Sida 1 av 2
Sachsmotor 50/3D
Postat: 01 maj 2011, 18:52
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huj!
Skulle någon kunna hjälpa mig att tyda packboxarna till 50/3d?
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=K-1015_1591.jpg
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=K-1020_1592.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 20:28
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skillnaden på dom där är den övre till trampmotorn
och den undre till kickmotorn <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 20:46
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej tack!
Någon som skulle kunna hjälpa till med måtterna också?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 20:51
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->50/3 D har 17 mm vevaxel och samma vevaxelpackboxar som vår svenska fotväxelmotor.
Packboxarna runt trampaxeln är samma som till 50/3 LS den s.k. packmoppemotorn.
Packboxen runt utgående axel ur växellådan är samma som alla svenska treväxlade motorer.
För er som inte är bekanta med den motorn är det en tysk mofa-motor.
treväxlad trampmotor med samma kedjelinje som 3/4 växlade fotväxelmotorerna. Cylindern har samma kylflänsar och utseende som
golden champ/ F50 motorerna. och efekten är på 1.5 hk. Motorerna dyker upp då och då på tradera. ofta bara betecknade som "treväxlad trampmotor"
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 20:55
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PS
Ska du ha den motorn på packmoppen så får du ett mindre problem med kedjelinjen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 21:07
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack erlan!

ajdå säger du det är de inte riktigt samma linje eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 maj 2011, 23:25
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här finns diskuterat i den här tråden:
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5916&highlight=offset&mforum=raketsport
Då mätte jag olika nav och det skiljde 8 mm i kedjelinje. d.v.s. drevet sitter 8 mm längre ut från hjulets centrumlinje. på en packmoppe eller någon annan stummis ram är det ju inte hela världen att pressa isär bakramen så man får i det bredare navet.
Tittade igenom din renoveringstråd men det framgår inte hur orginal du tänkt att flakan ska bli. Ska du trimma så är ju den här motorn lite stabilare. Men jagar du orginalutseende så kanske du ska fundera på att jaga upp rätt motor. brukar dyka upp rätt ofta på tyska ebay också. men då gäller det att ha ögonen med sig. för det finns en uppsjö av motorbeteckningar där nere.
Päronformade membrancylindern som syns på bilderna har nog ett visst intresse bland dom som är frälsta i raketmodellen. och växelkåpan passar ju på vanliga kickmotorn om man byter växelstången. men man kan ha 17 kuggat kedjedrev med den kåpan.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 maj 2011, 06:55
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej men tror du inte man kan köra endå da? Nja flakan ska väll inte bli direkt orginal i dagsläget har inte pengarna till det... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 maj 2011, 07:38
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå det är många som bara vrider bakhjulet så bakdrevet pekar på motordrevet on du förstår hur jag menar. på tvåhjuliga mopeder avslöjas dom an att moppen gör två spår i snön. du har ju mellanlägg i motorfästet
på packmoppen och du lägger naturligtvis alla på vänster sida motorn.
Min har ett 4 mm mellanlägg på höger sida och ett 2mm på vänster sida.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 maj 2011, 14:48
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm..... Jag fattar inte riktigt ska jag lägga brickor vid motorn eller?
bjursing <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 maj 2011, 23:43
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja precis. så här ser dom ut. som du ser på slutpriset så är det nog fler än din som dom är borta på.
http://www.tradera.com/Mellanlagg-motorfaste-Sachs-flakmoped-mfl-auktion_100708_132197781
Srängskiss som visar hur dom sitter
http://www.raketsport.com/Transportmoped%2011891199%20002.jpg
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 maj 2011, 21:38
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de går inte o göra nå hempul da? har inte råd att betala nå mer... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 maj 2011, 21:46
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan inte vara särsilt svårt att tillverka egna det ämda som krävs är väll lite plåt i lämplig tjocklek <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 maj 2011, 06:34
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:kan inte vara särsilt svårt att tillverka egna det ämda som krävs är väll lite plåt i lämplig tjocklek
De har du rätt i får satsa på de om jag får måtterna av någon

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 maj 2011, 09:36
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta en bit papp, typ cornflakespaket, och lägg emot motorfästet på ramen.
då kan du rita av formen där den möjligen kan synas med plattorna på plats. resten av formen kan du ju runda av lite ungefär. jag tror plåttjockleken var 2 och 4 mm på mina. men du kommer ju att vilja ha båda plåtarna på vänstersidan så då kan du ju ta den plåt du hittar. funkar säkert med 6 st 1mm plåtar också, dom går ju att klippa till med plåtsax.
Jag har ett sån motorblock ligger men jag har modifierat det lite. så jag vet inte om det går att återställa. Dels har jag krymt i en bussning i hålet för trampaxeln. och frågan är om jag kan få loss den med blockhalvan hel. dels är den avfräst på bredden i motorfästet så den passar dom smala motorfästena i gamla ramarna. (upp till -68?) Det innebär visserligen att du kan flytta motorn ca 2mm till i sidled och lägga mer mellanlägg på andra sidan. hur det då funkar med topplocksfästet vet jag inte. där låg det en tjock bricka på min flaka. dom kan man ju bocka lite åt sidan så man får motorn att sitta rakt. problemet då är att jag inte har några korta gummibussningar till övers till dom motorfästena.
Är det någon som provat att kapa bussningarna? är det vinkerslip som gäller då eller?
Jag har också tillverkat en specialpinnbult till M8 hålet i cylinderfästet med M6 i ena änden och M8x1 i den andra så man slipper borra upp ett hål i cylinderfoten.
Packboxarna runt utgående axel och tramp/kick axel år mjuka o hela och lagerbanorna till utgående axel är fina. Sitter nya NSK ramlager i blocket.Men dom går ju att plocka ur om du redan har köpt lager.
Med nya ramlagren vill jag ha en femhundring + frakt för blocket.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>