Sida 1 av 1
Trimmad suzuki k50 vägrar att varva ut.
Postat: 20 jun 2011, 19:30
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag har en suzuki k50 som jag bytt allt på. Cylinder, membran, trimkåpa, förgasare. Tyvärr går det inte att få den att varva. Prövade att porta cylindern lite för att få mera varv men det går inte. Mopeden är stark som bara den så det spelar ingen roll om jag kör upp heller ner för den är lika snabb. Har hört att många har samma problem. Någon som vet om mopederna är strypta i tändningen på något vis? Värkar inte finnas någon grövre krök än 28 mm så det kanske är det som är fel?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jun 2011, 20:18
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytartändning, kan ju kanske vara en lite orsak

Sen så bör man väl göra ett eget rör om man ska få en K50 att varva ur?:P <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jun 2011, 20:48
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns k50 med CDI också, tändningen bör hänga med till runt 13-14.000 rpm
vad har du för pipa? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 jun 2011, 16:39
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pipan är en helt original pipa. Kröken är en original krök på 28 mm. Skulle jag pröva att sätta på en 32mm krök ifrån fs1? Blir det skilnad då så fixar jag till en annan dämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 jun 2011, 17:23
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Joakim skrev:Pipan är en helt original pipa. Kröken är en original krök på 28 mm. Skulle jag pröva att sätta på en 32mm krök ifrån fs1? Blir det skilnad då så fixar jag till en annan dämpare.
32mm krök och om du har tillgång till svets så avstämt rör

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 jun 2011, 18:16
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska prova att fixa till lite så ska vi se. Känns som att det är något mera än systemet men skadar ju inte med att få dit grövre grejjer. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 00:17
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Joakim skrev:Jag ska prova att fixa till lite så ska vi se. Känns som att det är något mera än systemet men skadar ju inte med att få dit grövre grejjer.
jag har kört original röret på 10K och det med portad 60cc sen 32mm med k50 org dämpare, blir ingen skillnad i varvet bara mer på lägre registret
Har du testat ställa mer förtändning?, vad har du för topplock?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 08:37
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du mätt vad du har för tider på den? Den kanske inte kan varva mer? Du skriver inte hur mycket den varvar eller vilket varvtal du lagt den på.....
Du kanske är duktig på att fila i cylindrar, det vet inte jag. Jag är inte så haj på det själv men vet iaf. att det inte är bara till att "porta" och tro att det blir bättre..... Du måste räkna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 11:59
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde direkt att du missat strypningen i insuget... men den verkar du ju ha tänkt på pga trimkåpan
trodde det pga att min dör på fullgas vilket beror på att jag kör med 60cc och originalkåpan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 20:45
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag är ingen hejjare på att räkna ut och porta inte. Tog ca 2mm på avgasporten bara. Är det svårt att få på kröken ifrån fs1? Eller passar det rätt på?. Hittade en ljuddämpare på Norscand som kanske kan duga. Ska lägga med en länk till den så ni får se. Känns som att det är något med tändningen som strular. Jag hade en K50 när jag var 15 som jag kopierat med alla delar. Denna varvar inte på långa vägar som den gammla. Kan det ha varit bättre cylindrar på den tiden? Toppen har jag bara planat. Kanske ska köpa en riktig topp ist? Det som är bytt på mopeden är följande. Insugskåpa, dubbelleppat membran, cylinder, förgasaren, planad topp. Här är ljuddämparen
https://www.norscand.com/ljuddampare-32mm-p-14767-c-347.aspx. Kan väll inte bli sämre än orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 22:58
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Joakim skrev:Pipan är en helt original pipa. Kröken är en original krök på 28 mm. Skulle jag pröva att sätta på en 32mm krök ifrån fs1? Blir det skilnad då så fixar jag till en annan dämpare.
Vad har du portat , avagasporten eller?? Om det är avgasporten så vilken duration??Kör du akivt pipa eller pasiv

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jul 2011, 23:18
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha har inte orkat sätta mig in i durationer så jag har bara tagit lite i avgasporten. Märktes inte på gången ett dugg

. Jag har nu ett originalsystem på moppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jul 2011, 09:55
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Joakim skrev:Haha har inte orkat sätta mig in i durationer så jag har bara tagit lite i avgasporten. Märktes inte på gången ett dugg

. Jag har nu ett originalsystem på moppen.
Har du modifierat porten i överkant eller åt sidorna ?
Tar du upp den åt sidorna kan man lite enkelt säga att du får lite vrid,och uppåt sitter varvtalet.Men ta det lugnt med det då det är lätt att komma vilse, om du inte har koll på durationerna.Lättare är att fixa en distans i aluminium under cylindefoten på ca 1mm så blir det lite roligare

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jul 2011, 11:29
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som vanligt, på med gradskivan och kolla tiderna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 14:38
av Joakim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska prova med avgassystem så får vi se. Ska ta någon expert till hjälp med portning. <!-- </EdIndex> --></div>