Sida 1 av 1

Ställbart munstycke

Postat: 19 feb 2009, 15:03
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachsmeckar, en stilla undran ,hur handskas man bäst med ställbara munstycken, ställer man ned dom vid start och ökar sedan eller, har aldrig kört Sachs förut. Mvh Alf-Johan :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2009, 15:51
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Woow Affe ska du trimma 8)

Kör med samma isntällning, kan behöva öppnas liiite på vintern <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2009, 16:39
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jomen, Tack för Upplysningen Alf-Johan :shocked: <!-- </EdIndex> --></div>

Munstycke

Postat: 19 feb 2009, 21:05
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ställer in en gång för alla,när jag sedan ska starta motorn så flödar jag några sekunder.
efter en liten stunds varmkörning (tar på sig hjälm o dyl ) så är det bara att åka iväg
mvh HillBilly <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 feb 2009, 00:39
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du monterar munstycket kom ihåg att dra åt ställskruven i botten annars finns risk att du komprimerar konan längst ner på munstycket dom små hålen längst ner blir ovala & konan stukad detta resulterar i att justerskruven blir ocentrerad mot sätet å ett sådant munstycke är bara att kasta i soporna. kolla när ni köper begade munstycken 50% är stukade..
sedan när munstycket monteras dra inte åt för hårt det är ju i mässing (mjukt) å det tätar mkt lätt.
innan motorn startas brukar jag öppna munstycket inte fullt ett varv från botten sedan när motor är varmkörd så är det bara ut å sitta på huk å justera tills det optimala infinner sig..
/Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 feb 2009, 08:26
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hillbilly, dr. novolette, Tack för kursen i startteknik, Mvh Alf-Johan :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 feb 2009, 17:35
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte något :evil: ställbart till en trapper förra året
tydligen kina :evil: som det mesta nu för tiden :cry:
det går bäst helt stängt :roll: var köper man kvalitet
någonstans ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2009, 00:46
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det mesta av nymoderniteterna är skit men så är det ju i allt..
min personlga åsikt är.. bestycka på det gamla hederliga sättet det funkar bäst med fasta munstycken! En del av mina moppar går knappt att köra med ställbart å pinnar på i över 40 utan en tendens på att fyrtakta med ett fast munstycke. Hittar du inga munstycken i överdim är det bara att leta efter en nål i lämplig grovlek (mät med micrometer) snedslipa nålen montera munstycket i chucken på en borrmaskin å borra ur munstycket till lämplig överdim prova dig fram å öka dim. eftersom
/dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2009, 08:25
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har testat mitt munstycke nu det funkar best med ett halvt varv öppet, har en cylinder med 12mm insug och samma på förgasaren 3.5 hk,altså på min F50 ni kan se den här på raketsport "läsarnas mopeder" Crescent F 50 Off Road. mvh Alf-Johan thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2009, 08:25
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dr. novolette, vilken fin avatar du har, Mvh Alf-Johan :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2009, 11:26
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:köpte något :evil: ställbart till en trapper förra året
tydligen kina :evil: som det mesta nu för tiden :cry:
det går bäst helt stängt :roll: var köper man kvalitet
någonstans ?
De nytillverkade ställbara till Encarwi förgasaren är inte bra. Leta efter NOS (ny gammal lagervara).
Som du säger funkar bäst stängt och så kan det helt plötsligt vrida upp sig då man kört ett tag. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2009, 15:24
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:När du monterar munstycket kom ihåg att dra åt ställskruven i botten annars finns risk att du komprimerar konan längst ner på munstycket dom små hålen längst ner blir ovala & konan stukad detta resulterar i att justerskruven blir ocentrerad mot sätet å ett sådant munstycke är bara att kasta i soporna. kolla när ni köper begade munstycken 50% är stukade..
sedan när munstycket monteras dra inte åt för hårt det är ju i mässing (mjukt) å det tätar mkt lätt.
innan motorn startas brukar jag öppna munstycket inte fullt ett varv från botten sedan när motor är varmkörd så är det bara ut å sitta på huk å justera tills det optimala infinner sig..
/Dr.Novolette
Hoppsan, där har jag nog syndat och dragit utan att ens ha nålen monterad. :oops: Får kolla om min har blivit sådan.
Innan min Flinta nöp så funkade det dock bra att starta på 3/4 varv öppet, sedan justerade jag ner allt eftersom mtorn började fyrtakta, det blev inte mycket kvar, typ 1/4 varv när den var varm. Å andra sidan verkar det nu som den nupit så man kanske inte ska lyssna för mycket på mina råd... :roll:
Går det att köpa bra fasta munstycken i dag eller måste man leta NOS där också? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2009, 01:50
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:dr. novolette, vilken fin avatar du har, Mvh Alf-Johan :D
ja det är ju jag på bilden så visst är den fin..(he..he) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2009, 20:02
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->halloj!
jag tycker som vanligt att det bara är dom gamla grejerna som funkar som dom ska..det fuskas i materialen & tummas på kvaliteten. dt är faktiskt inte så djäkla svårt att tillverka ett ställbart munstycke själv om det inte går att få tag i ett nytt. tillverkade ett till min monarscoot av ett gammalt fast munstycke å en gängstång monterat i en fixerad borrchuck mot bandputsen å det funkar bara fint.
dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Ställbart munstycke

Postat: 18 mar 2009, 19:54
av 93raggarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Sachsmeckar, en stilla undran ,hur handskas man bäst med ställbara munstycken, ställer man ned dom vid start och ökar sedan eller, har aldrig kört Sachs förut. Mvh Alf-Johan :oops:
Öppna lite vid start och sedan vrider du igen det lite tills han går fin fint. / så brukar jag göra och det funkar fint :) 8) <!-- </EdIndex> --></div>