Sida 1 av 1
Tändningsproblem - zündapp
Postat: 08 maj 2011, 20:39
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag förstått saken rätt, ska brytarna börja öppna strax innan kolven är i topp.
Och att detta justerar man med tändplattan.
Men hur jag än vrider på tändplattan och provar, får jag inte brytarna att öppna där de ska. Brytarna ser nästan ut som nya.
Vad gör jag för fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2011, 21:47
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan få brytarna att öppna där dom ska genom att justera brytargapet.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 maj 2011, 16:01
av SM6WXA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste ha ett bladmått och ställa in brytarna ordentligt, har du gjort det rätt så kan du det sedan.
Brytare 0,4 mm
Tändinställning 1,8 mm före övre vändpunkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 maj 2011, 08:37
av lekeberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker du skall backa 20mm på svänghjulet från din markering av kovlens öd och då skall brytarna precis börja öppna om du har max brytaröppning på 0,4mm.
Lycka till!
Fick detta tips av en god vän som hastigt gick bort: många känner nog till roland lindbert och alla hans fina zundappar.
Roland ställde alltid tändning på detta vis! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 maj 2011, 08:38
av lekeberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver en tändningsinställnings micrometer, säljs av bl a Kent J.
Ett bilbatteri eller starthälp + stroboskoplampa.
1.Montera den i t-stiftshålet
2.ställ in övre dödpunkt
3. vrid tillbaka kolven (svänghjulet medurs) några milimeter
4.skruva ner tappen 1,8 mm.
5.vrid kolven mot tappen (svänghjulet moturs)
6.märk block o svänghjul med körnslag mitt för varandra på lämpligt ställe (ung. kl 2 på kanten runt svänghjulet) när du håller kolven mot tappen med hjälp av svänghjulet
7.Koppla ström på stroblampan + givaren på tändkabeln.
8.starta motorn o kolla att punkterna matchar varandra, om inte...justera t-plattan.
Är punkten på svänghjulet före dvs till hö om den på blocket är tändningen för hög...efter dvs till vänster om den på blocket är den för låg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 maj 2011, 09:24
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lekeberg skrev:
...
4.skruva ner tappen 1,8 mm.
...
6.märk block o svänghjul med körnslag mitt för varandra
Personligen tycker jag det är lite dumt att göra permanenta markeringar för en tändningsinställning som kanske inte alls är optimal. Spritpenna kanske kan vara lämpligare åtminstone tills man provat några olika inställningar så man vet vad moppen går bäst med. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2011, 08:26
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen!
Tror att jag fått till det rätt bra nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2011, 10:10
av SM6WXA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är rätt så lätt att ställa tändningen på en Zündappmotor, kolla nu färgen på tändstiftet och böjen skall helst inte bli blåfärgad.
Ha det så trevligt med din Zündapp!!!!!!

<!-- </EdIndex> --></div>