Sida 1 av 1
ILO F48 startar ej
Postat: 31 maj 2011, 21:25
av nisslars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på med ett evighetsprojekt som aldrig verkar bli klart. Det är en Monark F10 med ILO F48 påhängsmotor. Jag har renoverat motorn och bytt alla lager, packboxar, kolvringar mm. Efter att plockat ihop motorn och satt den på cykeln kom jag på att det här kommer ju inte att fungera. Tändningen står ju säkert åt helvetet eftersom jag bara plockat ihop alla dreven. Efter att ha letat efter någon typ av märkning på dreven så plockade jag i dreven lite efter ögonmått. Provade men inget hände. Gnista har jag, men den kommer fel. Har nu plockat isär motorn två gånger och flyttat dreven och har mätt att brytarspetsen går ihop vid 3mm innan ÖD. Inget händer ändå. Jag har gnista, kör med startgas och borde i alla fall få en smäll. Nu börjar min hjärna mala. Ska brytarspetsen gå isär vid gnista, eller ska gnistan komma när spetsen går ihop?
Brytarspetsen ser sliten ut och jag behöver byta den. Var hittar jag en ny?
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:29
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligtvis ska brytaren isär när gnistan ska komma. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:39
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en som fungerar. Vill du att jag tar några bilder? På vad? Kan göra det i helgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:40
av nisslars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Vanligtvis ska brytaren isär när gnistan ska komma.
Det är alltså tvärtemot bilvärlden där spetsen går ihop när det ska tända?
Då får jag riva motorn en gång till och vrida en eller två kugg och göra ännu ett försök.
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:41
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, samma på bilar - gnistan kommer när strömmen genom spolen bryts. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:44
av nisslars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Jag har en som fungerar. Vill du att jag tar några bilder? På vad? Kan göra det i helgen.
Bara jag vet med säkerhet att spetsen ska gå isär vid tändögonblicket så ska väl motorn hoppa igång.
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 21:58
av nisslars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Nej, samma på bilar - gnistan kommer när strömmen genom spolen bryts.
Efter att ha tänkt till en gång till slog det mig. Det är rotoraxeln som lurat mig. Den ser inte ut som en vanlig med en topp utan den ser mer ut som en halvmåne. Skit också, bara att riva igen. Jag har ställt tändningen efter när backeliten kanat ner i nedersta läget och inte när den går upp på andra kanten.
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jun 2011, 07:44
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->då borde den gå fint "baklänges

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jun 2011, 12:39
av nisslars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag flyttat drev ett par kugg, ställt tändningen enligt konstens alla regler och motorn hoppade igång. Den gick i några sekunder och lyckan var total. Nu är det bara att fortsätta med att få förgasaren att göra sitt jobb så att motorn går lite längre tid.
Tack för all hjälp och att jag fick lära mig att gnistan kommer när brytarspetsarna går isär.
/Lasse <!-- </EdIndex> --></div>