NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ställer du riktigt svåra och krångliga frågor, tycker jag :)

Om Husqvarna säger att dem slutade att tillverka Novo-nav 1962, så stämmer det med högsta sannolikhet. Husqvarna skrivar att 'ett fåtal cyklar ihopsattes med hjälp av kvarvarande reservdelslager. Det måste ju betyda att MCB gjorde av med alla Husqvarnas originalreservdelar innan de så att säga "legotillverkade" allt själva. Och eftersom Försvaret fortfarande hade "cykelartilleri", så bör det ha tillverkats reservdelar långt in på 70-talet. En fråga återstår: hur länge tillverkade MCB sina reservdelar till Novo?

Jag har haft bild på en Monark flickcykel som sades vara från -69 med Novo Special. Denna står/stod på Monark muséet, men eftersom det är stängt där nu och att bilden är raderad vet jag inte vad det stod på navhylsan.

Angående Wano-navet, så var det tillverkat i Monarks regi. Idéer tagna från Torpedo och Novo. Står även i reservdelskatalogen att vissa delar passar Victoria nav. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Nu ställer du riktigt svåra och krångliga frågor, tycker jag :)
Tack ska du ha Rolle, ofta är frågor rörande tillverkarperspektivet de mest intressanta tycker jag, och kanske även svårast att besvara då de upplysningarna bara fanns hos ett fåtal och dessutom helt inofficiella. Papperdokument är ofta kastade för länge sedan och finns de i arkiv är det inte alltid åtkomligt för utomstående heller. Bra i det här fallet att man kan skriva och fråga.

Rolle skrev:Och eftersom Försvaret fortfarande hade "cykelartilleri", så bör det ha tillverkats reservdelar långt in på 70-talet.
Jag tror faktiskt inte det. :o Försvaret hade reservdelar själva vid sina cykelverkstäder och jag tror att lämplig mängd reservdelar ingick i varje cykelleverans.

Av de militäcyklar jag sett verkar det finnas en "lucka" i cykelleveranserna som torde röra sig mellan början av 60-talet och till början av 70-talet sådär...

Då kom den sista leveransen av militärcyklar och då helt från MCB (de fanns ju inte så många andra tillverkare kvar då) i en helt moderniserad upplaga med bl.a. Fichtel & Sachs trumbromsnav bak. Säkert är det fler andra delar på den sortens militärcykel som också är import.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Endast en av militärens egna utförsäljningar har jag bevistat. Tyvärr var jag inte så jätteintresserad själv då men jag köpte i alla fall en militärcykel. Tyvärr dålig, man fick inte välja utan man fick ta den cykel som man blev tilldelad. De sålde också cykelreservdelslager i sortimentlådor av trä men jag köpte tyvärr inget, annars fanns där konor, bromshylsor, drivare m.m. i god sortering. Det enda jag köpte extra var ett ballongframhjul med broms.

Men det jag ångrar allra mest är att jag inte köpte någon av de två två-hjuliga Crescent packmopederna som också såldes där. Minns ej pris men det var nog överkomligt och med största sannolikhet t.o.m billigt med dagens mått mätt... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåhjuliga Crescent packmopeder? Var de gröna eller civila? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Tvåhjuliga Crescent packmopeder? Var de gröna eller civila?
Jaaduu.... Jag minns inte riktigt, antingen militärgröna eller beige/blå, snarare det förra, och så har jag för mig det var en trehjulig transportmoped som också såldes. Utförsäljningen, som var runt år 2000, var förlagd till den den nedlagda flygflottiljen F12 i Kalmar där miltären då fortfarande hade en "liten hörna" kvar.

