80cc topspeed Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se där, det dyker upp nån ibland.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ännu dummare fråga, vad är rimligt pris? corsodispari_unsure (utan cylle,tändgrejor etc. som verkar fattas jämt..) :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan ju bara svara för mig själv , men utan tändningen samt yttre spolen 4000kr Men även på en EKF är ju en fin växelkåpa lika viktig.

Veven är ju viktig .. även en komplett 4-pet låda kostar ju

Cylindern är ju däremot inte värd nåt alls.
det är ju knappast tack vare den man köper en EKF

Men man får nog räkna med att lägga ut 8-10.000 innan man är klar

Hoppas fler svarar och ger sin bedömning av priserna

Sist men inte minst , dom är gamla och blir INTE fler :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske tycker man svamlar nu men, när man övergår till mer än 50 kubik & ska åka trimmat kan man ju (nästan) lika gärna köpa en (hållbar) motorcykelmotor på en gång istället för EKF?! (+billigare) eller.. :digging_hole:

(om man nu inte ä märkes-b...) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sant , men EKF motorn är ju i grunden samma motor som en vanlig 3-pet förutom annan stake samt fetare vevhusöppning... <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Kanske tycker man svamlar nu men, när man övergår till mer än 50 kubik & ska åka trimmat kan man ju (nästan) lika gärna köpa en (hållbar) motorcykelmotor på en gång istället för EKF?! (+billigare) eller.. :digging_hole:

(om man nu inte ä märkes-b...)
Eller gör som jag.
Letar reda på en billig dt med mycket delar till och tar motorn.
Köpte den för 700:- med 2extra motorer och en massa annat och ett stort plus är att trimmet är billigt och dom är lätta att anpassa till sachs motofästen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man utgår från inköp 4000 kr. Sedan: oftast vevstake 800, kopplingslager 450, ramlager ca 300, p-boxar 3st ca 120, fyrlamellkopling Ca 2000, lagerullar 300, cylinder kolv och topp 2500, förgasare ca1200, tändsystem ca 2000, bussning kopplingsaxeln 40. Färg och lite nya skruvar. 13710 Kr
Min första jag byggde kosta Ca 12000kr <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lugna ner dig nu Conrad , om nu min tant sitter och läser så måste jag ju säga att motorerna som du renoverat åt mig är av helt annat slag slider_anon.gif

Annars kan det lätt hända att det ska kompensationsköpas (ett ord ? :tierdeyes: ) nåt helt onödigt... biggrin

Visst är det dyrt men det är ju en hobby.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om man utgår från inköp 4000 kr. Sedan: oftast vevstake 800, kopplingslager 450, ramlager ca 300, p-boxar 3st ca 120, fyrlamellkopling Ca 2000, lagerullar 300, cylinder kolv och topp 2500, förgasare ca1200, tändsystem ca 2000, bussning kopplingsaxeln 40. Färg och lite nya skruvar. 13710 Kr
Min första jag byggde kosta Ca 12000kr
Det är ju fina motorer,men det blir ju lite pengar.. :close_call: (funkar växlingar klockrent? är lite skeptisk till sachs vxl-länkage..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 4 compakter igång 1st 4-pet och 3st 3-pet
En som krånglar lite ..(3-pet)Men det verkar vara ett större fel än själva vxl-länkaget

Rycker lite + att 2:ans växel kan hoppa ur

Dom andra 3 är helt felfria


När man ändå är inne på vilka priser det handlar om när det gäller motorer
http://www.blocket.se/malmo/Sveriges_VARSTA_Compact_EXTREM_22119453.htm?ca=6&w=3&last=1

:lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte närmare på "fullgas-växlingar" brukar funka dåligt på min :cry:, det är som vxl-stången är lite på semester :roll:, som sagt tar man det relativt lugnt går det bra..
(tacka vet gamla Gileran, fy fan va klockrena vxlingar.. :) ) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kludd! cocos_acc.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta men skrev då :oops:, men oftast man varit på moppe-tävlingar typ backtävling o.dylikt så hoppar/missar en vxl så är det 99 av 100ggr en sachs (eller är det alltid okunniga som skruvat då..?) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man är för het när man växlar en Sachs blir det missar.
En som åker 50cc cross sa "Puch har 6 växlar och Sachs har 6 frilägen" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kalla mig glappkäft men , vad är det som är så bra med sachs förutom det finns gott om grejor, har inte förstått "storheten" med sachs :wink: . (körde Puch i ungdomen..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar