Sida 1 av 1
Tändstift
Postat: 09 aug 2011, 00:21
av Sven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->otrimmad moppe b6hs
trimmad moppe b7hs
har någon förklarat för mig
det finns ju även b8hs,b9hs dom är naturligtvis för mer trimmade motorer
men vad händer om man kör med fel stift?
om man kör otrimmat med b8hs går den dåligt då?
jag har kört mina 70cc motorer med b7hs funkar bra men ska nog prova b8hs. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 aug 2011, 00:56
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var sexton 1972 hade jag bl.a. en KS100. De hårda Bosch tändstiften (W 260 T1) som rekommenderades höll sig inte rena utan ville olja igen så motorn inte gick att starta ibland. Jag satte dit ett mjukare stift, ett franskt tror jag, antagligen väldigt mjukt, så motorn självtände bitvis. Det lät som en bil "spikar" ungefär....
NGK är lite speciella för dom har ett mycket brett värmetalsområde. Dock var inte NGK särskilt vanligt 1972. Det året gick jag fordonsteknik första året och jag minns särskilt en gång när firman KG Knutsson var på besök och presenterade de här NGK tändstiften och berättade om kopparkärnans fantastiska egenskaper på tändstiftets värmetalsområde. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 aug 2011, 14:59
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tändstift ska bli tillräckligt varmt för att bränna bort olja och sot som hamnar på det, men inte tillräckligt varmt för att glöda/smälta/antända soppan utan gnista.
Ett för varmt stift (låg siffra på NGK, hög på Bosch m.fl.) kan orsaka motorskador, ett för kallt kommer samla på sig sotavlagringar och lägga av i förtid men orsakar inget värre än att man blir stående vid vägkanten tills man hittat tändstiftsnyckeln och reservstiftet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 aug 2011, 08:05
av Sven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för info.
man lär sig något nytt varje dag.
/Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 aug 2011, 13:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett annat problem
Min enpetare går bara med ett gammalt rostigt bosch stift
Har provat flera olika värmetal både Bosch NGK och Nippondenso
Men endera poffar och rycker det hela tiden eller så startar den inte ens
Sen sätter jag i det gamla rostiga igen och då går den som en klocka
Kan olika stift ha "lättare" att gnista eller vad är det som händer
Det vore ju bra att kunna ha med ett reservstift. Som det är nu så får jag "loppa" ibland och då får jag ta ur stiftet och pilla bort loppan
sen putsrar jag lite med smärgelduk , och knackar in 0.5 mm gap sen är det bara att åka igen
Nu är väl inte tändsystemet superbra , stensholm "mässingsvänghjul" som säkert skulle behöva lite ny magnatism
Nån som har liknande problem eller nån lösning

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 aug 2011, 15:55
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaadu, det låter egendomligt men jag har för mig jag varit med om något liknande för länge sedan på en gammal inombordsmotor och även den motorn gick bäst med ett rostigt gammalt Boschstift som hade varit med motorn mest hela tiden.
Varför kan man undra... Jag vet inte riktigt... men just svänghjulsmagneter har nog inte så stora "effektmarginaler" och är beroende av kondensatoreffekten tillsammans med tillräckligt starka magneter i svänghjulet.
Det är kanske också som en kedja. Alla länkar måste vara fullgoda annars brister den vid belastning.
Jag har haft turen och få tag på en magnetiseringsapparat men jag måste lära mig hur man ska använda den först. Det finns ett reportage på Classic motor som jag ska studera senare. Det är ju viktigt att avgöra Nord-Syd och så vet jag inte vilken spänning apparaten skall ha men det får väl provas fram..... <!-- </EdIndex> --></div>