Sida 1 av 1
Monark 1273
Postat: 26 maj 2011, 20:28
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte moppen av min farbrors sambo för några veckor sedan men har inte haft tid att riktigt ta tag i den förrän nu då min utställningsbil har tagit upp all tid.

Har precis fått in moppen i garaget här. I bakgrunden skymtar bilen.

Förgasaren som vållat lite bekymmer då trotteln saknades. Här syns styrningen till trotteln.

Förgasarens beteckning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2011, 20:40
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var den uppstartad och provkörd. Återstår att koppla in frambromsen, justera bakdäcket, montera dit ramkåpan och justera fotbromsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 09:49
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ett bra köp. Gillar bäst den tidiga modellen med kantig framlykta, som du har.
Fick du tag i en trottel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 15:10
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Men skulle du kunna fixa en bild på bilen?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 17:18
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Det var ett bra köp. Gillar bäst den tidiga modellen med kantig framlykta, som du har.
Fick du tag i en trottel?
Ja, för 1500:- klagar jag inte

Skulle behöva en ny hastighetsmätare bara, glaset är sprucket åt alla håll och kanter

Japp, det löste sig till slut med trottel.
limporna skrev:

Men skulle du kunna fixa en bild på bilen?
Du kan få en hel sida att kolla på
http://www.garaget.org/?car=211406 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 18:57
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
De var en jäkla fin 740

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 20:19
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anders L skrev:Raketsport skrev:Det var ett bra köp. Gillar bäst den tidiga modellen med kantig framlykta, som du har.
Fick du tag i en trottel?
Ja, för 1500:- klagar jag inte

Skulle behöva en ny hastighetsmätare bara, glaset är sprucket åt alla håll och kanter

Japp, det löste sig till slut med trottel.
limporna skrev:

Men skulle du kunna fixa en bild på bilen?
Du kan få en hel sida att kolla på
http://www.garaget.org/?car=211406
Ohh fyf*n vilken fin 740

Fina fälgar, är dom breddade elr äre original? Vad är det för tum på pipan?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:21
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjursingen skrev:
De var en jäkla fin 740

Tackar. Kan dock inte ta åt mig äran för mer än motorbytet.
limporna skrev:
Ohh fyf*n vilken fin 740

Fina fälgar, är dom breddade elr äre original? Vad är det för tum på pipan?
Fälgarna är beställda i den dimensionen. Bilen är breddad 25mm/sida för att svälja fälgarna. Pipan är 3,5" eller 4".
Kanske skulle slänga upp en tråd i foto på bilen istället så vi håller oss till mopeden i denna tråden?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 20:47
av Anders L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var mopedens första (men absolut inte sista) mopedrally avklarat. Resultatet blev att jag fick kört 1 mil, sen ville den inte vara med mer.
Felet är att när den blir varm så blir den helt knäpp på gas/tändning, den varvar men dör till i en halv sekund, sen varvar den igen för att åter dö till och så håller det på.
Om jag skulle dra till med en gissning så är det väl kondensatorn som inte vill vara med? Någon annan som kan ha en gissning eller har varit med om det själv?
Mvh
Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 21:39
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan också vara ånglås i förgasaren pga för tunn eller ingen packning eller som det var i mitt fall en aluminium packning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 apr 2013, 14:52
av Anders L
Oj då, har det snart gått två år sedan jag köpte Tokholmaren??? Kanske läge för en uppdatering här då?
Förra sommaren rullade moppen utan större bekymmer, det enda var att den dog i en lång uppförsbacke men efter att skruvat ur stiftet och okulärt besiktat det och skruvat tillbaka det startade den igen?
Trots att jag monterade ett drev med 34 kugg bak istället för det med 24 så ändrade sig inte topphastigheten mer än ett par km/h men blev lite starkare.
Vad är då på gång?
Nu letas det efter finare lyktsarg fram, fram & baksärm, en hel hastighetsmätare och en motor som är lite lättare att få lite fart i så man kan hålla runt 70 km/h istället för runt 50 km/h som nu

Tips på var man kan få tag på dessa delar mottages tacksamt
