Sida 1 av 2
Frågor om Java CZ (250)
Postat: 28 jul 2011, 21:27
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå.
Har fått reda på en Java CZ från 1960-talet (encylindrig 250cc) som bara står (och har stått ett tag), har nu frågat om jag får köpa den (han skulle "fundera lite" och höra av sig någon gång nästa vecka).
Men nu är det så att jag inte har någon som helst erfarenhet av märket Java (och pga det ännu mindre erfarenhet av just den här modellen) har kollat runt på internet men har ännu inte hittat några konkreta svar, så nu hoppas jag att någon här skulle kunna ta sig tid att försöka svara
* Finns det några vanliga fel/brister med denna modell? (eller med Java överlag).
* Hur är det med reservdelar? (Har inte sett så mycket på tex. Tradera).
* Största felet enligt "säljaren" är att den saknar förgasare, det borde väl gå att modifiera en "vanlig" förgasare eller är det något jag missat här?
* Av vilken sorts märke är originalmotorn som sitter på?
Hoppas att ni har överseende med att jag inte kan det minsta om dessa, är väldigt tacksam för svar
Har en bild som säljaren skickade (Så ser modellen ut original).

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2011, 22:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit i Baltstaterna och sett massor av dom och på marknader där fins delar. Marknader där är inte som här. Ex i Riga på den stora marknaden fins en avd där det säljs verktyg bildelar, tillbehör. motorsågar mm. Fins både nytt och begagnat. Öppet alla dagar.
Det är mitt bidrag till frågan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2011, 22:26
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 00:03
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet hade väl Jawa egen tillverkning på motorer, Sverige hade ju Jawa som militärmotorcyklar på den tiden så det bör väl finnas en del reservdelar här i Sverige. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 07:29
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det fanns också en six days modell, som användes till Enduro

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2011, 15:42
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är "komplett" (om man räknar bort förgasar och några kåpor) den gick innan den ställdes undan för ett antal år sedan.
Får köpa den för 2800:- (ej prutbart) Borde jag slå till? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2011, 16:28
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Den är "komplett" (om man räknar bort förgasar och några kåpor) den gick innan den ställdes undan för ett antal år sedan.
Får köpa den för 2800:- (ej prutbart) Borde jag slå till?
JAAAAAAAAAA,

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2011, 20:09
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
KÖP!!!
Om han inte gjort sig av med grejorna så har
Terräng-Axel här i Göteborg, eller om det är Partille, kolossalt mycket delar till särskilt motorerna. Det är väl iofs 350 nästan alltsammans men det finns sämre ställen att leta på och billigt är det.
Jag hade problem med laddningen på min men han som köpte den sprutade visst 5-56 in i generatorn och sen så funkade den hur bra som helst. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2011, 20:28
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bra tips!
Ringde honom för ett tag sedan, så nu är det bekräftat,
imorrn så åker jag och hämtar den.
Uppdatering med bilder kommer då om intresset finns!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 aug 2011, 21:02
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar till ett bra köp!
Jawa har fortfarande tillverkning i Tjeckien, främst motorer
och ramar till Speedway. De heter numer JRM.
Här kan du nog hitta lite matnyttigt:
http://www.jawaklubben.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 aug 2011, 23:36
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter en tur till Hudiksvall så står nu Java´n garaget
Originallacken (som ska få vara kvar).

Komplett om man bortser från lyktglas och förgasare. (Tror jag)
Har inte gått särskilt långt för att vara en 47 år gammal motorcykel.

Klisterlapp från det ställe den en gång såldes ifrån:
Men nu till det jag har grunnat lite på ett tag
Är det verkligen en Java?
Blev lite fundersam när jag stod och kollade på den hos säljaren men köpte den iallafall (Märket spelar för mig ingen större roll för mig i detta fall,

)
För inte ser väl Java´s logga ut såhär? Eller är jag ute och cyklar nu?
För övrigt så kommer den (oavsett märke) att renoveras till körbart skick

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2011, 01:45
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det en Jawa, CZ är Tjeckoslovakien:
http://www.jawa-cz.com/history.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2011, 21:19
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon, Var nästan lite orolig ett tag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 aug 2011, 19:55
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fixat lite med motorcykeln den senaste tiden och håller på få tag på de delar som saknas, men en snabb fråga:
Motorcykeln saknar skyltar och är helt papperslös, någon som har en aning hur man kan lösa/få tag på detta?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 aug 2011, 20:15
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Har fixat lite med motorcykeln den senaste tiden och håller på få tag på de delar som saknas, men en snabb fråga:
Motorcykeln saknar skyltar och är helt papperslös, någon som har en aning hur man kan lösa/få tag på detta?

snacka med Jörgen Skoglund på bilprovningen. (stationschef i b-näs)
Han borde kunna ge lite info..

<!-- </EdIndex> --></div>