Renovering Monark Alpino.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
Renovering Monark Alpino.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna moppe döptes i Monark reklamen till "Alpino" för att den hade Alptestad motor, och som man lovade "marknadens bästa backtagnings förmåga"
Som dom flesta otrimmade två växlade mopeder får den ledas dom sista metrarna upp för "dimbo" på Kinnekulle.
Så antingen är kullen högre än Alperna eller så åkte man bara nerför i "testen"
Mopeden är tillverkad 1960 av Monark i Varberg och renoverad till original i såväl utrustning som färger. Det lite ovanliga med denna modell var att man valde den fläktkylda JLO V50 motorn, som annars satt på packmopeden, fast då med treväxlar.
Även Alpinon kunde mot extra tillägg fås med treväxlar, mitt ex är dock tvåväxlat. Vita däcksidor var original på alla Monark monarpeden med kromade fälgbanor, lackade fälgbanor hade svarta däck. Riktpris för mopeden år 1960 var: 965:- Tillkommer för 3-växlat utförande 25:-
<!-- </EdIndex> --></div>
Som dom flesta otrimmade två växlade mopeder får den ledas dom sista metrarna upp för "dimbo" på Kinnekulle.
Så antingen är kullen högre än Alperna eller så åkte man bara nerför i "testen"
Mopeden är tillverkad 1960 av Monark i Varberg och renoverad till original i såväl utrustning som färger. Det lite ovanliga med denna modell var att man valde den fläktkylda JLO V50 motorn, som annars satt på packmopeden, fast då med treväxlar.
Även Alpinon kunde mot extra tillägg fås med treväxlar, mitt ex är dock tvåväxlat. Vita däcksidor var original på alla Monark monarpeden med kromade fälgbanor, lackade fälgbanor hade svarta däck. Riktpris för mopeden år 1960 var: 965:- Tillkommer för 3-växlat utförande 25:-
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
-
- Inlägg: 331
- Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Renovering Monark Alpino.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hrmm..
Bild från http://www.mo-ped.se <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans 1962 skrev:Vita däcksidor var original på alla Monark monarpeden med kromade fälgbanor, lackade fälgbanor hade svarta däck.
Hrmm..
Bild från http://www.mo-ped.se <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
Re: Renovering Monark Alpino.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Japp det var grundregeln. Men alla regler har undantag Man kunde beställa sin moped med vita sidor oavsett modell. och på många reklambilder så hade moppen vita däcksidor och målade fälgbanor, fast när man väl köpte sin mopped så fick man svarta däck, om man inget annat önskade vill säga. <!-- </EdIndex> --></div>CR1151 skrev:Nymans 1962 skrev:Vita däcksidor var original på alla Monark monarpeden med kromade fälgbanor, lackade fälgbanor hade svarta däck.
Hrmm..
Bild från http://www.mo-ped.se
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
- Ort: Götene, Västergötaland
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tank randingen är gjord av lackeraren som är en kompis till mig. Han har även randat skärmarna .
Det jag har gjort är att jag har monterat ner moppen, tvättat allt beslutat om vad som skall sparas och vad som skall köpas nytt.
Läst på hur den skall se ut "reservdels katalog Monark Alpino" en bibel Sen letat och köpt grejer.
Sent iväg saker till olika kompisar för blästring, målning och omklädning (sadel)...osv
Sen har jag monterat ihop allt och sist men inte minst betalat räkningarna.
Så att säga att jag har renoveratsjälv är nog att ta i
Mitt jobb tilbaka till dessa kompisar är att polera vid min tuffa polermaskin, min senaste kompis i garaget <!-- </EdIndex> --></div>
TackRaketsport skrev:Den var riktigt snygg!
Vem randade tanken?
Tank randingen är gjord av lackeraren som är en kompis till mig. Han har även randat skärmarna .
Det jag har gjort är att jag har monterat ner moppen, tvättat allt beslutat om vad som skall sparas och vad som skall köpas nytt.
Läst på hur den skall se ut "reservdels katalog Monark Alpino" en bibel Sen letat och köpt grejer.
Sent iväg saker till olika kompisar för blästring, målning och omklädning (sadel)...osv
Sen har jag monterat ihop allt och sist men inte minst betalat räkningarna.
Så att säga att jag har renoveratsjälv är nog att ta i
Mitt jobb tilbaka till dessa kompisar är att polera vid min tuffa polermaskin, min senaste kompis i garaget <!-- </EdIndex> --></div>