Sida 1 av 1
Konstigt tändproblem på min Hva Novolette -54
Postat: 22 sep 2011, 10:47
av håkani
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir tokig…..
Har stark och gnista på tändstiftet efter någon minuts trampande upphör gnistan på tändstiften och en blå gnista uppkommer mellan brytarenas kontaktytor för att sedan åter komma till tändsiften igen men svagare och för att försvinner igen.
Har bytt tändspole, 4 st kondensatorer , tändkabel, tändhatt, tändstift och stiftet som håller svänghjulet.
Brytarna är svåra att få tag på så jag har slipat kontaktytorna och lött om anslutningarna mellan brytarna och kondensatorn.
Rengjort förgasaren.
Någon som har idé

var det kan vara.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 sep 2011, 12:00
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NEJ ! men för all del ta det lungt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 sep 2011, 20:30
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska väl vara några isolerbrickor där vid brytarna och det ska sitta en bakelitplatta under tändspolen. vanligtvis klarar man sig utan plattan men brickorna är väl mera som ett måste, eller? Jag har jävlats med mitt tändsystem på min novolette. Slutade med att jag köpte brytare, tändhatt, tändspole och kondensator nos och ett nytt tändstift. felet var att tamparna till kondensatorn var för nära själva kondensatorn och behövdes brytas lite uppåt och ifrån kondensatorn.
gnista mellan brytarna burkar vara dålig kondensator. Du får luska på tradera efter nya brytare. Det finns och brukar inte alls bli allt för blodigt dyra 100-200:-. Lät värt enligt mig så man får utesluta mera. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 sep 2011, 07:16
av håkani
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haft funderingar på isolerbrickorna vid brytarna, ska försöka tillverka nya brickor. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 sep 2011, 08:49
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det gnistrar mellan brytarna så är det
INTE fel på isolerbrickorna
INTE nån kabel i kläm som jordar
INTE fel på omkopplaren (dödaren)
eftersom dessa fel gör att brytarna blir "spänningslösa" och då kan det inte gnista mellan dom
Bytt kondensator har du gjort hur såg "hålet" den sitter i ut

ytterhöljet på kondingen måste ha god kontakt med tändplattan
Gjorde du rent kontaktytorna på brytarna efter "filningen" använd ren bensin eller sprit
Det får absolut inte vara nån olja eller fett på spetsarna
Kolla även så inte brytaren går trögt på axeln <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2011, 11:19
av håkani
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det som knäcker en kondensator?
Är det tändspolen som ger för kraftig uppladdning? Brytarna är rengjorda och slipade.
Brytaren går lätt på axeln, kan det vara den som glappar lite så tändningen ställer om sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2011, 11:44
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har det varit samma problem hela tiden eller blev det så här efter du bytte grejorna och filade brytarna
Om det är nytillverkad (Kina) spole så kan den ju vara paj fast den är ny <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2011, 12:33
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som braxen säger , det hände mej

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 sep 2011, 16:11
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan ju prova med en extern konding på sladden somm går till dödaren <!-- </EdIndex> --></div>