Trilsk Sachs 50 på Saxoped 1130 transport
Postat: 31 maj 2011, 09:11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har även skrivit en del här: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3863&mforum=raketsport men väljer nu att starta ett eget ämne.
Har en Sachs 50/2 KS med Bing förgasare. Otrimmad. Har haft ekipaget i 5-6 år och lär mig sakta, mest om motorn. Har på senare tid haft hjälp av en kunnig kompis. De första åren var allting inställt av tidigare ägare, mopeden startade alltid på första kicken, året runt. Men jag körde inte mycket.
Förra sommaren var jag klar med el (lyse, tuta etc), bromsar etc, tändningsinställning, tomgångsinställning, inställning av ställbart munstycke etc och körde ett par veckor, som längst en tremilstur. Härligt. Den startade på första och gick helt problemfritt. Men ovant för mopeden och motorn att gå så mycket. Plötsligt strax efter detta började problemen.
Efter en normal start gick den i kanske 10 sekunder, sedan dog den. Svårstartad. Startade igen, och dog likadant. Misstänkte att något skräp skakat loss efter allt körande och gick igenom bränsleflödet, gjorde rent inuti förgasaren, kollade att bensin kom fram vilket det gjorde. Tanklocket släpper in luft tex som det ska. Men utan framgång.
Har nu även gått igenom tändningen - bytt till ny konding, bytt till ny tändkabel och ny tändhatt och nytt tändstift, ställt in brytaravstånd och tändpunkt, och gnistavstånd på tändstiftet. Ingen skillnad.
Vi hittade till slut hål i flottören och bytte den till en Bing av plast. Den täppte till helt, men efter att ha rensat bort mycket avlagringar (mest rost) i botten av flottörhuset kunde nya flottören sjunka ned i sitt styrhål och det kommer soppa fram igen.
Har även skaffat tryckluft och spray för motorrengöring och blåst rent överallt i förgasaren, samt rengjort i övrigt på motorn.
Nu går den bra när den går, körde ca 15 minuter utan problem i går, men den stannar fortfarande plötsligt ibland och är dessutom svårstartad. Ibland hackar den som om det kommer fram stötvis med bensin.
Misstänker fortfarande flottören.
Vad kan man göra för att justera flottörfunktionen?
Den verkar täppa till bra när den flyter upp.
Det går att trycka ner den med flödarknappen och det rinner då soppa.
Men kan den fastna i botten ibland och täppa till inflödet till trottel och munstycke etc?
Kan man byta ut styrhålet i botten av flottörhuset? Eller är det bättre att borra upp lite till och putsa rent etc? Eller fila ner tjockleken på flottörens undre pinne så att den inte fastnar i botten?
Andra flottörtips?
Har Googlat lite och en del verkar tycka att plastflottörer generellt är dåliga, andra säger att det inte spelar någon roll.
Eller kan det vara något annat problem som vi inte tänkt på? Min kunnige kompis är rätt säker på att det är bensinflödet som trilskas och den enda rörliga delen är ju fottören...Otäta packningar tex ger andra symptom säger han (åtminstone insugspackningen ser fin ut), och tändningen är ju som ny nu. De gånger den går går den jämnt och fint och svarar på gas etc.
Tacksam för alla tips och funderingar. <!-- </EdIndex> --></div>
Har en Sachs 50/2 KS med Bing förgasare. Otrimmad. Har haft ekipaget i 5-6 år och lär mig sakta, mest om motorn. Har på senare tid haft hjälp av en kunnig kompis. De första åren var allting inställt av tidigare ägare, mopeden startade alltid på första kicken, året runt. Men jag körde inte mycket.
Förra sommaren var jag klar med el (lyse, tuta etc), bromsar etc, tändningsinställning, tomgångsinställning, inställning av ställbart munstycke etc och körde ett par veckor, som längst en tremilstur. Härligt. Den startade på första och gick helt problemfritt. Men ovant för mopeden och motorn att gå så mycket. Plötsligt strax efter detta började problemen.
Efter en normal start gick den i kanske 10 sekunder, sedan dog den. Svårstartad. Startade igen, och dog likadant. Misstänkte att något skräp skakat loss efter allt körande och gick igenom bränsleflödet, gjorde rent inuti förgasaren, kollade att bensin kom fram vilket det gjorde. Tanklocket släpper in luft tex som det ska. Men utan framgång.
Har nu även gått igenom tändningen - bytt till ny konding, bytt till ny tändkabel och ny tändhatt och nytt tändstift, ställt in brytaravstånd och tändpunkt, och gnistavstånd på tändstiftet. Ingen skillnad.
Vi hittade till slut hål i flottören och bytte den till en Bing av plast. Den täppte till helt, men efter att ha rensat bort mycket avlagringar (mest rost) i botten av flottörhuset kunde nya flottören sjunka ned i sitt styrhål och det kommer soppa fram igen.
Har även skaffat tryckluft och spray för motorrengöring och blåst rent överallt i förgasaren, samt rengjort i övrigt på motorn.
Nu går den bra när den går, körde ca 15 minuter utan problem i går, men den stannar fortfarande plötsligt ibland och är dessutom svårstartad. Ibland hackar den som om det kommer fram stötvis med bensin.
Misstänker fortfarande flottören.
Vad kan man göra för att justera flottörfunktionen?
Den verkar täppa till bra när den flyter upp.
Det går att trycka ner den med flödarknappen och det rinner då soppa.
Men kan den fastna i botten ibland och täppa till inflödet till trottel och munstycke etc?
Kan man byta ut styrhålet i botten av flottörhuset? Eller är det bättre att borra upp lite till och putsa rent etc? Eller fila ner tjockleken på flottörens undre pinne så att den inte fastnar i botten?
Andra flottörtips?
Har Googlat lite och en del verkar tycka att plastflottörer generellt är dåliga, andra säger att det inte spelar någon roll.
Eller kan det vara något annat problem som vi inte tänkt på? Min kunnige kompis är rätt säker på att det är bensinflödet som trilskas och den enda rörliga delen är ju fottören...Otäta packningar tex ger andra symptom säger han (åtminstone insugspackningen ser fin ut), och tändningen är ju som ny nu. De gånger den går går den jämnt och fint och svarar på gas etc.
Tacksam för alla tips och funderingar. <!-- </EdIndex> --></div>