Cylinderfråga ILO Piano G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Häggen

Cylinderfråga ILO Piano G50

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hört att det finns andra cyllar som passa på pianon.
Stämmer detta och isf vilka och med vilka modifieringar?
Hörde att Puch Maxi cyllen ska passa rakt på? Isf förenklar ju detta en hel del när nu trimmning snart står för dörren. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->letade själv lite info om detta
verkar som att en Puch cylinder måste svarvas på båda sidor
alt. att man tillverkar en förhöjjningsplatta ??
men det måste bero på vilken kolv man använder

resten överlåtet jag åt proffsen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
60+

HVA

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en ILO-motor med HVA cylinder. det sitter en adapterplatta mellan cyllen och blocket men jag vet inte hur det är gjort. Dock går den bra,ca 50 knyck och stark. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: HVA

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
60+ skrev:Jag har en ILO-motor med HVA cylinder. det sitter en adapterplatta mellan cyllen och blocket men jag vet inte hur det är gjort. Dock går den bra,ca 50 knyck och stark.
Verkar dumt att sätta en hva på en ILO , går väl lätt att få en ilocylle att gå 50 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: HVA

Inlägg av Patrik »

Braxmatte skrev:Verkar dumt att sätta en hva på en ILO , går väl lätt att få en ilocylle att gå 50
Ja, låter som mycket pyssel för lite klös.

Skall man ändå pyssla så kan man ju ta en Puch "60cc" cylinder å meckla dit hur nu receptet löd på det.
Ilo'n har väl lite mindre håldelning till pinnskruvarna bl.a.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nej ska det grejas så ska det på en 60cc iaf. Men just om det hår och vad som ev behöver fixas.
Det va ju det som va frågan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har "60cc"puchcylle på min Monarscoot. Efter lite filning och en bra ljuddämpare börjar det bli hygglig snurr på den. :D .När hastighetsmätaren började närma sig 65Km/h kändes som att det var tillräckligt.
Lite om hur man gör finns beskrivet här. http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6095&highlight=&mforum=raketsport
Lycka till med mekandet. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle leta en dappecylinder till Ilon. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->(Tänkte sätta lite fart på tråden :lol: )

Tycker det är mycket snack och funderingar angående JLO just nu.
De verkar vara trögt att få ngn fart i dessa och därav mitt inlägg.

Dagens tips är att parkera dessa motorer i närmsta hylla och skaffa er en Zweirad istället!

Här har ni ett par recept:

#1 Ryck ur pluggen, på med en bing 12:a, fila avgasporten nån mm
och vips har ni 60Km/h +

#2 Eller läs på lite om portning och gör "hemläxan" sedan på med en
19mm Tillotson och ni har 80km/h +

Lätt som ett spett! 8) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vitsen med alltihop är väl att testa en idé och se om det funkar.Får man det sen att lira så blir man nöjd. Har man sen ett lite besvärligt utgångsmaterial så blir utmaningen bara större. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

ilo55cc skrev:Vitsen med alltihop är väl att testa en idé och se om det funkar.Får man det sen att lira så blir man nöjd. Har man sen ett lite besvärligt utgångsmaterial så blir utmaningen bara större.

Visst är det så!

(Ville bara j-vlas lite. :hide: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

ilo55cc skrev:Har "60cc"puchcylle på min Monarscoot. Efter lite filning och en bra ljuddämpare börjar det bli hygglig snurr på den. :D .När hastighetsmätaren började närma sig 65Km/h kändes som att det var tillräckligt.
Lite om hur man gör finns beskrivet här. http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6095&highlight=&mforum=raketsport
Lycka till med mekandet.
Tack. Ska kolla där. 65 e rätt lagom så det hade blivit perfekt för min smak. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu inhadlat ett 60cc maxi kit till ilon. Men har förstått att man behöver modda toppen lite.
Hur och var skall den svarvas och hur mycket? Klämspalt? Förbränningsutrymmets storlek och form?
Modifieringen av cyllen ska jag och grannen nog lyckas mätas oss till om inte någon sitter inne på någon bra info i ämnet och vill delge mig den så vi slipper mäta. :P

Någon som vill ge konkreta tips hör av er på pm så skickar jag över mitt nummer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en cylinder till en "70cc kinesisk påhängsmotor" ligger i verkstan.
det är mindre än en millimeter i varje pinnskruvshål att fila innan den halkar över pinnskruvarna.

problem nr 1. kolvbulten är 11mm, dessutom är kolven för låg, och om man svarvar in cylinderhöjden efter den kolven så kommer toppen och därmed motorfästet för långt ner.
problem nr 2. cylindern är hårdkromad. det optimala vore att hitta en 47 mm kolv med ca 28mm i komphöjd. (samma som ilo, flinta, sachs m.fl.) och 10mm kolvult och gjutjärnskolvringar. alla förslag mottager tacksamt.

jag misstänker att cylindern till 60cc versionen av samma motor är ett enklare val.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar