Sida 1 av 3

Ljuddämpare (igen)

Postat: 26 sep 2011, 21:15
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det nog dags att låta min 54cc andas fritt. Jag har 32mm krök som går in i originalljuddämparen, och man känner att den inte riktigt kan flåsa ut.

Jag undrar nu, om nån kan svara på skillnaden mellan jamarcoldämparna, alltså den långa kromade 32mmaren och den som heter "fuego" med guldburken där bak.

Ger de nån vidare effekt, och är det nån skillnad på de 2? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 07:24
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den med guldburken bak använder jag på min suka, och jag är övertygad att den ger effekt, den andra känner jag inte till, skulle tro att den är ungefär lika , tror det bara är utseendet som skiljer 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 08:03
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 09:20
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan
Vill inte hålla med om det, den pipan och lite drevning gjorde 15 km för mej. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 09:29
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:
selma skrev:Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan
Vill inte hålla med om det, den pipan och lite drevning gjorde 15 km för mej. :shock:
Intressant, har en sån pipa till Zündapp som ska provas vid tillfälle. Har hört att de effektmässigt ska vara likvärdiga ett vanligt trim-Jamarcol men att den lever om mer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 10:32
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2011, 21:54
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28
Det är alltså en så kallad 60cc cylinder. Men i verkligheten blir det ju inte 60cc. så anslutningen till cylindern är 32 mm. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 sep 2011, 04:47
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:
tompa skrev:Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28
Det är alltså en så kallad 60cc cylinder. Men i verkligheten blir det ju inte 60cc. så anslutningen till cylindern är 32 mm.
Det finns övergångsmuttrar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 sep 2011, 04:59
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar med en 32mm mutter på 28mm krök.
Hur? Jo, Man tar bort plasten på ett vanligt vajerhölje så man bara får spiralen kvar. Klipp till en längd av denna som precis räcker runt 28-kröken. Peta in den "ringen" i 32mm-muttern och voila. 32mm-muttern har nu fått en inre diameter som passar utmärkt till 28-kröken.
Detta var standard-procedur i Jämtland när man var ung och fattig och inte riktigt hade råd med 32mm krökochpipa men ändå ville köra femhalva :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 sep 2011, 20:54
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det finns övergångsmuttrar och tricks. Det jag undrar är om det ger bra effekt med ett långt jamarcolrör som är 32mm- <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2011, 08:05
av Matte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min erfarenhet är att krökens längd är minst lika viktig som vilken dämpare man hänger på. Det måste vara harmoni hela vägen. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Ljuddämpare (igen)

Postat: 29 sep 2011, 16:51
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Nu är det nog dags att låta min 54cc andas fritt. Jag har 32mm krök som går in i originalljuddämparen, och man känner att den inte riktigt kan flåsa ut.

Jag undrar nu, om nån kan svara på skillnaden mellan jamarcoldämparna, alltså den långa kromade 32mmaren och den som heter "fuego" med guldburken där bak.

Ger de nån vidare effekt, och är det nån skillnad på de 2?
Guld Fuegon är ren skit .. min gick mycket bättre med en jamarcol Cigarr modell 32 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2011, 17:01
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skit tror jag inte att den är, men det kanske är skillnad på var den sitter, och som matte säger avstämningen, kanske måste va bra, :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2011, 20:45
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Monarscoot med en puch sk 60cc på Ilon går kanon med en 32mm lång kromad jamarcool. Med 28mm krök kortad ca 10cm. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2011, 21:13
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det skillnad, min varvar 9000 rpm om man plågar men den här..
Bild
jämfört med vanliga 32 jamarcolen... :wink: (kröken kortad 2cm kanske..oportat)


Cigarrmodellen tror jag inte mycket på, ser inge bra ut invändigt men snygg utvändigt..
<!-- </EdIndex> --></div>