Sida 1 av 1
växelhopp flakismotorn
Postat: 06 jul 2011, 20:13
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->satte motorn på plats nu ikväll på flakisen o monterade växelwire o justerade växlarna hyfsat men trots det ser ut o dra i ettan maximalt so känns det som den hoppar lite när man puttar bakåt. vad kommer det sig??
//Niklas "Nisse" Högberg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 14:16
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->?? ingen som har förklaring?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 14:36
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förstår inte frågan riktigt,

men tänk på att det är raka drev i vx lådan så du måste jucka lite på bakhjulet när du testar växlarna och lägena det går bara inte att försöka tvinga i växklarna när det står stilla

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 14:54
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland svarar jag direkt. Men vid andra tillfällen väntar jag, ifall en polett skulle ramla ner hos frågeställaren.
M6 skruven som går rakt ner i växelkopan låssar du, sedan kan du vrida växelgaffeln som virehöljet går mot, utan att det rör sig nere vid växelpinnen.
Ex Lägg i ettan,låt moppen stå stilla, låssa skruven lägg i trean endast på handtaget. Nu kan du dra växelgaffel frammåt lite utan att växelpinnen rör sig.
När det är rätt justerat skall små markeringar på växelgaffeln vara mitt på pinnen som hindrar att gaffeln går för långt i ändläge. Med tvåan i. Börjar man att skruva fattar man snart funktionen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 14:59
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ibland svarar jag direkt. Men vid andra tillfällen väntar jag, ifall en polett skulle ramla ner hos frågeställaren.
M6 skruven som går rakt ner i växelkopan låssar du, sedan kan du vrida växelgaffeln som virehöljet går mot, utan att det rör sig nere vid växelpinnen.
Ex Lägg i ettan,låt moppen stå stilla, låssa skruven lägg i trean endast på handtaget. Nu kan du dra växelgaffel frammåt lite utan att växelpinnen rör sig.
När det är rätt justerat skall små markeringar på växelgaffeln vara mitt på pinnen som hindrar att gaffeln går för långt i ändläge. Med tvåan i. Börjar man att skruva fattar man snart funktionen.
funktionen har jag förstått o justerat efter anvisning. men när den dragit i ettan o man rullar framåt ligger växeln i fint men puttar ja den bakåt så liksom tappar den växeln lite!! förstår ej varför? vad är slitet? axeln har inget direkt axialspel så där krånglar det inte!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 15:04
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om ettan lgger i, kan du med en skruvmejsel dra ut växelpinnen lite till?
Jag menar nere vid växelgaffeln.
Växelgaffeln och muttern kan vara slitna, så det glappar där. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 15:43
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om ettan lgger i, kan du med en skruvmejsel dra ut växelpinnen lite till?
Jag menar nere vid växelgaffeln.
Växelgaffeln och muttern kan vara slitna, så det glappar där.
ytterst lite kan ja nog dra ja. men drar ja där o rullar bak så känns det som axeln strävar svagt inåt o den vill tappa ettan. inte för jag ska backa motorn men man undrar juh vad flelt är. muttern är helt ny men gaffeln kanske är lite sliten förstås. visserligen slits väl saker ihop när det endast går framåt?! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 17:30
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelaxeln har fasta lägen där växelkilen skall ligga när växeln är i. Det ser ut på följade sätt. Växelaxeln har för växelkilen ett spår hela vägen där kilen går. Vid varje drev (om det är rätt injusterat) fins ett uttag i spåret. När axeln är belastad kan inte kilen krypa ur läge, för den ligger i urtaget.
Om man har feljusterat på växelstången och ruckar moppen fram och tillbaka, kan man se hur växelpinnen åker innåt eller utåt, för den söker sig ner i urtaget i spåret. Om ettan är i och viren och hantaget håller den i läge och man ruckar moppen fram och tillbaka. Om då växelpinnen vill åka åt ena eller andra hållet, måste man justera så att den inte vill åka. alltså att den ligger i urtaget för växelkilen.
På en lös axel kan man se urtagen i axeln, exakt där utanför måste drevet ligga.
Om sedan växelkilen och klackarna i drevet är slitna vill växeln hoppa ur, för att slitaget har gjort att det blir som en kälkbacke som kilen glider på.
Vanligt på flakamotorena som körts feljusterade.
Dreven i flakamotorn och fotväxlade är samma så det fins bitar om det behövs.
Pust <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jul 2011, 17:58
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska ta ur kilen imorgon om ja ser bättre då! tror kilen e kass totalt!! <!-- </EdIndex> --></div>