Sida 1 av 1

Brytarspetsar ILO Piano

Postat: 24 jul 2011, 22:42
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten fundering.

Jag har ju egentligen aldrig meckat så mycket som nu den senaste tiden då min moped vägrar starta som flera av er troligen redan förstått.
Har nu kluvit motorn och bytt packboxar och packningar.

Men till frågan då.
Om man mäter på brytarspetsarna. När ska man ha kontakt och mellan vad?
Kabeln från kondingen är ju ansluten och kopplat till armen på brytarna och då borde det inte bara kontakt till jord annat än när brytarna är slutna va?
Vad kan det vara för fel om man alltid har kontakt däremellan? Både när brytarna är öppna och stängda har jag kontakt från kondingen och jord. Antar att detta är fel och tips på vart det kan va fel önskas. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jul 2011, 22:49
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du fortfarande har kontakt när brytaren är öppen men sladde lös från kondingen. Då är det fel. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jul 2011, 22:52
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där sa du nått. Den glömde jag släppa på.
Tack för alla snabba svar Conrad.

Edit.
Testade efter att jag kopplat bort kabeln på kondingen och då vart det inte kontakt längre.

Men varför har då gnistan försvunnit?
Testat med två olika kondingar. E det spolen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 08:16
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bild tack. Här på forumet har jag, vi, hjälpt många med samma problem , bara att se en bild. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 11:00
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte om dessa hjälper men....

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 11:37
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser ut som en Bosch tändplatta för JLO med kinatillverkade Stefa tänddelar på.

Stefa hade något mindre diameter på kondensatorn än Bosch har jag för mig och på bilden verkar det som kondensatorn är för liten för hålet den sitter i.

Det funkar inte för kondenatorns andra pol är just höljet så därför måste den pressas fast. Bosch hade också nitning runt kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 11:42
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kondingen sitter klämd med en spik just nu. Detta är en annan än den jag precis köpt och testat. Det roliga är att den jag hade på innan hade jag klmt fast i hålet med tejp runt för att den skulle sitta fast och ändå fick jag gnista. Nu får jag ingen gnista alls.
Kanske skulle ta mig till moppeaffären och köpa en annan som passar bättre i hålet alltså? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 19:17
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom ser kabeskorna på kondingen tvivelaktiga ut. Dom får inte ligga mot ytterdelen av kondingen. Tejp runt kondingen, den skall ha metallisk kontakt med tändplattan. Och ingen spik!
Därför river man en motor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 21:39
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åkte förbi moppeaffären och fick tydligen inte ta med mig min tändplatta hem förän imorgon.
Jag lämnade allt där och va välkommen imorgon så får se hur och vad de gjort med den och förhoppningsvis startar allt och går som en klocka imorrn. <!-- </EdIndex> --></div>