doktorns hemmapulade
Postat: 13 jun 2011, 16:41
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja som jag nämnt tidigare har jag pillat ihop en moppe av lite grejer men detta är djäkligt länge sedan så det är ju därefter..
men många här på forumet ville se bilder på det avstannade projektet å nu när jag hängt ner den så passade jag på att fota.
Cruisercyklarna var på den tiden grymt ovanliga å denna köptes ny för projektet. Gaffeln & vevpartiet kastades bort lagren byggdes om för att passa Novolettens prylar. sedan bockade jag till en gaffel av ämnesrör som jag sandfyllde å grejade till med gassvetsen. länkage/fjädern snoddes från Novoletten..förgasaren kommer från motorsåg med handknackad luftburk, vacum är taget ur vevhuset. Bränslerör i koppar mässingkran. med nivåledning. handknackad tank med beslag i rostfritt.
handgjord handväxelsegment remskivan bak är tillverkad av massiv 4-k alustång som valsats rund å svetsats är därefter monterad i svarven å svarvat remspår. Alla ekerbläck tillverkade i alu å gängade indelningshål i remskivan.
Smutt pinngas tillverkades i mässing. avgassystemet är handbockat i rostfritt med invändiga svetsar slutdämpare är en bubblapipa med anslutningsadapter/stryphysla i mässing. nu är denna bara i prototypstadiet med endast yxigt punktade oslipade prylar å blandade bultar mm. hjulen skulle bytas till mer oldschool även hela styre styrhuvud skulle bytas till äldre modell som skulle tillverkas i rostfritt..men jag lessnade pga att jag skulle tillverka 2st spännrullar till remmen å hade ingen svarv. så den hängdes upp på vinden å där har den hängt tills idag. Ide'n med moppen var faktiskt att börja tillverka coola ombyggnadskit att sätta på hojar så hela prylen är bolt-on dvs. inte svetsade motorfästen. man behöver inget annat än en skiftnyckel en insex samt en skruvmejsel för att montera kitet. Men detta var långt före kinamotorpaketen å nu finns ju cruiserhojar på Biltema så nu är den ide'n inte lika ball längre så den får nog hänga vidare..



<!-- </EdIndex> --></div>
men många här på forumet ville se bilder på det avstannade projektet å nu när jag hängt ner den så passade jag på att fota.
Cruisercyklarna var på den tiden grymt ovanliga å denna köptes ny för projektet. Gaffeln & vevpartiet kastades bort lagren byggdes om för att passa Novolettens prylar. sedan bockade jag till en gaffel av ämnesrör som jag sandfyllde å grejade till med gassvetsen. länkage/fjädern snoddes från Novoletten..förgasaren kommer från motorsåg med handknackad luftburk, vacum är taget ur vevhuset. Bränslerör i koppar mässingkran. med nivåledning. handknackad tank med beslag i rostfritt.
handgjord handväxelsegment remskivan bak är tillverkad av massiv 4-k alustång som valsats rund å svetsats är därefter monterad i svarven å svarvat remspår. Alla ekerbläck tillverkade i alu å gängade indelningshål i remskivan.
Smutt pinngas tillverkades i mässing. avgassystemet är handbockat i rostfritt med invändiga svetsar slutdämpare är en bubblapipa med anslutningsadapter/stryphysla i mässing. nu är denna bara i prototypstadiet med endast yxigt punktade oslipade prylar å blandade bultar mm. hjulen skulle bytas till mer oldschool även hela styre styrhuvud skulle bytas till äldre modell som skulle tillverkas i rostfritt..men jag lessnade pga att jag skulle tillverka 2st spännrullar till remmen å hade ingen svarv. så den hängdes upp på vinden å där har den hängt tills idag. Ide'n med moppen var faktiskt att börja tillverka coola ombyggnadskit att sätta på hojar så hela prylen är bolt-on dvs. inte svetsade motorfästen. man behöver inget annat än en skiftnyckel en insex samt en skruvmejsel för att montera kitet. Men detta var långt före kinamotorpaketen å nu finns ju cruiserhojar på Biltema så nu är den ide'n inte lika ball längre så den får nog hänga vidare..



