de nya delarna eller om problemet kvarstår.
Hade en benkants-bekants sachs på mek som ville baktände ibland. Det visade sig vara så att svänghjulet hade släppt en gång i tiden och skadats så den "sög inte fast" mot vevaxeln.
Och har man det problemet tar man fram ventilslippasta.

Och slipar in koningen i varandra. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 apr 2011, 12:48
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, precis vad jag gjorde

och problemet var löst. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 apr 2011, 21:13
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gamla svänghjulet åt krysskilar som hejsan pga urgradat kilspår, så det har nog varit med om en del, själva axeltappen ser ok ut om än några märken efter ett halvlöst svänghjul men inget allvarligt. Får, om det krävs, putsa av axeln litet med ett 1200:as våtpapper.
Återkommer givetvis om det hjälper.
Fick även ett tips av en släkting som hållit på en hel del med dakotor, att kapa första rörbiten vid fotbryggans läge och just så pass låta det sticka in i ljuddämparen. Orsaken är att det annars blir ett mottryck skapat för högvarvig maskin, vilket "dödar" motorn i lägre varvregister. <!-- </EdIndex> --></div>