Sida 1 av 1

Sachs Kopplingskorg. Hjälp!

Postat: 15 jun 2011, 16:18
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen började krångla på min (ca 3,5 mil körda) och enligt förra ägaren Renoverade 2vxl Sachsmotor igår, har nu plockat isär
den och konstaterat att den "Renoverade och genomgådda" motorn troligtvis inte ens är öppnad av honom, och än mindre renoverad cocos_acc.gif

* Kopplingslagret är helt slut (Enligt honom så "glappade det litegrann, men inte så att det behöver bytas eller så")

* Lagren till vevaxeln är väldigt slitna, så det glappar....

* Packningarna är knappt hela....

Men till frågan jag får inte bort kopplingskorgen och har ingen aning om hur jag ska göra det :oops:
Om någon skulle kunna ta sig tiden att berätta hur jag får bort den så skulle det verkligen uppskattas! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 16:41
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag åkte till bröderna tramp :wink: och dom hade en koplings korgsavdragare likadan som till svänghjul men olika gängor å mm han berätta att den inte tillvärkas längre <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Sachs Kopplingskorg. Hjälp!

Postat: 15 jun 2011, 16:56
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:
Men till frågan jag får inte bort kopplingskorgen och har ingen aning om hur jag ska göra det :oops:
Om någon skulle kunna ta sig tiden att berätta hur jag får bort den så skulle det verkligen uppskattas! :)
Hur långt har du kommit, har du fått bort lamellerna?

http://www.raketsport.com/mektips_lamellkorg.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 18:05
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa: Nej det har jag inte lyckats med, själva korgen verkar sitta fast på något vis... :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 19:41
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här kan du få lite tips, http://www.moppenet.nu/showthread.php/22-Hur-du-klyver-en-3-4-v%C3%A4xlad-sachsmotor-By-Rexxy

mutter som håller kopplingskorgen är vänster gängad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 20:49
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket för all hjälp! :D

Nu är motorn i delar och nya lager ska beställas :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 13:40
av RoRRe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är muttern på veven oxå vänstergängad?

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 14:04
av Ricky
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej, muttern är normalgängad.

undvik att låsa fast vevstaken eller svänghjulet när du lossar den.

fixa ett verktyg av en gammal stållamell istället som du svetsar fast en pinne på.

jag brukar ta ett spärrskaft och hylsa på den inringade muttern, när du vrider den till vänster roterar korgen med verktyget till höger och "låses fast" när pinnen på stållamellen lägger an ovansidan på hylsan.

detta görs lättast när du tagit bort tryckplattan med fjädrarna och lamellerna.

Jag har stött på fler motorer där muttern sitter som ett berg.

Känner på beskrivningen att jag borde ha en bild istället :)

verktyget syns lite granna på bilden nedan.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 17:37
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Är muttern på veven oxå vänstergängad?

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Men vad har hänt med kickaxeln på den bilden? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 21:15
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inge fel på kickaxeln på den bilden? <!-- </EdIndex> --></div>