Sida 1 av 1
ILO, trimmning och hastighet
Postat: 29 aug 2011, 18:01
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du gjort med din ILO och hur snabbt går den ?
Försöker få lite mer fart i min Monarped
sitter en borrad och filad cylinder på 39.5mm och en Bing 15mm
toppade 42km/h och varvade som attan, drevade om den till 16kugg fram från 14 och nu toppar den 48km/h, varvar ganska så mycket men är ganska slö så jag får växla ner när det blir lite backe
vet inte hur bra jobbet på cylindern är, men tycker att den borde gå bättre än vad den gör
inväntar en Jamarcoldämpare som är beställd, vet inte hur mycket en sådan gör mot orginal
ge mig era hetaste tips

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 19:20
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en hemma portad cylinder, borrad till 39,50mm å flinta kolv.
lite halv special topp av mig

en 19mm förgasare och "original" röret så gjorde den över 55

drevningen var då 13/34
Mätt med GPS!
ska försöka få fart på en ny cylinder snart!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 19:37
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har mätt med GPS, har en Tyskcylinder liggandes men fick ingen fart på den när jag testade, var slö utav helsike
har inte forskat ordentligt vad felet är, men tror att den läckte i foten för den dog när jag sprejade startgas där
skulle ju vilja få den att maxa 55-60 så att man kan glida i 45 utan att behöva ligga och köra på fullgas hela tiden <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 19:43
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör med Puch 60cc cylle på Monarscootern.
Med lite extrafilade kanaler och Bing 17mm u-båt och jamarcol-dämpare går den att skrämma i upp mot 65 km/h med 13/24 drevning.Fullt tillräckligt. <!-- </EdIndex> --></div>
ilo
Postat: 29 aug 2011, 20:44
av arneby
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->19mm insug flintakolv(3mm kortare i botten) och 2mm svarvat topplock. ingen slutdel på dämparen. i övrigt orörd. varvar som en tok och är pigg.ca 50kmh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 21:33
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Kör med Puch 60cc cylle på Monarscootern.
Med lite extrafilade kanaler och Bing 17mm u-båt och jamarcol-dämpare går den att skrämma i upp mot 65 km/h med 13/24 drevning.Fullt tillräckligt.
En Puch låter ju lockande, hur har du löst det med storleksskillnaden ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 21:35
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det värt att försöka få igång tyskcylindern
vad kan jag förvänta mig för effekt av en sådan ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 21:57
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Är det värt att försöka få igång tyskcylindern
vad kan jag förvänta mig för effekt av en sådan ?
avgaskanalen är förliten för att få effekt. bättre offra en original cylinder å fila i då

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 22:00
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:disktant skrev:Är det värt att försöka få igång tyskcylindern
vad kan jag förvänta mig för effekt av en sådan ?
avgaskanalen är förliten för att få effekt. bättre offra en original cylinder å fila i då

Japp får nog bli så
är det alu eller gjut som är att föredra ?
har en alu orginal som någon bara har försökt att borra pluggen på
får även ta och mäta den borrade som sitter på för att se om den är felfilad
Behöver nog plana toppen då min nog är orörd
hur mycket vågar man ta ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 aug 2011, 22:19
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:
Japp får nog bli så
är det alu eller gjut som är att föredra ?
har en alu orginal som någon bara har försökt att borra pluggen på
får även ta och mäta den borrade som sitter på för att se om den är felfilad
Behöver nog plana toppen då min nog är orörd
hur mycket vågar man ta ?
En alu är lättare att slipa upp, fast dyrare..
en sån plugg i alu cyllen borrar du inte bort, den är härdad! <!-- </EdIndex> --></div>
Re: ILO, trimmning och hastighet
Postat: 30 aug 2011, 02:20
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Vad har du gjort med din ILO och hur snabbt går den ?
...nu toppar den 48km/h, varvar ganska så mycket men är ganska slö så jag får växla ner när det blir lite backe
Jag tycker det verkar vara fel på nåt.
Hur står tändningen?
Vad har du för kolv i , Kolla så den öppnar insuget helt .
Jag har en "trim-ilo-alucylle på min enpetare med bing12a och lite medvind så går den också 48
Men jag kan ju inte växla ner i backarna så då går det lite trögt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 aug 2011, 17:55
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställ på så mycket förtändning som möjligt. Min andra monarscoot gör ju 45 med lite planad topp,luckad kolv,2 kuggs drevning och pluggen kvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: ILO, trimmning och hastighet
Postat: 30 aug 2011, 18:53
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Hur står tändningen?
ingen aning, har inte tänkt på att den kan stå fel eftersom den gick bra innan drevning
Braxmatte skrev:
Vad har du för kolv i , Kolla så den öppnar insuget helt .
Ingen aning, en flinta kanske ? stämplad 39.50 på ovansidan
Får ta en titt när jag kommer till torpet nästa gång, måste kolla vad jag har för drev bak också <!-- </EdIndex> --></div>