Sida 1 av 4
Ilo piano problem
Postat: 19 jul 2011, 21:49
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Fick igång min helt original ilo piano 2vxl tramp motor idag på monarscooten men den går knappt på tomgång och knappt på gas.
Den startar sjukt enkelt men det är också allt.
Har bytt spole,brytare, tändkabel, tändstift och soppa men den vill inte.
Har gjort rent fuggen (original encarvi) men vill inte.
Har justerat brytaravståndet till 0,35 och justerat tändplattan fram och tillbaka flera gånger men den vill verkligen inte. Någon som har några tips?
Att den startar överhuvudtaget är ett steg frammåt efter bytet av brytare ikväll men som sagt den skall ju gå sen med.
Det ser ganska geggigt ut i ljuddämparen men absolut inte tätt.
Annars finns det någon ilo fantast i närheten av Härryda utanför Göteborg och som skulle kunna vara villig att låna ut sig själv och sin kompetens för en stund och hjälpa mig mot mat och öl?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 21:52
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varvar den om du testat med startgas, tänkte så att det inte är nått skit i förgasaren
annars vet du om tändningen står rätt, eller har du bara vridit lite hur som helst ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 21:54
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Varvar den om du testat med startgas, tänkte så att det inte är nått skit i förgasaren
annars vet du om tändningen står rätt, eller har du bara vridit lite hur som helst ?
Förgasarn är rengjord.
Nej ded har justerats i ytterst små steg på både brytaravståndet och på tändplattan. Fick reda på att brytarna skall vara 0,35? Men den vill ändå inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 22:55
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mat och öl det lät ju något det

skulle kanske få tummen ur och kika ner någon kväll i veckan typ i morrn vad sägs om det

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 22:58
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Mat och öl det lät ju något det

skulle kanske få tummen ur och kika ner någon kväll i veckan typ i morrn vad sägs om det

Haha låter asbra.
E det Danne detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 23:01
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp

Står moppen hos Mamba ägaren

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 23:07
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Japp

Står moppen hos Mamba ägaren

Ja det gör den fortfarande tyvärr.
Har du tid att hjälpa? Ska inte du dricka öl och kolla film?

Imorrn är dock en dålig dag men torsdag? Hela dan eller kvällen?
E ju utskrivna från sjukan nu så är ju pappaledig i två veckor
Den startar som sagt men sen vetefan. Kanske e det kolvringarna som kärvar lite vet ej. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 23:21
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torsdag låter fint vi kan väl börja på förmidagen någon gång så får vi se hur långt vi kommer och grattis till barnet för det har jag ju inte hunnit säga

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2011, 23:34
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter bra. Bara att du hör av dig.
Tackar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jul 2011, 00:05
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt med mekahjälp mot mat o dryck..
Har du provat utan avgassystem , kolla även i utblåset på cylindern om du ser kolven ! kan vara tätt där och då får man ha kolven i nerläge och skrapa försiktigt med kniv eller skruvmejsel.
bäst är givetvis att lossa cylindern och kolla !!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jul 2011, 00:08
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart Dan L. Verkar ju ha gått hem då han erbjöd sig direkt

Ja det kan va nått. Nästa steg var faktiskt att riva cyllen och kolla kolvringarna men utblåset kan ju va bra. Kommer avgaset men knappt så kanske inte är så dumt.
Tack än en gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jul 2011, 00:42
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa att ställa ner brytaravståndet, testa stegvis 0,3, 0,25, 0,2, garanterat att den börjar gå då. Det är ofta man får problem med just Ilo (och då främst Stefa) att gnistan blir för dålig med större brytaravstånd.
Oftast bruka rjag ha runt 0,25 på mina Ilo för att dom ska gå som bäst, men även 0,2 har krävts ibland. Och dom brukar gå hur bra som helst då. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jul 2011, 00:50
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ilo ska va högtänd för att gå bra.Vrid tändplattan så långt det går åt motsatt håll mot rotationsriktningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 jul 2011, 16:53
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För det första stort tack 2takt68 för hjälpen idag.
Men nu fattar jag ingenting.
Vi har idag kollat kolv, kolvringar, cylle och bytt cyllepackningen. Allt annat såg bra ut.
Har gjort rent fuggen och kollat så det kommer soppa ur slangen.
Alla tänddelar utom tändhatten är nya.
Avgassystemet är kontrollerat och inte tätt.
Avgasutblåset är kollat och inte tätt.
Tändningen är injusterad och brytaravståndet är 0,25.
Ändå går skiten inte!
Vad har vi missat?
Innebär detta att jag måste riva motorn och byta packboxarna och alla packningar för att hoppas att den sen går?
Det finns inga glapp eller missljud i motorn utan den är helt original och i skitfint skick i övrigt.
HJÄLP!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 jul 2011, 17:13
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag säger det igen, går den bättre med lite startgas ?
trots att förgasaren är rengjord kanske den inte lirar som den skall
Skulle vara intressant att höra hur den går
du har ingen mobiltelefon som du kan filma med och slänga upp på youtube eller liknande <!-- </EdIndex> --></div>