Sida 1 av 4
Torrkoppling?
Postat: 31 aug 2011, 16:01
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej igen alla glada!
Undrar över vad man menar när man säger att sachs motorn har torrkoppling? Det står på allehanda ställen att man kan fylla på olja i det ovala hålet under s locket, då kan väl inte kopplingen vara torr?
Vidare undrar jag över om det är normalt att få ut mindre än 2 dl när man öppnar dränageskruven under motorn. Det borde ju bli mer och mer olja isåfall om man sedan fyller på 2 dl gång efter gång?
Är där en genomgång mellan kopplings halvan och växelhalvan där oljan kan passera? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 16:16
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torrkopplingen är det för oljan ligger under lamellerna och det skall vara 2 dl olja i motorn och man skall inte fylla på mer och mer, man kan byta olja alltså ta ut den gamla oljan och sen fylla på nytt men inte mer än 2 dl. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 16:31
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj.... [img]images/smiles/Trilly-66-04rhonda_results[1].gif[/img] Jag som fyller på 2dl. varje gång jag ska köra..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 17:02
av Rolle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta en okunnig, men varför ska/kan man fylla på olja vid innanför kopplingskåpan när oljan ska till växellådan? Kommer oljan ens dit då? Slits inte lamellerna mer när det är torrkoppling? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 17:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innanför kåpan finns första transmissionen (nedväxlingen). På en Sachs är det kugghjul ungefär som bakaxeln på en (gammal) bil. Det är hög ingreppshastighet och kuggarna måste därför ha olja för att inte skära ihop. Det är kugghjul även i växellådan men hastigheten är lägre där. Sedan finns också lager (bussningar, rullager, kullager) som också måste ha smörjning. En mopedmotor är en "blockmotor" så därför är kopplingshus/växellåda förbundna med varandra genom hål och kanaler och har smörjning genom gemensamt oljebad.
Jag tänker använda den mängd olja som tillverkaren föreskriver och som kan uttydas genom "nivåpluggar".
För mycket olja tror jag inte på därför jag misstänker olja då börjar komma ut lite varstans och gör fläckar på golvet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 18:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här kommer att bli en lång tråd...
Om det är för mycket olja i så slirar kopplingen eftersom den då blir "våt" i stället för "torr" <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 18:43
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mao en våtkopling enligt mig, tänk på ducati de har en torr koppling den är helt separerad från oljan till och med har vissa en öppen kåpa vid kopplingen för att kyla den, en vanlig mc motor har våt koppling precis som på sachsen lite olja på när den ej är igång men när den startar slungas olja bort och skvätter tillbaka osv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 19:08
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag hajar då inte varför man säger att våra kära moppar har torrkoppling.
Dom går ju för böveln i oljebad. Duccar ock Bmv-bumsar har torrkoppling men
inte våra gamla mopedmotorer enligt mig.
Du Conrad som ju är en garvad skruvarräv, vad har du för åsikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 19:48
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Våtkoppling. Oljebad, oljestänk, kalla det vad ni vill, men helt torr är den aldrig, och då kallar jag det inte för torrkoppling. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 19:51
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Oj.... [img]images/smiles/Trilly-66-04rhonda_results[1].gif[/img] Jag som fyller på 2dl. varje gång jag ska köra..

Men du som har så fin olja behöver bara kolla oljenivån ibland

och kanske fylla på lite vid behov

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 20:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om kopplingsplåtarna på en Sachs är rostiga efter en vinter i torrt uthus. Frågan är då till läsaren, är det tårrkoppling.
Kanske det bara gäller mina Sachs motorer. Oftast har kopplingen fastnat efter en tid. Det gör den inte om lamellerna är oljiga.
Kopplingen går torrt och drevet på kopplingskorgen går i olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 20:29
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo.. Tackar för den Tompa! Den ska tas i bruk nästa säsong. Motorn ska ju plockas isär först.. Jag har inte alla delar ännu, det får väll bli till att beställa en axel från VRM också..
Trevligt att träffa dig och hoppas att Forrden trivdes i smålandsskogarna.
Kopplingen brukar väll beskrivas som torrkoppling som tål olja? Oljan slungas ju ur lamellerna då motorn är igång... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 20:43
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att kopplingen snurrar, och sen finns det kanaler i lamellerna. Oljan slungas då bort = den förbli torr. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 aug 2011, 21:01
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer med volvomannen, sachsens koppling är att definiera som våtkoppling, torrkoppling är av typen som finns på bilar tex eller där kopplingen ligger utanför transmissionen/växellådans olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 sep 2011, 09:31
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Tänk på att kopplingen snurrar, och sen finns det kanaler i lamellerna. Oljan slungas då bort = den förbli torr.
Skulle man resonera som du Rexxy så finns det bara torrkopplingar, för de flesta kopplingar snurrar och har kanaler eller hur?
Koppling som har kontakt med olja = våtkoppling
Koppling som inte har kontakt med olja = torrkoppling <!-- </EdIndex> --></div>