Sida 1 av 1

Slirande koppling. Sachs 50/2

Postat: 10 jul 2011, 12:07
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad kan det vara för fel om kopplingen slirar till
bara när motorn går på högt varv men inte vid start?

Det rasslar inte något så det borde inte vara växellådan
utan motorvarvet går upp för en bråkdel av en sekund
precis som om man tryckt in kopplingshandtaget och släppt.

Lameller, kopplingslager, kopplingskorg, annat?[/url] <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jul 2011, 17:08
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säker på att det är kopplingsslir? Det hugger inte till? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jul 2011, 17:34
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte det hugger. Vad skulle det kunna vara för fel ifall det högg? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jul 2011, 20:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slirar kopplingen kan det vara följande:
Slitna lameller
För hårt spänd vajer eller justerskuv.
För mycket olja eller dålig olja. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2011, 07:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är växeln som hoppar ur
om det vore kopplingen skule det slira mer än en "bråkdel av en sekund" <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2011, 11:20
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppar växeln ur så hugger (rycker) det till, men inte om kopplingen slirar.
Skulle vara konstigt om växeln bara hoppade ur vid höga varv. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2011, 11:33
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan vara en att den både slirar och hoppar ur, då käns inte rycken lika mycket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2011, 22:15
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm. Vad skulle det bero på om växeln
hoppar ur? Fel-schimsat? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2011, 22:18
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slitet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2012, 21:17
av teddy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej har samma problem på en sachs,,,typ att den frikopplar av sig själv,,,har märkt att det är som mest när motorn får lite motstånd i backar osv...fick du ordning på din??? tips??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jun 2012, 22:30
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Titta om växelarmen på motorn rör sig när det "slirar till". Gör den det hoppar medbringaren i ett nytt läge på drevet och då är det slitet. Slipa då tapparna raka igen eller byt drev.

Är växelarmen still borde det vara något med kopplingen. Så gott som alla gamla mopedmotorer har en returfjäder på kopplingsarmen. Dock ej Sachs :? . Varför vet jag inte men det går alltid att montera en sådan.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 jun 2012, 23:13
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan vara kilen till drevet som är trasig, drevet på utgående axeln kan ju "slira" till vid belastning <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2012, 08:21
av teddy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mitt problem var för spänd växelwire,,vilken tur..... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 jun 2012, 09:43
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min flak moped gjorde något liknande fast då hoppa växen ur å i ur å i men bara när man körde riktigt hårt å men rejälbelastning (satt värkligen fast på en traktor väg å jaa det var väldigt lerigt kan amn säga å fult av vatten)

men tror att det var för spände växelvajer eller något slitet i lådan för har inte märkt något längre :wink: <!-- </EdIndex> --></div>