Sida 1 av 2

Inkörning

Postat: 26 jul 2011, 12:28
av DBS
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu fått tag på kolv och cylinder 60cc till sachs.
Tänkte höra med er vilka tips och råd ni har för att köra in detta.
Cylindern är ej helt ny men mycket lite körd, kolven är helt ny.
Kör nu på 4% bensinblandning.
Ska montera detta i dag har jag tänkt mig. Vet att man ska olja in kolv och loppet innan montering men vad mer ska jag tänka på?
Och hur ska jag göra för att köra in grejorna rätt?
Tacksam för alla råd jag kan få! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2011, 12:32
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag alltid säger. Inkörning är grymt mycket överskattat.

Själv är jag inte så noggrann gällande det, förutom att vid första start att motorn är ordentligt varm. (Vilket dock är viktigt varje gång innan man kör).

Kör med varierande gaspådrag i en 30 min, det räcker. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2011, 12:36
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har ställbart munstycke, se till att inte "snålställa" åtminstone
20-25-första milen. D.v.s se till att den helst tenderar åt 4-taktning
annars är risken stor att kolven värmenyper.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2011, 23:40
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I det här fallet skall du inte lyssna på Rexxy.
Munstycket lite mera öppet och man kan ge järnet en liten stund för att sedan puttra och gärna stanna och låta kallna. Det gäller nya bitar och rekomenderas i 100 mil. varför, jo för att få en fin yta i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2011, 00:02
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns många olika åsikter om inkörning. Här är mitt recept!

Man ska ha en 2-taktsolja av mycket bra kvalite. Iblandning 4%.
Ge motorn lite för mycket bränsle.
Första tanken ska du köra ganska lugnt.
Andra tanken kan du börja dra på lite men ligg inte och pressa motorn på maxeffekt någon längre stund.
Tredje tanken är det bara att gasa på, men fortfarande med 4% och lite för mycket bränsle.

Därefter kan du dra ner oljeblandningen till 3% och ställa in optimal bränsle/luftblandning.

Sedan om du har en moppe med liten tank tex som Compact eller Mamba så får du nog köra 2 tankar åt gången på varje moment...

/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2011, 00:16
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm på compact då jag haft 3st nya, har jag ett svagt minne att efter 50mil fick man komma på första service å du byte dom ut det fasta munstycket då detta som satt där var inkörnings munstycke till ett annat... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 08:51
av DBS
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för de tips jag fått om inkörning.
Har väl ett par mil kvar (många om jag ska upp till 50 mil) innan inkörningen är klar.
Men en liten fråga om syntetisk eller mineralolja i bensinen.
Antar det finns många olika åsikter om detta men, vore kul att höra vad ni rekommenderar och varför.
Dvs vilka erfarenheter ni har och inte bara vad man tror :wink: . <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 09:34
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skippa dom där lågprisoljorna, kör hellre på en riktig olja t.ex
castrol TTS då räcker det med 2% inblandning.

Jag vet det finns dom som kör på feltema olja men erkänner aldrig att dom blandar 6-7 % för att det inte ska nypa <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 09:56
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aspen soppa eller vanlig 95oktan ihop med 2-3% feltema fiskräns brukar ja
köra med. dock kör ja aldrig in grejer utan köper mina mopeder väl använda :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 16:22
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Motorns konstruktion och ytfinnish/material i lopp + kolv o ringar avgör i mycket hög grad hur inkörningen skall gå till. Oljeinblandningen och vilken typ av olja som används, bränsle/luftförhållandet är oxo några viktiga inflytelser.

Eller kort o gott för de flesta mopedister, kör lite lugnare, men med varierande last o varvtal under den första tiden. Detta kryddat med huvudmunstycke åt det större hållet torde vara fullt tillräckligt.

Inkörning ÄR viktigt, den som inte tycker det bör omvärdera sina indéer.
Men, hur "omständig" inkörningen måste/bör vara är en annan sak! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 16:32
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smokey yunick drog fullt på sina V8:or direkt & den gubben var ju inte född i farstun... :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 17:45
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4% bensinblandning, DBS menar oljeblandning hoppas jag. :o <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 17:50
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Smokey yunick drog fullt på sina V8:or direkt & den gubben var ju inte född i farstun... :hmm:
Nä..-Han föddes i Neshaminy Pennsylvania :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 19:17
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör på OKQ8as! :) å 3% <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 19:35
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Smokey yunick drog fullt på sina V8:or direkt & den gubben var ju inte född i farstun... :hmm:
En viss skillnad mellan en motor som ska hålla länge och ge ganska mycket effekt, och hans motorer som sannolikt hade kortare livslängd med mer effekt. Kan man ha kolvspel stora nog för att peta ner en halv kortlek mellan kolv och foder finns det gott om utrymme för värmeutvidgning, men med kolvar som rasslar omkring på det viset lär det inte hålla ihop så länge. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>