Gjorde jag rätt eller fel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kolla in framåt kvällen så kan bilderna finnas här! <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, jag har satt ihop cykeln lite provisoriskt och den står i farstun. Jag ska försöka ta några bilder om en stund trots skärmen är trasig på kameran, det är lite svårt att söka och ställa in så bilderna blir som de blir....andybee skrev:Hej 56:an, är nyfiken på om du tagit några bilder på den andra gamla cykeln du hade, det hade varit roligt att se!
Kolla in framåt kvällen så kan bilderna finnas här! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Typiskt gamla cyklar verkar vara dom är så höga.
Det vertikala sadelröret mellan fauberveven och sadeln är 64 cm långt så egentligen passar bara de här två cyklarna personer med långa ben.
Men alla har ju inte långa ben och ännu mindre för hundra år sedan. Varför gjordes inte cyklarna för att kunna passa alla?
Även gårdagens sport- och racercyklar är ju rätt höga men de är ju tänkta för en viss grupp sport- och elitcyklare.
Kanske var cyklarna från början främst tänkta en elit?
Jag gillar cykeln men det höga övre ramröret gör den dum att komma av och på. :crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
Det vertikala sadelröret mellan fauberveven och sadeln är 64 cm långt så egentligen passar bara de här två cyklarna personer med långa ben.
Men alla har ju inte långa ben och ännu mindre för hundra år sedan. Varför gjordes inte cyklarna för att kunna passa alla?
Även gårdagens sport- och racercyklar är ju rätt höga men de är ju tänkta för en viss grupp sport- och elitcyklare.
Kanske var cyklarna från början främst tänkta en elit?
Jag gillar cykeln men det höga övre ramröret gör den dum att komma av och på. :crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har provat nu och jag ångrar mej. Cykeln är inte svår att komma på. Pakethållaren är rätt låg så det är lätt att svinga högerbenet över den.
Okej, här är några bilder då....
Departure baknav. Axeln är 3/8 - 24gäng. UNF eller NF passar inte!!! Axeln är något grövre.
Lägg märke till skärmprofilen!
Departure framnav. Hjulet hör inte till cykeln men passar bra.
Inget märke där heller....
Reflektion #2,
Cykeln är lätt och betydligt lättare än man först tror. Det ska bli intressant att få prova den här cykeln någon gång framöver och jag tror inte det kommer kännas den är runt hundra år.... <!-- </EdIndex> --></div>
Okej, här är några bilder då....
Departure baknav. Axeln är 3/8 - 24gäng. UNF eller NF passar inte!!! Axeln är något grövre.
Lägg märke till skärmprofilen!
Departure framnav. Hjulet hör inte till cykeln men passar bra.
Inget märke där heller....
Reflektion #2,
Cykeln är lätt och betydligt lättare än man först tror. Det ska bli intressant att få prova den här cykeln någon gång framöver och jag tror inte det kommer kännas den är runt hundra år.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, fotsteg menar du? Cykeln ser ut att var svensk och från åren runt 1910, en typisk cykel från den tiden. Den ser "allmän" ut i kedjehjul, styre, sadel mm, så det går nog inte att avgöra vilket märke det är, inte omöjligt något litet eller lokalt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
"Gubbpinne" <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Den har ett eget namn.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
De båda cyklarna kommer från en lantgård strax utanför Trekanten. Jag köpte dem av en äldre man vars föräldrar och kanske föräldrars föräldrar köpt dem. Det fanns cykelverkstad och cykeltillverkning i Trekanten under cykelmärket "MODE". De här cyklarna kan vara tillverkade där.
Förr gjorde jag allt rent och blankt. Nu har jag börjat tänka om lite och på den här cykeln vill jag låta rost och gammal smuts vara kvar. Bara borsta bort det lösa så det fasta är kvar som patina.
Ett kedjeskydd måste dock monteras. Annars blir cykel jobbig att använda. Jag har säkert något gammalt enkelt sådant någonstans.....
Som du förstår mellan raderna blir nog cykeln kvar här...
Om det varit en Harley-Davidson 1910 för hundratusen spänn hade den åkt iväg bums men den här cykeln har jag "råd" att ha kvar och just för mig är inte upplevelsevärdet mindre än på den jämförda motorcykeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Tack andybee!andybee skrev:Cykeln ser ut att var svensk och från åren runt 1910, en typisk cykel från den tiden. Den ser "allmän" ut i kedjehjul, styre, sadel mm, så det går nog inte att avgöra vilket märke det är, inte omöjligt något litet eller lokalt.
De båda cyklarna kommer från en lantgård strax utanför Trekanten. Jag köpte dem av en äldre man vars föräldrar och kanske föräldrars föräldrar köpt dem. Det fanns cykelverkstad och cykeltillverkning i Trekanten under cykelmärket "MODE". De här cyklarna kan vara tillverkade där.
Förr gjorde jag allt rent och blankt. Nu har jag börjat tänka om lite och på den här cykeln vill jag låta rost och gammal smuts vara kvar. Bara borsta bort det lösa så det fasta är kvar som patina.
Ett kedjeskydd måste dock monteras. Annars blir cykel jobbig att använda. Jag har säkert något gammalt enkelt sådant någonstans.....
Som du förstår mellan raderna blir nog cykeln kvar här...
Om det varit en Harley-Davidson 1910 för hundratusen spänn hade den åkt iväg bums men den här cykeln har jag "råd" att ha kvar och just för mig är inte upplevelsevärdet mindre än på den jämförda motorcykeln. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är alltid kul med gamla benänmningar och nu förstår jag vad pinnen är till för.
Det var alltså en kvarleva som inte längre hade någon funktion när frihjulsnaven kom. När jag hoppar på en herrcykel sätter jag ofta vänster fot på vänster pedal och sedan svingar högerbenet över pakethållaren men det förutsätter ju att det finns frihjul förstås.....
"Gubbpinnen" är ganska kort så de måste varit lätt att slinta och falla omkull som gubben nedan.
<!-- </EdIndex> --></div>
Tack för informationen!Conrad Engström skrev:Gubbspark eller gubbpinne. Den är kvar sedan tiden det inte fans frihjul, i naven.
Det är alltid kul med gamla benänmningar och nu förstår jag vad pinnen är till för.
Det var alltså en kvarleva som inte längre hade någon funktion när frihjulsnaven kom. När jag hoppar på en herrcykel sätter jag ofta vänster fot på vänster pedal och sedan svingar högerbenet över pakethållaren men det förutsätter ju att det finns frihjul förstås.....
"Gubbpinnen" är ganska kort så de måste varit lätt att slinta och falla omkull som gubben nedan.
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag berättade märkte jag vikten var märkvärdigt låg på den gamla cykeln från 10-talet.
Jag vet inte riktigt hur mycket en modern herrcykel i samma storlek väger men så jättestor skillnad kan det inte vara.
Jämför man den här hundra år gamla cykeln med en ny "Pilen"-cykel av idag så tycker jag inte skillnaden är så jättestor men de gamla cyklarna vinner på långt bättre kvalitet tycker i alla fall jag.
Tänk bara: Hur ofta går en Faubervev sönder? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet inte riktigt hur mycket en modern herrcykel i samma storlek väger men så jättestor skillnad kan det inte vara.
Jämför man den här hundra år gamla cykeln med en ny "Pilen"-cykel av idag så tycker jag inte skillnaden är så jättestor men de gamla cyklarna vinner på långt bättre kvalitet tycker i alla fall jag.
Tänk bara: Hur ofta går en Faubervev sönder? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst är det kul med mopeder och motorer men det är ändå cyklar som är det centrala i Crescent/Nymans tillverkningar och då kan det väl vara lämpligt med lite aktivitet i forumets cykeltråd.
Börjar någon kanske andra kommer till. Vem vet?
Jag har gått med i mopedklubb nu men problemet är att jag inte har någon rullande moped. Hur jag ska tackla det vet jag inte än.
Bilen funkar inte den heller så jag brydde mig inte om att svara på Novoletterna och Autopeden i O-hamn.
Det enda som funkar här i fordonsväg så är det cykeln och den har jag svårt att vara utan. Har hänt någon gång jag inte haft funkande cykel och då håller jag på att bli alldeles prillig....
<!-- </EdIndex> --></div>
Börjar någon kanske andra kommer till. Vem vet?
Jag har gått med i mopedklubb nu men problemet är att jag inte har någon rullande moped. Hur jag ska tackla det vet jag inte än.
Bilen funkar inte den heller så jag brydde mig inte om att svara på Novoletterna och Autopeden i O-hamn.
Det enda som funkar här i fordonsväg så är det cykeln och den har jag svårt att vara utan. Har hänt någon gång jag inte haft funkande cykel och då håller jag på att bli alldeles prillig....
<!-- </EdIndex> --></div>