Sachs 506/3 gick en timme.....
Postat: 27 jun 2011, 13:13
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en Norsjö Packy flakmoped med en Sachs 506/3. Mopeden gick utmärkt i ca 1h, därefter började den misstända/tappa varv för att efter ytterligare 0,5h dö helt. Jag ber om hjälp med felsökningen.
Motorn är ovanlig (har jag fått lära mig), då den har ett brytarlöst tändsystem med utanpåliggande tändspole av märket Motoplat. Följande är kollat:
1. Jag har gnista fram - även direkt från tändkabel till cylinder på ca 5mm håll (dvs utan tändhatt). Även med hatt+stift är det gnista.
2. Ny tändhatt+stift
3. Tanken rengjord och bensinkran/förgasare genomgånget. Stiftet blir även blöt efter lite trampande vilket väl indikerar att den får soppa?
4. cylinder/kolv 'ser bra ut'
5. Tagit av svänghjulet, bakom det sitter en slags ankarplatta gjuten i ett stycke plast, som det kommer tre tåtar ut. Dvs inga brytarspetsar etc att byta.
Jag får igång den på startspray i ngn minut, den svarar inte alls på gas och går på tomgång samt ojämnt.
Gissar att det kan vara fel på tändsystemet trots stark gnista. Men den gick som sagt första timmen..?
Alla tips o förslag mottages tacksamt - jag börjar misströsta och ev byta till Lifan-motor men det känns surt.
Mvh/Petter <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn är ovanlig (har jag fått lära mig), då den har ett brytarlöst tändsystem med utanpåliggande tändspole av märket Motoplat. Följande är kollat:
1. Jag har gnista fram - även direkt från tändkabel till cylinder på ca 5mm håll (dvs utan tändhatt). Även med hatt+stift är det gnista.
2. Ny tändhatt+stift
3. Tanken rengjord och bensinkran/förgasare genomgånget. Stiftet blir även blöt efter lite trampande vilket väl indikerar att den får soppa?
4. cylinder/kolv 'ser bra ut'
5. Tagit av svänghjulet, bakom det sitter en slags ankarplatta gjuten i ett stycke plast, som det kommer tre tåtar ut. Dvs inga brytarspetsar etc att byta.
Jag får igång den på startspray i ngn minut, den svarar inte alls på gas och går på tomgång samt ojämnt.
Gissar att det kan vara fel på tändsystemet trots stark gnista. Men den gick som sagt första timmen..?
Alla tips o förslag mottages tacksamt - jag börjar misströsta och ev byta till Lifan-motor men det känns surt.
Mvh/Petter <!-- </EdIndex> --></div>