Crescent 2013 Renovering/Nymoderisering
Crescent 2013 Renovering/Nymoderisering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter inspiration från många kombinerat med egna ideér har jag nu bestämt mig för att bygga något coolt av min 2013 istället för att sälja vidare den i delar ..
Den är någorlunda komplett av årsmod 1961 cirka. Den ligger i delar och har påbörjad blästring. Ny motor inköpt och det är en Lifan125cc Racing, köpt till 26mm micuni M'M. Övrigt så har den 4 växlar och är manuell, hur många HK den ligger på är jag lite osäker på men skulle tro kring 12-13 i alla fall .
Till veckan kommer antagligen min nya svetts, blästerskåp och mera, så då tar det fart på allvar . Här är i alla fall en början med bild på hur den ser ut just nu, samt den nya motorn jag tänkt använda till.
<!-- </EdIndex> --></div>
Den är någorlunda komplett av årsmod 1961 cirka. Den ligger i delar och har påbörjad blästring. Ny motor inköpt och det är en Lifan125cc Racing, köpt till 26mm micuni M'M. Övrigt så har den 4 växlar och är manuell, hur många HK den ligger på är jag lite osäker på men skulle tro kring 12-13 i alla fall .
Till veckan kommer antagligen min nya svetts, blästerskåp och mera, så då tar det fart på allvar . Här är i alla fall en början med bild på hur den ser ut just nu, samt den nya motorn jag tänkt använda till.
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He-he ser att det är full fart på renoveringarna i kiruna.. du energizer, blir nog en riktigt kul maskin av den moppen oxå men lägg motorn i frysen ett tag eftersom den kommer från kina...moppen stöter nog bort den annars...du vet ju hur det är med oss människor om vi får donerade organ.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe ja vi får allt se hur crescenten gillar kinesiska organ . Men det går nog bra. Jag är lite osäker på om det räcker till och håller med compact hjul, men har svårt att hitta något bättre alternativ.
Såg den här på en annan sida igår
OBS! lånad bild, vet ej vem som äger denna.
Det verkar ju i alla fall fungera, och det kommer nog se bättre ut i en 2013. Ev får jag förlänga ramen en aning så inte cylindern tar i framskärmen, för motorn har jag inte tänkt lägga snett uppåt som på bilden Men då kommer jag också få förlänga benkåperna eftersom styrkronan hamnar högre upp, och längre fram.
När man ändå håller på kan man göra förstärkningar på ramen där det inte syns för mycket. Men det ser jag framöver när jag börjar bygga om fästerna för motorn osv <!-- </EdIndex> --></div>
Såg den här på en annan sida igår
OBS! lånad bild, vet ej vem som äger denna.
Det verkar ju i alla fall fungera, och det kommer nog se bättre ut i en 2013. Ev får jag förlänga ramen en aning så inte cylindern tar i framskärmen, för motorn har jag inte tänkt lägga snett uppåt som på bilden Men då kommer jag också få förlänga benkåperna eftersom styrkronan hamnar högre upp, och längre fram.
När man ändå håller på kan man göra förstärkningar på ramen där det inte syns för mycket. Men det ser jag framöver när jag börjar bygga om fästerna för motorn osv <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm ironi? för det är ju ganska självklart att dom inte låter som en 2taktare när det i själva verket är 4taktare ..
Jag tänkte inte så avancerat på hjulbyte, utan endast byta till ett par fälgar som är kraftigare men fortfarande 15". Annars borde det kanske gå att pressa på ett par 16" fälgar? då är ju t.ex en bakfälg från honda mt5 perfekt.
Framhjulet har inte lika hård belastning så där håller det säkert med en compact fälg, därimot är broms förmågan på dessa inte de bästa.
En framfälg på 16" med något sånär kraftig broms vore bra, dock vars man ska få tag i en sådan vet jag inte.
Om det går med 16" hjul, så borde det göra sig fint i skärmarna, lite marginellt men dämpningen varken fram eller bak är ju den bästa så hjulen tar nog inte i ..
Jag ser hellre till att mopeden blir renoverad och att den inte blir original gör väll detsamma, hellre det än att den säljs vidare i delar. Å andra sidan kan man alltid bygga tillbaks den till sitt ursprunliga vis framöver om man nu skulle få lust med det..
Detta blir ingen slakt, endast lite modifikation under renovering för nymoderisering där blandannat motorn blir utbytt.
