Sida 1 av 2

Slaktar svänghjul på räls

Postat: 22 jul 2011, 15:52
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, har fått rejäla problem med svänghjul, har hitills förstört 2 st på mindre än 1 vecka, och börjar bli riktigt stressad då den ska funka nästa fredag. motorn funkar perfekt i typ 20 minuter sen så slaktar den krysskil och svänghjul.

krysskilen är ny igen, och ett svänghjul som är bra skick, inga skador eller slitage grejer. och nu vill jag göra rätt så jag slipper samma problem igen.

har aldrig haft problem med svänghjul förut.


såklart har det blivit grader och krysskilens passform har försämrat med kanske en halv milimiter så den ligger inte lika bra längre.

läste någonstans att man (såklart) ska slipa bort dom små grader som blivit och sen slipa in den med ventil pasta.

några andra tips? byta vevtap är bara att glömma <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 15:55
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som att svänghulen inte har suttit fast ordentligt
kilen skall ju bara styra och konan skall ju hålla det på plats
hur hårt drar du dom ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:18
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tillräckligt tycker jag. har blivit skrämd av diverse svänghjuls tappar som ser ut som en kona efter 15 åringar varit framme och dragit i muttern, men tycker jag har dragit så hårt som jag alltid har gjort :S

jo, förstår att friktionen mellan hjulet och axeln ska hålla i svänghjulet. men om man slipar in svänghjulet som man gör med bilventiler så blir det ju bättre? några tips på hur jag ska göra där? bara sitta och köra på för hand i några kvartar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:29
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även när jag var tolv år förstod jag att svänghjulsmuttern måste dras fast ordentligt... Hade inget svänghjulsmothåll då men använde kraftig skruvmejsel mot en av tändplattans skruvar istället som mothåll.

Som ovan säger är det konförband som håller på plats. Woodruffkilen är bara en styrning vid monteringen.

Snygga till konan försiktigt med finhuggen fil och sedan lika försiktigt med smärgelduk. Förmodligen är även konan sårig i svänghjulet som du också måst fixa till. Slipa sedan in förbandet lätt med slippasta. Tvätta sedan och dra fast muttern med rätt moment. "Rätt moment" i det här fallet brukar vara "ganska hårt". En mekaniker har det i fingrarna svårt att förklara i ord. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:41
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar dra åt ordentligt, typ så hårt som det går med spärrskaft
utan att man känner att det är för hårt :D
svårt att förkalra, men det brukar sitta ordentligt efter detta
vilket märks den dagen då det skall bort igen

haffar tråden lite och ställer frågan hur man håller emot svänghjulet
jag har alltid kört in en mejsel precis vid infästningen till tändspolen
men det är väll egentligen inte så smart
så hur håller ni fast svänghjulet ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:48
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:så hur håller ni fast svänghjulet ?
Mothållsverktyg i svänghjulshålen. Enkelt att tillverka ett sådan verktyg och det passar på i stort sett alla gamla mopeder (och även kanske nyare).

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6099&start=0&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:48
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag är personbils tekniker, tydligen en dålig sådan då. har aldrig någonsin hänt förut att ett svänghjul har blivit slaktat förutom dessa två gånger på samma motor. sedan har aldrig någonsin jag pillar på heller släppt av att jag dragit för löst, så något har jag gjort rätt tills nu

okej tack! rätt hårt låter bra som moment att gå efter <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:51
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pop, är konförbandet skadat hjälper inte en hårt dragen mutter längre...

Konan måste göras iordning först innan det funkar igen. :wink:

Felet var säkert där redan innan du började.... :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 17:00
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förmodligen var det så. och om ni oroar över att jag kör in mejsel i svänghjulet och drar åt så har jag en svänghjuls mothåll :wink: en av de första grejerna jag köpte. så sjukt bra grej och blir lite förvånad när äldre herrar med många år i nacken inom moppe branschen frågar vad det är för grej jag använder till svänghjulet... hur gör djur? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 17:01
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
disktant skrev:så hur håller ni fast svänghjulet ?
Mothållsverktyg i svänghjulshålen. Enkelt att tillverka ett sådan verktyg och det passar på i stort sett alla gamla mopeder (och även kanske nyare).

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6099&start=0&mforum=raketsport
Tack, denna konstruktion hade jag ju kunnat räkna ut själv
men jag som många andra är återfallare och det är väll en 20 år sedan jag mekade moppe senast innan jag skaffade monarpeden :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 17:59
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Tack, denna konstruktion hade jag ju kunnat räkna ut själv...
Saker och ting är oftast mer komplicerade än man först tror men den här gången kanske det var för enkelt? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 18:08
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det brukar finnas en hel del av konan som är hel, även om det är trasigt vid kilspåret. Jag brukar slipa med Dremeln och kolla att det ligger an på övriga ställen. Märkfärg är bra, eller tuschpennan. När hjulet inte vickar innan det är draget, brukar det fungera. Man kan ha skruvmejseln ligga mot järnet på en spole, men man får inget moment när man drar. Sedan skall man kolla att muttern inte bottnar och alltid bricka under muttern. Olja minskar friktionen mellan mutter,bricke och axel.
Viktigt ang konor, dom skall vara avfettade! Alltså ingen olja på konan! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 19:24
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade problem med att min blåe puch kastade av sig svänghjulet i tid och otid, slipade då in svänghjulet mot tappen med ventilslippasta först grov sen fin. Klappade fast svänghjulet med gummiklubba och låste svänghjulsmuttern med gänglåsning, sen dess har det hållit kanoners. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 20:19
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:låste svänghjulsmuttern med gänglåsning,
Man borde kanske ha en mutter med gänglåsning
men om hjulet bara släpper lite så går säkert kilen ?
men man slipper totalhaveri som jag fick, med att svänghjulet började glappa och ha sig i nitningen samt att det repade sönder halva tändningsutrymmet <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 22:48
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:
Puchen skrev:låste svänghjulsmuttern med gänglåsning,
Man borde kanske ha en mutter med gänglåsning
men om hjulet bara släpper lite så går säkert kilen ?
men man slipper totalhaveri som jag fick, med att svänghjulet började glappa och ha sig i nitningen samt att det repade sönder halva tändningsutrymmet
Jag använde gänglåsningssmet typ loctite 242. Klappar man bara till svänghjulet lite så att det suger fast bättre, drar svänghjulsmuttern som en tok med lite låsningssmet så sitter det. I mitt fall var det vibrationer från en krokig vev som fick allt att släppa.

Släpper det lite ptjaa då torde man ju dra sönder kilen också. <!-- </EdIndex> --></div>