Sida 1 av 1
Då var det slut på det roliga, Monarpeden skar
Postat: 30 jun 2011, 22:33
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Livet är hopplöst just nu
gräsklipparen pajjade, röjsågen pajjade, moppen tappade svänghjulet och krysskil och mutter gick åt fanders, moppen är nyinköpt och jag har bara hunnit med ett par repor
Simtus fixade ny mutter och kil och livet var på topp igen, till
jag tog ett varv runt grusvägarna vid torpet, typ 5km
moppen blåste kritvit rök sista biten, det gjorde den även när jag köpte den
men då trodde jag det berodde på att det var för mycket motorolja i den
nu till sak, jag kom in på tomten och den dog, drog igång den igen för att ställa tomgången eftersom den var lite låg, det blåste vitrök ur den
såg knappt nått ur dimman, sedan dog den igen
skulle dra igång den igen med kopplingen slirade bara, stum så in i berget
trodde att den "bara" hade värmenypit lite, men det är tvärkört verkar det som
får skruva lite i morgon, hur fan får jag loss cylindern
är det bara att ta fram bågfilen och klyva skiten ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 00:43
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar som den gått väldigt hett.
Genom att spruta in fett tändsiftshålet kan man trycka ner kolven, så vida du får tätt vill säga. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 10:53
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var inte så farligt som jag trott
det visar sig nu att det var svänghjulet som nupit
mot något, har inte fått bort det än
men det går en bit och sedan skrapar det emot
gick fritt när jag skruvade dit det senast
så det här skall bli intessant <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 11:44
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara en bit av den tidigare söndriga krysskilen som har satt sig lite dumt kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 11:56
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter nästan som om veven blev krokig tidigare, och att tapparna kastar så mycket att svänghjulet tar i på ena sidan, och packboxen på trans sidan glipar så olja kommer in i vevhuset och orsakar röken....... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 12:59
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Det låter nästan som om veven blev krokig tidigare, och att tapparna kastar så mycket att svänghjulet tar i på ena sidan, och packboxen på trans sidan glipar så olja kommer in i vevhuset och orsakar röken.......
ja det känns ju som att veven är krokig, måste fixa en avdragare så jag får bort svänghjulet så jag ser vart det tar i
känner nu dessutom att svänghjulet glappar, nitarna håller det inte riktigt på plats så det har nog vobblat och haft sig
någon som har ett svänghjul att sälja ?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 13:32
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Sura skrev:Det låter nästan som om veven blev krokig tidigare, och att tapparna kastar så mycket att svänghjulet tar i på ena sidan, och packboxen på trans sidan glipar så olja kommer in i vevhuset och orsakar röken.......
ja det känns ju som att veven är krokig, måste fixa en avdragare så jag får bort svänghjulet så jag ser vart det tar i
känner nu dessutom att svänghjulet glappar, nitarna håller det inte riktigt på plats så det har nog vobblat och haft sig
någon som har ett svänghjul att sälja ?

Jag ser FELET, fuggen sitter inte fast. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 21:29
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev:disktant skrev:Sura skrev:Det låter nästan som om veven blev krokig tidigare, och att tapparna kastar så mycket att svänghjulet tar i på ena sidan, och packboxen på trans sidan glipar så olja kommer in i vevhuset och orsakar röken.......
ja det känns ju som att veven är krokig, måste fixa en avdragare så jag får bort svänghjulet så jag ser vart det tar i
känner nu dessutom att svänghjulet glappar, nitarna håller det inte riktigt på plats så det har nog vobblat och haft sig
någon som har ett svänghjul att sälja ?

Jag ser FELET, fuggen sitter inte fast.
Haha, det dära svänghjulet ser inte allt för härligt ut har nog vart med om ett och annat. kör du på sletolja i lådan
Edit: det står M 3 på dit svänghjul på mitt står det M 4 nån som har nån aning om vad det betyder <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jul 2011, 21:38
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Tobbe-38]
kör du på sletolja i lådan [/quote]
hmmm oljan har rullat en halvmil

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 18:16
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fick äntligen min avdragare så jag kunde få bort svänghjulet
det har skrapat i lite på ett ställe, gick runt hyffsat men skulle nog ta i igen om motorn blev varm
gjorde rent och filade ner det slitna svänghjulet lite och det snurrar utan motstånd, dock så glappar det i nittnarna så svänghjulet sitter löst och vobblar nog, därav mitt tidigare släpp av svänghjul ?
nu blir det renovering, men det tar vi i en annan tråd
då tusen frågor lär uppstå
http://www.youtube.com/watch?v=BBeSzscaKqI&feature=youtube_gdata_player <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 19:10
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte nita till det gamla svänghjulet, med 3 händer så är det inga problem, var bara noga med att ha ett riktigt stadigt mothåll under niten och en kompis som håller koll på att mothållet sitter där när du slår,(utan att träffa kompisens fingrar) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 20:06
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Varför inte nita till det gamla svänghjulet, med 3 händer så är det inga problem, var bara noga med att ha ett riktigt stadigt mothåll under niten och en kompis som håller koll på att mothållet sitter där när du slår,(utan att träffa kompisens fingrar)
har testat, sitter fast men släpper efter en liten runda
ser ut som det gjorts många gånger tidigare <!-- </EdIndex> --></div>