Tack förresten Rolle för informationen om Wano-navet. Jag har rätt många nav och delar men kan inte minnas att det finns just ett sådant. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Anledningen att jag frågar är att det i Classic Motors första album om moppar (?) stod om en kille som gjort en kopia på de moppar försvaret testat som alternativ till cyklarna. Försöket slog inte väl ut och mopparna skrotades, enligt artikeln. Men kunde det ha varit dessa?
Fö vore det intressant att veta ungefär när de olika frihjulsnaven monterades i MCB:s cyklar. Har själv en sen 70-talare med Shimanonav men vad var det innan och efter? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skrotade en kroncykel med 28 tums hjul som var i ny skick där däck,handtag var märkt 1967 den var påkörd av en bil.Plockade baknavet rakt av in i en nv från -54 som har 26tum så naven hängde nog med ganska länge. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Anledningen att jag frågar är att det i Classic Motors första album om moppar (?) stod om en kille som gjort en kopia på de moppar försvaret testat som alternativ till cyklarna. Försöket slog inte väl ut och mopparna skrotades, enligt artikeln. Men kunde det ha varit dessa?
Fö vore det intressant att veta ungefär när de olika frihjulsnaven monterades i MCB:s cyklar. Har själv en sen 70-talare med Shimanonav men vad var det innan och efter?
Nä, det här var helt vanliga packmopeder fastän i militär upplaga. Det har visats sådana här på forumet tidigare.

Då jag själv jobbat i cykelaffär (i sjuttiotalets början) vet jag med säkerhet att Torpedo och Shimano användes parallellt av MCB. Fordonstillverkare vill i allmänhet gärna ha fler än en underleverantör för leveranssäkerhetens skull. Kommer också ihåg att Shimano först betraktades med misstänksamhet som mot främlingar. Idag är Shimano istället något helt självklart.

Liksom Husqvarna Novo finns inte den typen av Fichtel & Sachs Torpedo frihjulsnav idag heller.

Exakt när de senare upphörde att tillverkas vet jag inte riktigt heller men det kanske kan utrönas i en annan tråd..... :roll:

Skulle tro att det var någon gång på 1990-talet eller var det kanske redan på 1980-talet??? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tror faktiskt inte det. Försvaret hade reservdelar själva vid sina cykelverkstäder och jag tror att lämplig mängd reservdelar ingick i varje cykelleverans.
Det var bra att veta, men till den privata sektorn måste ju tillverkningen pågått ett tag?
Då kom den sista leveransen av militärcyklar och då helt från MCB (de fanns ju inte så många andra tillverkare kvar då) i en helt moderniserad upplaga med bl.a. Fichtel & Sachs trumbromsnav bak. Säkert är det fler andra delar på den sortens militärcykel som också är import.
Jo, att de tillslut utrustades med F&S nav visste jag. Men vilket år ersatte de Novo naven?
Då jag själv jobbat i cykelaffär (i sjuttiotalets början) vet jag med säkerhet att Torpedo och Shimano användes parallellt av MCB. Fordonstillverkare vill i allmänhet gärna ha fler än en underleverantör för leveranssäkerhetens skull. Kommer också ihåg att Shimano först betraktades med misstänksamhet som mot främlingar. Idag är Shimano istället något helt självklart.
Shimano började användas runt -76-77 av MCB. Före det var det uteslutande F&S och och kända tävlingsmärken.
Exakt när de senare upphörde att tillverkas vet jag inte riktigt heller men det kanske kan utrönas i en annan tråd.....
När Novo slutade tillverkas är ju fortfarande oklart, förutom året 1962.
Sachs äkta frihjulsnav slutade att tillverkas komplett 1991. Efter det var det något polackföretag som tog över produktionen.

Man får alltid höra att reservdelar till Novo är bristvara, men till militärcyklarnas F&S nav är det nog ännu värre, heh. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag skrotade en kroncykel med 28 tums hjul som var i ny skick där däck,handtag var märkt 1967 den var påkörd av en bil.Plockade baknavet rakt av in i en nv från -54 som har 26tum så naven hängde nog med ganska länge.
Om cykeln var av Nymans tillverkning kan det knappast varit något Novo-nav för Nymans använde alltid Torpedo mig veterligen... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torpedo och lisenstillverkade Perry, fins pirattillverkade ryska delar på marknader i Estland, Lettland, Litauern, Vitryssland och Ryssland.
Nymans hade aldrig, Vano eller Novo.
Det fins ett till lisenstillverkat Torpedo men jag mins ej märket. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:När Novo slutade tillverkas är ju fortfarande oklart, förutom året 1962.
Novo Special var märkta med tillverkningsår och även månad har jag för mig.

Den som kan visa upp navhylsan med senaste årtalet lär åtminstone hamna i närheten. Så värst många år efter 1962 tror jag dock inte att det blir....

Håll med om att det är intressant med tillverkningsuppgifter. :wink:

Det andra kan vi ju redan.... :P


Med största sannolikhet tillhandahölls reservdelar, och då i synnerhet slitdelar, av MCB ett antal år till eftersom cyklar med Novo-nav fortfarande var i allmänt bruk men dessa delar behöver ju inte vara tillverkade av Husqvarna själva utan kan varit utlejt till vilken underleverantör som helst. Monarks hade massor av sådana (små) underleverantörer har jag hört sägas senare.

Visst Rolle, Shimano-navet kanske kom senare. Jag hade egen cykelverkstad 1978 och då fanns de definitivt i alla fall. När jag tänker efter så var det nog ytterst få som frågade efter Novo-delar då 1978. Det var mest bara Torpedo och mycket deras 3-växelnav som gällde....

"Mormorscykeln" var inte uppfunnen då. :roll: Den stod på en vind och väntade på ett nytt liv.... :P <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det har du ju rätt i. Många kvinnor (och män) bytte cyklar under 60- och 70-talet pga. att de tyckt att de blivit för gamla. Då ställdes de gamla cyklarna undan.

Det stämmer att Nymans licenstillverkade Torpedo nav. Detta var under kriget och fabriken i Schweinfurt låg i sikte, därav ville man säkerställa att nav fanns till cyklarna. Navet hette Torpedo NV <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland finns saker och ting ganska nära... Jag kollade lite på cykeln som jag använder dagligen, ibland mer och ibland mindre. Den här sommaren har det blivit extra mycket mer och det är dags att sträcka kedjan igen vilket inte är så värst länge sedan det blev gjort. Det är en 28" militär "ordonnanscykel" tillverkad inom Monarksfären, men jag gissar att det var en leverans från Bensons (Marathon cykel) i Eskilstuna eller Malmö. Har någon eller ett par likadana till men det här är den klart bästa och jag köpte den förra sommaren för 150 kr vilket var ett klipp (för mig i alla fall) och priset kan vara en bidragande orsak att jag sliter på den varje dag. Cykeln ser helt orörd ut och båda däcken är daterade 1963 så jag är tämligen säker på att cykeln är tillverkad då.

Har hela tiden vetat det är baknav av Novo-typ på cykeln men i dag fick jag för mig att titta lite närmare på det. Då uppmärksammade jag att navhylsan saknar datering med år, månad och att den här helt slät utan märkning alls. Den enda märkning jag hittar är på bromsarmen där det står "Novo Special" på insidan mot hjulet. Bromarmen är också "kantigare" än de förkromade armarna på tidigare Novo Special nav. Kanske var det så att tillverkningen av Novo-nav fortsatte även efter 1962 och x antal år till? Kanske inte heller det skedde på fabriken i Huskvarna utan produktionslinjen istället flyttades till helt annat håll.

Har också kollat i en låda där jag förvarar en samling Novo-nav. De flesta Novo Special. Av något tiotal nav var samtliga tillverkade mellan 1951 och 1959. Hittade också ett nav från 1950 men det var inte Special utan den tidigare modellen med UNF-gänga på axeln.

Conrad Engström skrev:Torpedo och lisenstillverkade Perry, fins pirattillverkade ryska delar på marknader i Estland, Lettland, Litauern, Vitryssland och Ryssland.
Nymans hade aldrig, Vano eller Novo.
Det fins ett till lisenstillverkat Torpedo men jag mins ej märket.
Är alldeles säker på att du menar "Favorit". Tror det tillverkades i Tjeckoslovakien. Verkar vara rätt bra kvalitet på det navet.

Har ett enda "Perry" nav och det verkar engelskt. Tycks vara kvalitetsförkroming på det navet.

Hittade också en "Torpedokopia" med märket "Renak"

Och så ett "Torpedoliknande" nav av märket "Astolla"

Till sist såg jag även ett par-tre svenska Torpedo NV nav men dom har vi ju pratat om tidigare.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intresant. Man har ju levt med "skrotet" och glömt.
Dessutom fans det Torpedo transport och Torpedo boy. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar