Sida 1 av 3

Borra cylinder...

Postat: 22 jul 2011, 12:50
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket går det att borra/svarva upp en orginal 38mm Sachs cylinder, och finns det någon här som åtar sig sådana jobb, ( min tyskcylle har en ful repa i loppet :? (den går bra, men men... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 12:55
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->42mm brukar vara på gränsen. Då blir väggen så tunn, så risken är att den lyfter på hatten (bokstavligen) och säger hejdå. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 13:30
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:42mm brukar vara på gränsen. Då blir väggen så tunn, så risken är att den lyfter på hatten (bokstavligen) och säger hejdå.
Ok ! 41mm kan funka bra då ... kanske :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 13:34
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->41mm fungerar utan problem! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 13:51
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:41mm fungerar utan problem! :)
Du har ju hjärnkoll Rexxy, vart köper man en passande kolv (kvalitet),
man borrar 41,00, eller hur ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 13:58
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken kolv som helst till Sachs 60cc funkar (dom har 41mm borrning)

Du får köpa kolv innan du borrar, för att få rätt kolvspel. Med kinakolvarna kan det hamna var som helst. Men annars har du rätt, cylindern bör ligga på 41.00, och kolven på 40,96 eller liknande.

Är det kvalité du vill ha, så är det VRM som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 14:02
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Vilken kolv som helst till Sachs 60cc funkar (dom har 41mm borrning)

Du får köpa kolv innan du borrar, för att få rätt kolvspel. Med kinakolvarna kan det hamna var som helst. Men annars har du rätt, cylindern bör ligga på 41.00, och kolven på 40,96 eller liknande.

Är det kvalité du vill ha, så är det VRM som gäller.
Han har ju bara med 14mm bult :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 14:05
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart det finns med 12mm kolvbult.
VRM skrev:Till alla Sachs moppemotorer och diverse andra har jag en kanonfina racingkolvar med rätt höjd och från 40,3 mm i borrning och uppåt.
Kolvarna kräver ingen förändring i höjd utan man behöver bara anpassa kolvbultshålet så att den 12mm kolvbulten passar.
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 14:14
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maila han så har han 12mm med! :)

Sen, 41,50mm kan du ta 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 14:35
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Klart det finns med 12mm kolvbult.
VRM skrev:Till alla Sachs moppemotorer och diverse andra har jag en kanonfina racingkolvar med rätt höjd och från 40,3 mm i borrning och uppåt.
Kolvarna kräver ingen förändring i höjd utan man behöver bara anpassa kolvbultshålet så att den 12mm kolvbulten passar.
Hmm.. då står det lite otydligt :?

Barikit Standard Sachskolv 38mm.
Kolven är framtagen för att passa Sachs vanliga mopedmotor med bra precision och kvalitet. Kolven har två kolvringar en B-ring och en L-ring i gjutjärn Naturligtvis så kan den här kvalitetskolven användas i andra småmotorer som finns runt omkring oss. Kolven är avsedd för cylinderstorlek 38mm.

Kolvdiametrar 37,98mm.
Total höjd 51 mm.
Höjd till kolvkant 49,30mm.
Centrum till övre kant 28 mm.
Centrum till nedre kant 23 mm.
En L-kolvring 2 mm hög.
En B-kolvring 1,45mm hög.
Övre kolvringslåsningen 180 grader bakåt
Nedre kolvringslåsningen 220 grader kl 8.
Kolvbulten 14 x 31 mm.

Pris 445 kr

Mahle Sachskolv 50 cc L-ring.

Sachs orginalkolv med L-ring av gjutjärn
Kolven är avsedd för den 6-växlade knattekrossmotorn men kan naturligtvis användas i andra motorer
När dom här är slut så är det gonatt att få tag på fler.

Total höjd 51,00 mm
Höjd till kolvkant 49,10 mm
Center bult till övre kolvkant 28,10 mm
Center bult till nedre kolvkant 21,00 mm
Kolvringsråsning150 grader från avgasporten.
Kolvdiameter 39,95 mm
kolvbult 14 mmKolvring av gjutjärn 2 mm hög
2 st x 5mm boosthål


GURRA : Jag vill ha lite borrmån när det sedan skär :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 15:27
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra till 41, inte värt att riskera att fodret rasar och sabbar halva motorn, bara för att få nån enstaka kubik mer :lol:

sen kan du ju lika gärna köpa en taiwan kolv kör du oportad så håller dom flera hundra mil och de kostar ju bara 140kr så man kan ju byta varje år eller varannat.

Sachs cylindrar växer på träd så det är ju bara att man ska kunna borra eller få dom borrade till bra pris som det hänger på

Men du gör som du vill :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 15:57
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev:Borra till 41, inte värt att riskera att fodret rasar och sabbar halva motorn, bara för att få nån enstaka kubik mer :lol:

sen kan du ju lika gärna köpa en taiwan kolv kör du oportad så håller dom flera hundra mil och de kostar ju bara 140kr så man kan ju byta varje år eller varannat.

Sachs cylindrar växer på träd så det är ju bara att man ska kunna borra eller få dom borrade till bra pris som det hänger på

Men du gör som du vill :lol:
Jo, jag skrev ju 41mm :wink: och det är inte oportat 8)
Nej ! inget Taiwan eller Kina :x det ska kunna varva så man riskerar att bli impotent staff_36-1

Min hittade jag inte på ett träd i allafall :lol:

I 32år har jag gjort som jag vill staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 17:46
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kan det gå om du borrar över 41 (eller köper en billig kinakopia)
Bild
Bild
Mer läsning finns här
Bild
Men om det är en gammal tysk "femhalva" så går det nog <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 19:24
av Tobbe-38
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
Tobbe-38 skrev:Borra till 41, inte värt att riskera att fodret rasar och sabbar halva motorn, bara för att få nån enstaka kubik mer :lol:

sen kan du ju lika gärna köpa en taiwan kolv kör du oportad så håller dom flera hundra mil och de kostar ju bara 140kr så man kan ju byta varje år eller varannat.

Sachs cylindrar växer på träd så det är ju bara att man ska kunna borra eller få dom borrade till bra pris som det hänger på

Men du gör som du vill :lol:
Jo, jag skrev ju 41mm :wink: och det är inte oportat 8)
Nej ! inget Taiwan eller Kina :x det ska kunna varva så man riskerar att bli impotent staff_36-1

Min hittade jag inte på ett träd i allafall :lol:

I 32år har jag gjort som jag vill staff_gemini-1.gif
men oportat halvportat samma sak :oops:

impotent blir man nog lättare med taiwan kolv ifall den släpper och träffar rätt :shock: fast nu har ju sachs lite fel vinkel på cylindern för att det ska inträffa

oj i 32år.o och än har de ju inte spårat ur :lol:

Är det nån som kan tipsa om nån bra firma som borrar cylindrar till vettigt pris?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 20:07
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev: Är det nån som kan tipsa om nån bra firma som borrar cylindrar till vettigt pris?
Mvh
Sam`s motor staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>