Övrigt utseénde mässigt har jag inte tänkt ut ännu men tar gärna in tips och ideér från andra på den biten <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tänkte inte så avancerat på hjulbyte, utan endast byta till ett par fälgar som är kraftigare men fortfarande 15". Annars borde det kanske gå att pressa på ett par 16" fälgar? då är ju t.ex en bakfälg från honda mt5 perfekt.
Framhjulet har inte lika hård belastning så där håller det säkert med en compact fälg, därimot är broms förmågan på dessa inte de bästa.
En framfälg på 16" med något sånär kraftig broms vore bra, dock vars man ska få tag i en sådan vet jag inte.
Om det går med 16" hjul, så borde det göra sig fint i skärmarna, lite marginellt men dämpningen varken fram eller bak är ju den bästa så hjulen tar nog inte i ..
Jag ser hellre till att mopeden blir renoverad och att den inte blir original gör väll detsamma, hellre det än att den säljs vidare i delar. Å andra sidan kan man alltid bygga tillbaks den till sitt ursprunliga vis framöver om man nu skulle få lust med det..
Detta blir ingen slakt, endast lite modifikation under renovering för nymoderisering där blandannat motorn blir utbytt.
Övrigt utseénde mässigt har jag inte tänkt ut ännu men tar gärna in tips och ideér från andra på den biten <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här har du godkända hjul, stämplade max 175Km/h. dom blå eloxerade har jag kvar än, fram och bakhjul med honda nav, för 12 mm axel, riktiga lager följer med.
Lågprofildäck med slang. du måste köpa till ett bakdrev, honda passar
dina för 2000 + frakt
Har jag tur, och min Thailändska funkar så hoppas jag ta med mig ett par såna här amerikaekrade 15" hjul hem från årets resa, har även beställning på 16" till några CZ compacter
<!-- </EdIndex> --></div>
Lågprofildäck med slang. du måste köpa till ett bakdrev, honda passar
dina för 2000 + frakt
Har jag tur, och min Thailändska funkar så hoppas jag ta med mig ett par såna här amerikaekrade 15" hjul hem från årets resa, har även beställning på 16" till några CZ compacter
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det lät intresant tompa! men dom ligger på 17" va? jag var just ut och provade och mätte. Jag fick i 17" hjul (med däck!) både fram och bak men det är för tajt, så ett par 16" fälgar med inte allt för feta däck borde passa fint och ändå ha lite mellanrum för dämpning.
*tompa* Om du eventuellt får in 15-16" fälgar så vad ligger prislappen då per set? Är dessa kromade/polerade? annars så vore det inte heller helt fel med t.ex blå eloxerat.
Men som sagt, 15-16" är av intresse 17" blir helt enkelt för stort <!-- </EdIndex> --></div>
*tompa* Om du eventuellt får in 15-16" fälgar så vad ligger prislappen då per set? Är dessa kromade/polerade? annars så vore det inte heller helt fel med t.ex blå eloxerat.
Men som sagt, 15-16" är av intresse 17" blir helt enkelt för stort <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej då verkar det lösa sig. *tompa* Har du möjligtvis lite fler bilder på hjulen? jag blev seriöst intreserade av dom nu Och jag har ingen budget att hålla för detta bygge, samt att jag inte har hittat något annat alternativ för compact hjulen. 12mm axel är ju också rätt sedan som sagt, blå eloxerat är väll inte helt fel, inte heller priset.
Så ge mig gärna lite fler bilder sen kan du nog räkna dom som såld
En annan sak jag tänkte på är hur bromsarna är, i diameter blandannat samt vad det är för matrial på fälgarna/naven, polerat/kromat All sån info får du gärna uppge .
Det kommer bli en hel del nytt på denna 2013, och därför också en av dom dyrare renoveringar jag gör, men det blir helt säkert "One Of A Kind" Vilket också är som min personlighet.. <!-- </EdIndex> --></div>
Så ge mig gärna lite fler bilder sen kan du nog räkna dom som såld
En annan sak jag tänkte på är hur bromsarna är, i diameter blandannat samt vad det är för matrial på fälgarna/naven, polerat/kromat All sån info får du gärna uppge .
Det kommer bli en hel del nytt på denna 2013, och därför också en av dom dyrare renoveringar jag gör, men det blir helt säkert "One Of A Kind" Vilket också är som min personlighet.. <!-- </EdIndex> --></div>