Sida 1 av 1

SACHS VS. PUCH

Postat: 15 jun 2011, 22:05
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför blir det bättre fart i en puch med lite lagom trim än jag får i min sachs med liknande trim???
Lagom trim= 14mm insug,12 mm förgasare,lite öppnare ljuddämpare,2mm kolvjack 2kugg större framdrev,planad topp

Puchen gör ca 60km/h å är rätt stark
Sahcsen gör ca 45km/h å är trött

Hade en gammal hederlig 60cc med 17mm förg på min Compact för 25 år sedan då fanns det inte en puch som hängde med... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 22:32
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir man ju nyfiken, vilka modeller/motorer av Puch och Sachs rör det sig om? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 22:33
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Originalcylindrar på båda? Puch har större glöggar i cylinder original än Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jun 2011, 22:36
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många växlar? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2011, 12:52
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara berätta att våran otrimmade 2växlade Sachs axar lika bra som en trimmad Puch, men blir sedan naturligtvis omkörd. Samma moppe körde om en trimmad Dakota i ett backrace. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Trimma eller inte trimma...

Postat: 17 jun 2011, 16:30
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm om en standard moppe kör ifrån en trimmad så är nog den trimmade inte trimmad som man ska :roll:
Eller så kan ju den som åker orginal förvränger sanningen... -Jag har inte trimmat!!! har man ju hört förr,men ägaren innan kanske hade "sotat lite hårt"???
Åter till frågan... är det så att en sachs motor vaknar till liv med lite större överströmmare?
Jag skulle ju vilja slippa köpa en 60cc o en 17bing för det skulle ju troligtvis förstöra mina minnen jag har kvar från den tiden jag åkte compact :wink:

Det vet man ju att ju äldre man blir ju bättre gick moppen man hade när man va ung... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2011, 13:40
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kanske har gått upp ungefär 40-50 kilo i vikt sen du var 15, och det påverkar ju farten en del........ :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Trimma eller inte trimma...

Postat: 18 jun 2011, 15:25
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Hm om en standard moppe kör ifrån en trimmad så är nog den trimmade inte trimmad som man ska :roll:
Eller så kan ju den som åker orginal förvränger sanningen... -Jag har inte trimmat!!! har man ju hört förr,men ägaren innan kanske hade "sotat lite hårt"???
Hur Puchen är trimmad vet jag inte men sachsmotorn på Compacten är 100% orörd = inget trimmat, filat, jackat eller drevat och förvränger sanningen gör jag inte heller.
Bildbeviset från backrejset 2010:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2011, 18:21
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vikten på förare kan ju också ibland spela roll.. herrn ser inte så speciellt liten ut :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2011, 18:26
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vikt på både moped och förare kan visserligen spela roll, men det är ingen stor kille. (Våra packväskor var inte lite packade heller)

Men det jag ville komma till är att 2vxl sachs inte var svaga motorer och de axar bra. Däremot så klarade inte en original 3vxl sachsmotor upp för samma backe. Så om Puch går bättre än sachs då de är trimmade så beror det nog på att de är olika motorer och därför reagerar olika på samma typ av ex. jackning. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2011, 18:49
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->självklart, puch dakotas motor är ju inte dragraceing motor heller :P annat hade det varit med en original E50 motor puch maxi, en original går riktigt bra, men så fort någon är på cylindern och pillar så brukar den dra riktigt dåligt, men topphastigheten blir högre <!-- </EdIndex> --></div>