Husqvarna 500cc tvåtakt 90tal delar till motor, växellåda

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Bigge The King
Inlägg: 29
Blev medlem: 11 dec 2010, 00:00
Ort: Örnsköldsvik ,Domsjö

Husqvarna 500cc tvåtakt 90tal delar till motor, växellåda

Inlägg av Bigge The King »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter och funderar på att köpa en tror det är en 93as 500cc tvåtakts helcross med en del jobb vad gäller motor och växellåda.
Vet det är en herrejösses maskin att gå men även dom behöver renoveras.
Det är något eller några drev i växellådan som brakat ihop likaså vill man väl montera nya packboxar och packningar osv när man ändå delar på maskin .
Tar tacksamt emot tips på bra ställen för att handla prylarna

Hur ser man på chassiet vilken årsmodell det är?

mvh
Bigge <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova att snacka med Karlströms motor i Sala :shock: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inte för att va elak men usch, efter 1986 och fram till att BMW köpte MC
delen av Husqvarna har ja haft svårt för dom, Cross + Cagiva = ras ras
ras och ras..

skall finnas nån sida eller nått företag ja hitta för nått år sen som var
väldigt bra, ska bara försöka komma ihåg vart det var..

hur du kan se vilket tidsålder de är på hsqvarna så kan man oftast gå
efter tanken, 60-talet mer rund, 70-talet mer långsmal, 80-83 alu tank lite
päronformad, 84 plast tank som ser grotesk ut + att de blev vattenkylda,
85-86 mycket mer plas och helt ny design, sen 90-talet ser de ut som
vilken plastcross som hellst, nästan mer gröna i plasten en gula,
framförallt framskärmen vad jag har sett på solblekta HVA crossar

kolla på google, där finns mycket under bilder <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.blocket.se/horby/Huskvarna_cr500_cr_500_wr_husqvarna_35766738.htm?ca=17&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
84:ans delar i en 93:a är som att försöka få en saab passa med en volvo? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har kan du klart se vilken modell du har, om den är gjord 93 måste de
vara en 510-4t då de sluta med 500-2t 1988 eller med 430 som va mäst poppis

1978-1979
Bild

1980
Bild

1981-1982
Bild

1983
Bild

1984
Bild

1985-1988
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:
84:ans delar i en 93:a är som att försöka få en saab passa med en volvo?
ups! my bad! :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar