Sida 1 av 1

Borra/hona originalcylinder

Postat: 11 sep 2011, 18:25
av Apelsingummi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon som förhindrar uppborrning av en standardcylinder till en fartluftskyld 2vxl sachsmotor? Vad jag kan avgöra är nuvarande lopp borrat direkt ur godset, utan fodring. Skulle det funka att borra upp till 41mm som motsvarar den stora trimcylindern?

Tips emottages tacksamt, då jag har en extracylinder som jag tänkte experimentera med =) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2011, 19:36
av Vegge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, 41mm är inga problem alls. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2011, 13:11
av Apelsingummi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bra & billiga verktyg rekommenderas? Är det honingsverktyg för bromscylinder från biltema med stora stenarna? Eller? :)
Vilka toleranser gäller, för jag får väl köra, mäta, köra, mäta osv.?

Mvh/Calle <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2011, 13:14
av Apelsingummi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bra & billiga verktyg rekommenderas? Är det honingsverktyg för bromscylinder från biltema med stora stenarna? Eller? :)
Vilka toleranser gäller, för jag får väl köra, mäta, köra, mäta osv.?

Mvh/Calle <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2011, 13:15
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men ska du hona syllen från 39 till 41 mm så lär du hålla på några år, sätt upp den i svarven eller lämna den till någon som kan borra den <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 sep 2011, 07:41
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Bara en liten kommentar i marginalen, att hona cylindern till 41 mm skulle givetvis ta viss tid i anspråk, men det är knappast detta som är det stora problemet. Sker honingen med ett enkelt fjäderbelastat vertyg så kommer loppet att bli allt annat än rakt och runt. Eller med andra ord, synnerligen oanvändbart. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 sep 2011, 13:21
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om cylindern ska ha ett mått på 41,00 mm, vilket är det vanliga med en kolv av normal kvalitet, så brukar jag svarva till 40,98-40,99mm sedan tar jag bara lite 400korn smärgelduk(gärna lätt begagnad) på en bit rundstav i trä. droppar på lite tunn olja och putsar bort den/dom sista hundradelarna.
Den här metoden har funkat för mig, men skulle nog inte fungera på en fyrtaktare, det blir för fin yta så en oljering skulle nog flyta uppepå oljefilmen utan att slita in sig. men jag har inte märkt några sådana problem med tvåtaktare.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 sep 2011, 12:12
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som skulle kunna ta på sig att svarva upp 2st sachs 38mm till 41mm för en lämplig summa. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 okt 2011, 23:49
av Apelsingummi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Är det någon som skulle kunna ta på sig att svarva upp 2st sachs 38mm till 41mm för en lämplig summa.
"Jan Ax" på forumet lär enligt uppgift kunna. Kontakta honom.
Jag får själv höra av mig till honom när jag får stålar över.

Mvh/Calle <!-- </EdIndex> --></div>