80cc topspeed Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan ju bara svara för mig själv , men utan tändningen samt yttre spolen 4000kr Men även på en EKF är ju en fin växelkåpa lika viktig.
Veven är ju viktig .. även en komplett 4-pet låda kostar ju
Cylindern är ju däremot inte värd nåt alls.
det är ju knappast tack vare den man köper en EKF
Men man får nog räkna med att lägga ut 8-10.000 innan man är klar
Hoppas fler svarar och ger sin bedömning av priserna
Sist men inte minst , dom är gamla och blir INTE fler <!-- </EdIndex> --></div>
Veven är ju viktig .. även en komplett 4-pet låda kostar ju
Cylindern är ju däremot inte värd nåt alls.
det är ju knappast tack vare den man köper en EKF
Men man får nog räkna med att lägga ut 8-10.000 innan man är klar
Hoppas fler svarar och ger sin bedömning av priserna
Sist men inte minst , dom är gamla och blir INTE fler <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske tycker man svamlar nu men, när man övergår till mer än 50 kubik & ska åka trimmat kan man ju (nästan) lika gärna köpa en (hållbar) motorcykelmotor på en gång istället för EKF?! (+billigare) eller..
(om man nu inte ä märkes-b...) <!-- </EdIndex> --></div>
(om man nu inte ä märkes-b...) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 331
- Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
- Ort: Mariestad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Letar reda på en billig dt med mycket delar till och tar motorn.
Köpte den för 700:- med 2extra motorer och en massa annat och ett stort plus är att trimmet är billigt och dom är lätta att anpassa till sachs motofästen. <!-- </EdIndex> --></div>
Eller gör som jag.zappafan skrev:Kanske tycker man svamlar nu men, när man övergår till mer än 50 kubik & ska åka trimmat kan man ju (nästan) lika gärna köpa en (hållbar) motorcykelmotor på en gång istället för EKF?! (+billigare) eller..
(om man nu inte ä märkes-b...)
Letar reda på en billig dt med mycket delar till och tar motorn.
Köpte den för 700:- med 2extra motorer och en massa annat och ett stort plus är att trimmet är billigt och dom är lätta att anpassa till sachs motofästen. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man utgår från inköp 4000 kr. Sedan: oftast vevstake 800, kopplingslager 450, ramlager ca 300, p-boxar 3st ca 120, fyrlamellkopling Ca 2000, lagerullar 300, cylinder kolv och topp 2500, förgasare ca1200, tändsystem ca 2000, bussning kopplingsaxeln 40. Färg och lite nya skruvar. 13710 Kr
Min första jag byggde kosta Ca 12000kr <!-- </EdIndex> --></div>
Min första jag byggde kosta Ca 12000kr <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lugna ner dig nu Conrad , om nu min tant sitter och läser så måste jag ju säga att motorerna som du renoverat åt mig är av helt annat slag
Annars kan det lätt hända att det ska kompensationsköpas (ett ord ? ) nåt helt onödigt...
Visst är det dyrt men det är ju en hobby.. <!-- </EdIndex> --></div>
Annars kan det lätt hända att det ska kompensationsköpas (ett ord ? ) nåt helt onödigt...
Visst är det dyrt men det är ju en hobby.. <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är ju fina motorer,men det blir ju lite pengar.. (funkar växlingar klockrent? är lite skeptisk till sachs vxl-länkage..) <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Om man utgår från inköp 4000 kr. Sedan: oftast vevstake 800, kopplingslager 450, ramlager ca 300, p-boxar 3st ca 120, fyrlamellkopling Ca 2000, lagerullar 300, cylinder kolv och topp 2500, förgasare ca1200, tändsystem ca 2000, bussning kopplingsaxeln 40. Färg och lite nya skruvar. 13710 Kr
Min första jag byggde kosta Ca 12000kr
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 4 compakter igång 1st 4-pet och 3st 3-pet
En som krånglar lite ..(3-pet)Men det verkar vara ett större fel än själva vxl-länkaget
Rycker lite + att 2:ans växel kan hoppa ur
Dom andra 3 är helt felfria
När man ändå är inne på vilka priser det handlar om när det gäller motorer
http://www.blocket.se/malmo/Sveriges_VARSTA_Compact_EXTREM_22119453.htm?ca=6&w=3&last=1
<!-- </EdIndex> --></div>
En som krånglar lite ..(3-pet)Men det verkar vara ett större fel än själva vxl-länkaget
Rycker lite + att 2:ans växel kan hoppa ur
Dom andra 3 är helt felfria
När man ändå är inne på vilka priser det handlar om när det gäller motorer
http://www.blocket.se/malmo/Sveriges_VARSTA_Compact_EXTREM_22119453.htm?ca=6&w=3&last=1
<!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte närmare på "fullgas-växlingar" brukar funka dåligt på min , det är som vxl-stången är lite på semester , som sagt tar man det relativt lugnt går det bra..
(tacka vet gamla Gileran, fy fan va klockrena vxlingar.. ) <!-- </EdIndex> --></div>
(tacka vet gamla Gileran, fy fan va klockrena vxlingar.. ) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta men skrev då , men oftast man varit på moppe-tävlingar typ backtävling o.dylikt så hoppar/missar en vxl så är det 99 av 100ggr en sachs (eller är det alltid okunniga som skruvat då..?) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund