rex rapid mc

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
centrumfp50 skrev:motorn börjar ta form
tyvärr har tidigare ägare slarvat bort nålen till gasaren,
Vad är det för förgasare :?:
Jag kanske har nån med nål "på hyllan" <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ska det verkligen vara styrstolpe som på en cykel på den här MC:n??? :shock:
nää vänta nu jag tror min har styrkrampor det kanske är en massa som skiljer det är ju 4år sedan jag var in i den bodan så jag kommer inte ihåg.. <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:
56:an skrev:Ska det verkligen vara styrstolpe som på en cykel på den här MC:n??? :shock:
nää vänta nu jag tror min har styrkrampor det kanske är en massa som skiljer det är ju 4år sedan jag var in i den bodan så jag kommer inte ihåg..
rex speedyn har också styrstolpe, sen tror jag inte att baklycktan är lika.
rapiden på bilden har inte rätt baklyckta, utan den verkar vara rund och sitta lite på sidan om bakskärmen på bilden jag köpt av auto arkiv.
givetvis är ju kedjeskyddet också ett annat då det är en annan motor.
i övrigt är de nog lika. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, nu fattar jag. :oops: Rex Rapid är vidareutveckling av en 98 kubikare, d.v.s. i grunden en ballongcykel med motor i ramen. Det förklarar styrstolpen.

En bekant hade en "Rex 98:a med kick" som han kallade den. I själva verket var det alltså en Rex Midget eller Speedy som de senare versionerna hette, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som sagt ett tag sedan jag såg den men hittade nu en bild i en gammal portabel hårddisk & ja den har vanlig cykelstyrstam..
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:.....hittade nu en bild i en gammal portabel hårddisk...
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Jag ska inte ha den, men jag gillar den.... 8)

Vad är det för motorstorlek, jag menar cylindervolym i kubikcentimeter?

Superfina avgasrör och ljuddämpare. Det är ovanligt på en så'n här gammal hoj. Vad har du gjort eller var det så när du köpte den? <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
dr.novolette skrev:.....hittade nu en bild i en gammal portabel hårddisk...
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Jag ska inte ha den, men jag gillar den.... 8)

Vad är det för motorstorlek, jag menar cylindervolym i kubikcentimeter?

Superfina avgasrör och ljuddämpare. Det är ovanligt på en så'n här gammal hoj. Vad har du gjort eller var det så när du köpte den?
fanns den även i den färgen? min farfar hade 2 st dom hade svart ram och röd/bersaktig tank och svarta pipor.
rex willers 125cc tror jag det var <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många växlar??? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tre växlar.. kubik kommer jag inte ihåg om det är 98 eller 120cc
inget är gjort åt hojen sedan inköpet. Rören är otroligt fina måste vara nyinköpta ngn gång i tiden. sadeln spräckte pungen därför ställdes den undan men det blir nog en genomgång samt ny lack på tanken.
I övrigt lämnas den som den är..oppss glömde nästan att jag även måste köpa gummi till sadeln. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
centrumfp50 skrev:.......min farfar hade 2 st dom hade svart ram och röd/bersaktig tank och svarta pipor.
rex willers 125cc tror jag det var
Bild

Med doktorns uppgift om tre växlar tycks allt stämma. Dock tror jag också original ljuddämpare (och även avgasrör?) var i lackerat utförande men doktorns dubbla förkromade pipor med fiskstjärtar smäller högre... :lol:

Ja, doktorn ska du ha tanken som den var från början så får du nog ut på webben och leta bilder. Röd och bengul var i alla färgerna.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Aha, nu fattar jag. :oops: Rex Rapid är vidareutveckling av en 98 kubikare, d.v.s. i grunden en ballongcykel med motor i ramen. Det förklarar styrstolpen.

En bekant hade en "Rex 98:a med kick" som han kallade den. I själva verket var det alltså en Rex Midget eller Speedy som de senare versionerna hette, eller?
midget flera olika modeller 1931-40 98cc villers
master 1939-40 200cc villers
speedy 1946-49 125cc villers (och då även rapiden -49)
telespeed 1950 ,roadmaster 1950-
midget 51 (midget tillbaka?) 1951-
telespeed 1951/52
solospeed 1952
1954 fanns dom nedan att köpa
midget
roadmaster
competition
solomax
solomax t.t
fleetmaster/4
grandsport

samman ställde lite av mina papper, finns säkert fler rex:ar ? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
centrumfp50 skrev:midget 51 (midget tillbaka?) 1951-
Det tycks vara så att Rexfabriken försöker köra 98-konceptet ett varv till i början av femtiotalet och då i Speedyramen. Motorn ser då ut att vara Villiers Mark 4F, tvåväxlad och med växelreglage på styret.

Kod: Markera allt

http://www.annonsborsen.se/search/image!raw.jspx?advert=748344&indexImage=0[/quote]
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält! :)

(Det funkade inte på vanligt sätt....  :( )



[url=http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Engineering/Villiers/engines/slide11.gif]http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Engineering/Villiers/engines/slide11.gif[/url]


NV gjorde likadant med sin NV8 som också kom då.
Framgång???
Nej, med trampor var den föråldrad då tror jag.
Kanske gick det bättre med Rexen som hade kickstart och var mer lik motorcykel än NV8 med vanlig cykel som ursprung, men båda hade faktiskt ny motor vad jag kan se. Dock var Sachsen näst identisk med de gamla 98:orna. <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->före
Bild

Uploaded with ImageShack.us

ramen skärmar och diverse blästrat, blir en hel del lack jobb med alla linjer på ramen.
Bild

Uploaded with ImageShack.us

motorn nästan klar toppen måste blästras igen och poleras
Bild

Uploaded with ImageShack.us

sido projekt hittade min gamla cyckel :lol:
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet hur man plockar sönder kontakten som tändkabeln sitter i ?
kan det vara så att man skall trycka ut den fjädrande piggen mot tändkabeln? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom där anslutningarna var av lite olika konstruktion. Vissa hade tändkabeln nedtryckt över en rak spets och gummitätning och alumutter som höll det på plats. Andra anslutningar hade spetsen som en gängad skruv man gängade ner tändkabeln på. En tredje variant hade en liten skruv under det fjädrande runda kolet och då skalade man tändkabeln någon centimeter och förde ned den i anslutningen och låste med skruven i andra änden så att säga.

Vilken princip som användes på HVA motorerna minns jag inte riktigt.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar