Problem med Faubervev, får inte loss vänster skål
Problem med Faubervev, får inte loss vänster skål
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjeare alla, long time no see.
Skaffade mig under förra sommarn en kina påhängsmotorkit och fick en cykel att sätta den på av en polare.
Gick skitbra efter lite invänjning och justeringar tills jag råkade drämma vänsterpedalen i en sten på väg till jobbet.
Testade först att försöka gänga ut resterna av pedalbulten men det gick inte, borra ut den så småning om, försökte gänga om hålet utan framgång, gav till slut upp å fick pedalen ditsvetsad.
Där sätt den bra under resten av förra säsongen men nu i våras på tredje turen eller så så gick pedalen av igen å denna gång med halva öglan.
Tänkte jag skulle skaffa ett nytt vevparti till cykeln å idag när jag var på väg mot jobbet så såg jag en cykel ställd vid grovsopen så jag sprang dit direkt när jag kommit hem å skruvade loss vevpartiet med pedaler.
På den cykeln var det bara att lossa en bult med spår för lagret så gick det att vinkla ut hela veven.
På min cykel lyckades jag inte vinkla ut veven och konstaterade att jag antagligen böjt in vänsterarmen, leta fram bågfil å kapade skitet.
När jag fått ut den så går det inte att stoppa i den "nya" veven.
Blir väldigt fundersam och efter lite uppgivande och mera googlande kommer jag fram till att jag har en fabervev med gängade lagerskålar.
Skålen på högersidan går lätt att lossa med pologrip men den på vänstersidan sitter som berget.
Har dragit på 556 och låtit stå ett tag men det sitter fortfarande som berget, hur ska man göra för att få loss denna lagerskål?
Den har tre hål runt men jag har inget sådant verktyg.
Mvh
-Tommy <!-- </EdIndex> --></div>
Skaffade mig under förra sommarn en kina påhängsmotorkit och fick en cykel att sätta den på av en polare.
Gick skitbra efter lite invänjning och justeringar tills jag råkade drämma vänsterpedalen i en sten på väg till jobbet.
Testade först att försöka gänga ut resterna av pedalbulten men det gick inte, borra ut den så småning om, försökte gänga om hålet utan framgång, gav till slut upp å fick pedalen ditsvetsad.
Där sätt den bra under resten av förra säsongen men nu i våras på tredje turen eller så så gick pedalen av igen å denna gång med halva öglan.
Tänkte jag skulle skaffa ett nytt vevparti till cykeln å idag när jag var på väg mot jobbet så såg jag en cykel ställd vid grovsopen så jag sprang dit direkt när jag kommit hem å skruvade loss vevpartiet med pedaler.
På den cykeln var det bara att lossa en bult med spår för lagret så gick det att vinkla ut hela veven.
På min cykel lyckades jag inte vinkla ut veven och konstaterade att jag antagligen böjt in vänsterarmen, leta fram bågfil å kapade skitet.
När jag fått ut den så går det inte att stoppa i den "nya" veven.
Blir väldigt fundersam och efter lite uppgivande och mera googlande kommer jag fram till att jag har en fabervev med gängade lagerskålar.
Skålen på högersidan går lätt att lossa med pologrip men den på vänstersidan sitter som berget.
Har dragit på 556 och låtit stå ett tag men det sitter fortfarande som berget, hur ska man göra för att få loss denna lagerskål?
Den har tre hål runt men jag har inget sådant verktyg.
Mvh
-Tommy <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt Conrad vill bara tydliggöra...
Gamla cyklar och vevpartiet inklusive pedaler:
Vänster sida - vänstergängor
Höger sida - högergängor
Jag har gamla Bachoverktyget för lagerskålarna men även med det verktyget kan det vara svårt ibland. Sista utvägen är att värma men det vill man ju helst inte för då förstörs färgen med en gång (samtidigt som man måste vara i närheten av äckellukten av bränd färg).
Som Conrad säger brukar jag också knacka runt om med en hammare. Det gäller få det att röra på sig. Vet inte men tror det underlättar demonteringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Gamla cyklar och vevpartiet inklusive pedaler:
Vänster sida - vänstergängor
Höger sida - högergängor
Jag har gamla Bachoverktyget för lagerskålarna men även med det verktyget kan det vara svårt ibland. Sista utvägen är att värma men det vill man ju helst inte för då förstörs färgen med en gång (samtidigt som man måste vara i närheten av äckellukten av bränd färg).
Som Conrad säger brukar jag också knacka runt om med en hammare. Det gäller få det att röra på sig. Vet inte men tror det underlättar demonteringen. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag förstår inte att så många har problem med lagerskålarna. Era cyklar måste ju ha stått ute i ur och skur. <!-- </EdIndex> --></div>
Jaså, var det tillverkat av Bahco? Jag trodde det var Combia. Så var det iallafall med stoppmutterverktyget.56:an skrev:Förlåt Conrad vill bara tydliggöra...
Gamla cyklar och vevpartiet inklusive pedaler:
Vänster sida - vänstergängor
Höger sida - högergängor
Jag har gamla Bachoverktyget för lagerskålarna men även med det verktyget kan det vara svårt ibland. Sista utvägen är att värma men det vill man ju helst inte för då förstörs färgen med en gång (samtidigt som man måste vara i närheten av äckellukten av bränd färg).
Som Conrad säger brukar jag också knacka runt om med en hammare. Det gäller få det att röra på sig. Vet inte men tror det underlättar demonteringen.
Jag förstår inte att så många har problem med lagerskålarna. Era cyklar måste ju ha stått ute i ur och skur. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det skulle ganska enkelt kunna gå att tillverka ett sådant verktyg själv och kanske t.o.m. bättre än dom gamla. Ett bra knep är att använda små stålkulor som griper in i de tre hålen i lagerskålen. <!-- </EdIndex> --></div>
Mitt verktyg är från Bacho. Det har säkert funnits fler.Rolle skrev:Jaså, var det tillverkat av Bahco? Jag trodde det var Combia. Så var det iallafall med stoppmutterverktyget.
Det skulle ganska enkelt kunna gå att tillverka ett sådant verktyg själv och kanske t.o.m. bättre än dom gamla. Ett bra knep är att använda små stålkulor som griper in i de tre hålen i lagerskålen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jättekul du är här Conrad Tycker det vänt och går åt "fel håll" för mig själv numera. Inte minst märker jag det när jag är bland yngre. Känner i alla fall fortfarande lust att hålla på så lite ska det väl kunna bli... <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:....med åldern har jag rätt....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cykeln som sagt har jag fått av en polare som hade fått den av en som skaffat ny och den lär vara nerärvd från en förälder som tröttnat.
Den har nog några år utan vidare service på nacken.
Jag ska göra några försök nu tänkte jag, att värma loss blir inget problem om det skulle behövas då lacken däromkring redan är skit.
Svetsen mellan vevhuset och sadelstolpen sprack förra året så jag bad en svetsare på jobbet dra ihop det igen bara å så sprayade jag på lite zinkfärg för att hålla rost därifrån.
Det är inge skönhet direkt
Skulle jag ge upp med denna cykel så har jag precis blivit meddelad av min far att han har en blå crescent till övers som jag kan få slänga över min motorkit på
(han känner en vaktmästare i sitt område och de hade tydligen högvis med cyklar som blivit kvar efter utflyttade)
Stort tack för alla svaren och den goda stämningen här på forumet, det lyfte mungiporna <!-- </EdIndex> --></div>
Den har nog några år utan vidare service på nacken.
Jag ska göra några försök nu tänkte jag, att värma loss blir inget problem om det skulle behövas då lacken däromkring redan är skit.
Svetsen mellan vevhuset och sadelstolpen sprack förra året så jag bad en svetsare på jobbet dra ihop det igen bara å så sprayade jag på lite zinkfärg för att hålla rost därifrån.
Det är inge skönhet direkt
Skulle jag ge upp med denna cykel så har jag precis blivit meddelad av min far att han har en blå crescent till övers som jag kan få slänga över min motorkit på
(han känner en vaktmästare i sitt område och de hade tydligen högvis med cyklar som blivit kvar efter utflyttade)
Stort tack för alla svaren och den goda stämningen här på forumet, det lyfte mungiporna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har du bild på verktyget? <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Mitt verktyg är från Bacho. Det har säkert funnits fler.Rolle skrev:Jaså, var det tillverkat av Bahco? Jag trodde det var Combia. Så var det iallafall med stoppmutterverktyget.
Det skulle ganska enkelt kunna gå att tillverka ett sådant verktyg själv och kanske t.o.m. bättre än dom gamla. Ett bra knep är att använda små stålkulor som griper in i de tre hålen i lagerskålen.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, precis. Är man inte säker på att det är högergängat är det väldigt bra att tänka så. Är det sedan trots allt gängat åt andra hållet så kan man ha "väckt" muttern/skruven genom att dra åt bägge håll. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Ingen fara med åldern har jag rätt att glömma.
Annars när jag skruvar konstruerar jag baklänges. Ungefär, snurrar åt det hållet och då dras det åt. mm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svaren och den goda stämningen, den lyfte mungipor trots att jag inte fått låss skålarna.
Skulle inte göra något att elda på detta vevhus då det spruckit loss från sadelstolpen en gång och blitt ihopsvetsat->zinkfärgsprejjat.
Vet dock inte om jag kommer försöka mera med denna cykel, farsan min känner fastighetskötrn i sitt område och fick tag på en blå crescent jag skulle kunna få nyvev ifrån.
Kanske lika bra att flytta över motorn och de delar som är bättre från cykeln jag har nu till crescenten, vad tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Skulle inte göra något att elda på detta vevhus då det spruckit loss från sadelstolpen en gång och blitt ihopsvetsat->zinkfärgsprejjat.
Vet dock inte om jag kommer försöka mera med denna cykel, farsan min känner fastighetskötrn i sitt område och fick tag på en blå crescent jag skulle kunna få nyvev ifrån.
Kanske lika bra att flytta över motorn och de delar som är bättre från cykeln jag har nu till crescenten, vad tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag kollade lite om "Eldi" tidigare i år eftersom jag har några sådana verktyg jag köpte då från Svenska Cykelfabriken i Lomma. Fick fram det var en tysk mindre firma som specialiserat sig på cykel- och (moped-) verktyg men firman verkar upphört någon gång de senaste åren. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag lider fruktansvärt nu av åskan som finns i luften mer eller mindre hela tiden. Går omkring med migränliknande huvudvärk. Orkar inget, ingen lust med något osv. Törs knappt säga det för få orkar lyssna. Just nu är jag själv en del av denna jämmerdal men det brukar bli bättre när åskan ger med sig. I nästa vecka kanske, kanske det övergår i mer högtrycksbetonat väder. Jag känner igen mönstret från förra sommaren då sol och värme befann sig öster om oss. Över Skandinavien möter kall luft från Atlanten varmare luftmassor från Ryssland och sydosteuropa vilket leder till denna oroliga och åskrika vädertyp.Conrad Engström skrev:56:an
Jag försöker vara tillsmmans med yngre. Om jag är tillsmmans med jämnåriga blir man ju sjuk av allt jämmer.
Eldi har jag sett på nyckeln till skålarna.
Jag kollade lite om "Eldi" tidigare i år eftersom jag har några sådana verktyg jag köpte då från Svenska Cykelfabriken i Lomma. Fick fram det var en tysk mindre firma som specialiserat sig på cykel- och (moped-) verktyg men firman verkar upphört någon gång de senaste åren. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Muttertången har jag köpt ny för länge sedan och verktyg var rätt dyra då. Nycklarna kommer från en nedlagd cykelverkstad. Jag har haft dom länge, sedan sjuttiotalet ungefär.... men det är kvalitetsgrejer som tycks tåla (nästan) vad som helst... <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla på min tråd "Verktygsparad" under "Foto" så ser du muttertång, pedalnyckel och nyckeln för vevlagerskålarna.Rolle skrev:Har du bild på verktyget?
Muttertången har jag köpt ny för länge sedan och verktyg var rätt dyra då. Nycklarna kommer från en nedlagd cykelverkstad. Jag har haft dom länge, sedan sjuttiotalet ungefär.... men det är kvalitetsgrejer som tycks tåla (nästan) vad som helst... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det finns fortfarande Eldi-verktyg att tillgå. Kolla på http://velo-classic.de <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Jag lider fruktansvärt nu av åskan som finns i luften mer eller mindre hela tiden. Går omkring med migränliknande huvudvärk. Orkar inget, ingen lust med något osv. Törs knappt säga det för få orkar lyssna. Just nu är jag själv en del av denna jämmerdal men det brukar bli bättre när åskan ger med sig. I nästa vecka kanske, kanske det övergår i mer högtrycksbetonat väder. Jag känner igen mönstret från förra sommaren då sol och värme befann sig öster om oss. Över Skandinavien möter kall luft från Atlanten varmare luftmassor från Ryssland och sydosteuropa vilket leder till denna oroliga och åskrika vädertyp.Conrad Engström skrev:56:an
Jag försöker vara tillsmmans med yngre. Om jag är tillsmmans med jämnåriga blir man ju sjuk av allt jämmer.
Eldi har jag sett på nyckeln till skålarna.
Jag kollade lite om "Eldi" tidigare i år eftersom jag har några sådana verktyg jag köpte då från Svenska Cykelfabriken i Lomma. Fick fram det var en tysk mindre firma som specialiserat sig på cykel- och (moped-) verktyg men firman verkar upphört någon gång de senaste åren.