Rex Comet Grand Prix
Postat: 02 aug 2011, 18:20
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta blev ett litet impulsköp, vilket jag inte alls ångrar.
För c:a 1 månad sen såg jag denna på blocket, i Skultuna som ligger strax utanför Västerås. Inte varit startad på 10år, men annars komplett. 3500kr ville dom ha, vilket jag ansåg var billigt redan då! Men har man inte pengar så är det fortfarande dyrt, även om det är billigt.
Nu för någon vecka sen såg jag att den fanns kvar på blocket, (Trodde den skulle försvinna direkt
. Jag mailade då och fråga om den fanns kvar samt om dom var sugna på ett byte, Rexen emot min Panter. Fick som svar" Den finns kvar, kostar 2000:- utan byte."
Svarade direkt " Accepterar du 1500kr, så kan jag komma och hämta den redan imorgon?". Det gjorde han, och dagen efter hämtade jag den!
Såhär såg den ut när jag hämtat den. 10år gammal skit och damm.







Bevis på att inte någon rört elsystemet på en låååång tid?

Kopplingshandtaget hade gått sönder någon gång förut, såhär lagas det då!

Originalfärgen finns kvar där under.

Sen blev det lite felsökning för att kolla varför den inte startade. Förra ägaren hade bytt till en ny kolv och nytt tändstift, utan framgång. Jag misstänkte tändsystemet. Gnistan var suverän, så inge fel där. Provade att putsa brytarna och justera den. Utan framgång.
Efter det tog jag bort tändplattan, för att hitta svaret direkt. Packboxen satt löst ute på vevaxeln.
Monterade tillbaka den, och efter 2 kickar så brummade den till liv direkt!
Sen började jag skruva isär den för att laga det som behöver lagas, byta det som behöver bytas, måla det som behöver målas och trimma det som behöver trimmas!

Demontering på gång.

Bevis på att den stått ett tag? Ett getingbo (Gammalt) under sadeln.


Dammigt, usch usch...

Mer naket.


Jag tänker inte lacka om moppen nu. Det blir i framtiden, så denna lack putsades upp för att den skulle blänka lite.
Jag är på med lackrengöring och vax.

Blev lite blankare.


Sen målade jag ramen också.


Fälgen lackades och skärmen putsades upp. Lagerna i bakhjulet var TOTALT slut. Fanns knappt något att kalla för lager. Så jag misstänkte att lagerna i framhjulet också skulle vara slut. Men till min förvåning, dom såg nya ut!

Den ser redan bättre ut. Ett nytt sadelskinn ska fixas, någon gång!

Nytt kopplingshandtag också.

Gashandtaget putsades också upp.

Styret jag tänkte använda.

Jag har även gett mig på motorn, men inga bilder där. Motorn var helt otrimmad. Pluggen kvar och en orörd 8,5mm förgasare. Denna gång ska jag hålla mig på 50cc. Jag har en (Vad jag tror)50cc 2,9hk cylinder passande Sachs EKF i hyllorna, samt en till 3 vxl KFS motor. Tanken var att försöka få cylinder att lira i en KFS. (I brist på EKF-motorer
)
Jag har filat ur blocket så cylindern går i. Dock är cylindern för 44mm slaglängd, så lite justeringar behövs för att det ska gå fint. Jag behöver även en spacer så jag kan få ut pinnbultarna. Ungefär 5mm bör hålla tror jag. Så cylindern måste justeras c:a 7mm. Ungefär 4-5mm på foten, och resten vid huvudet. Får se om jag kan flörta med någon som har svarv.
Vi får hoppas det kommer gå, annars blir det en filad originalcylinder! Man kan få bra fart i en origialcylinder också. <!-- </EdIndex> --></div>
För c:a 1 månad sen såg jag denna på blocket, i Skultuna som ligger strax utanför Västerås. Inte varit startad på 10år, men annars komplett. 3500kr ville dom ha, vilket jag ansåg var billigt redan då! Men har man inte pengar så är det fortfarande dyrt, även om det är billigt.
Nu för någon vecka sen såg jag att den fanns kvar på blocket, (Trodde den skulle försvinna direkt

Svarade direkt " Accepterar du 1500kr, så kan jag komma och hämta den redan imorgon?". Det gjorde han, och dagen efter hämtade jag den!

Såhär såg den ut när jag hämtat den. 10år gammal skit och damm.







Bevis på att inte någon rört elsystemet på en låååång tid?

Kopplingshandtaget hade gått sönder någon gång förut, såhär lagas det då!

Originalfärgen finns kvar där under.

Sen blev det lite felsökning för att kolla varför den inte startade. Förra ägaren hade bytt till en ny kolv och nytt tändstift, utan framgång. Jag misstänkte tändsystemet. Gnistan var suverän, så inge fel där. Provade att putsa brytarna och justera den. Utan framgång.
Efter det tog jag bort tändplattan, för att hitta svaret direkt. Packboxen satt löst ute på vevaxeln.

Sen började jag skruva isär den för att laga det som behöver lagas, byta det som behöver bytas, måla det som behöver målas och trimma det som behöver trimmas!


Demontering på gång.

Bevis på att den stått ett tag? Ett getingbo (Gammalt) under sadeln.



Dammigt, usch usch...

Mer naket.


Jag tänker inte lacka om moppen nu. Det blir i framtiden, så denna lack putsades upp för att den skulle blänka lite.
Jag är på med lackrengöring och vax.

Blev lite blankare.



Sen målade jag ramen också.


Fälgen lackades och skärmen putsades upp. Lagerna i bakhjulet var TOTALT slut. Fanns knappt något att kalla för lager. Så jag misstänkte att lagerna i framhjulet också skulle vara slut. Men till min förvåning, dom såg nya ut!


Den ser redan bättre ut. Ett nytt sadelskinn ska fixas, någon gång!

Nytt kopplingshandtag också.

Gashandtaget putsades också upp.

Styret jag tänkte använda.

Jag har även gett mig på motorn, men inga bilder där. Motorn var helt otrimmad. Pluggen kvar och en orörd 8,5mm förgasare. Denna gång ska jag hålla mig på 50cc. Jag har en (Vad jag tror)50cc 2,9hk cylinder passande Sachs EKF i hyllorna, samt en till 3 vxl KFS motor. Tanken var att försöka få cylinder att lira i en KFS. (I brist på EKF-motorer

Jag har filat ur blocket så cylindern går i. Dock är cylindern för 44mm slaglängd, så lite justeringar behövs för att det ska gå fint. Jag behöver även en spacer så jag kan få ut pinnbultarna. Ungefär 5mm bör hålla tror jag. Så cylindern måste justeras c:a 7mm. Ungefär 4-5mm på foten, och resten vid huvudet. Får se om jag kan flörta med någon som har svarv.
Vi får hoppas det kommer gå, annars blir det en filad originalcylinder! Man kan få bra fart i en origialcylinder också. <!-- </EdIndex> --></div>