Sida 1 av 2

Sportluftfilter?

Postat: 02 okt 2011, 10:14
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår testade jag mitt nyförvarvade luftfilter till kyrkportsförgasaren.
Med nytt menar jag gammalt, det är en kort luftburk med ett runt filter i bakkant.
Anledningen till att jag ville ha den är att det ser så trimmat ut med filtret ut på sidan som de moderna burkarna har.
Vid provkörning verkar det också som att det koniska filtret som sticker ut på sidan ÄR trim, när jag monterat det gamla filtret och provkörde utan att justera munstycket började det fyrtakta ganska omgående och inte förr'n jag skuvat till munstycket ordentligt slutade den takta. Och då kändes det att den inte fick tillräckligt med sås för att orka varva ur. :x

Är det lämpligt att modifiera filtret, är det nån som gjort detta?
Eller måste jag köra med det sportiga sidofiltret om jag vill åka fort? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 10:27
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minsta motstånd, alltså utan filter ger mesta efekten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 10:33
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då kommer nästa fråga; hur dåligt är det att köra utan filter, hur mycket vägdamm och skit kommer att sugas in?

Jag vet inte hur känsligt det är, eller hur bra ett filter hjälper?
Man kanske borde rensa burken och stoppa i en liten utklippt bit av ett crossluftfilter? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 10:35
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med den luftburken som ser original ut, dvs med stort runt filter i bakkant på luftburken, för att den inte ska ha ett stort kromat luftfilter för det förstör hela moppen, Då ser den inte original ut längre
Testade köra utan luftburk också, den vart lite piggare och ville varva lite mera, men det insugsljudet som vart utan luftburk så ändrade jag mig och monterade tillbaka den rätt snabbt, effekten räcker till ändå, och då bryr sig nog reflexbilarna lite mindre när man inte hörs så mycket 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 10:58
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sätt dit burken med hål på sidan och köp en såkallad Gråburk = insugsljudämpare Åker du 60cc så borrar du ett par hål i mellan väggen på den och du får en tyst och go moppe att åka på... Då går den tystare än en orginal moped <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 11:00
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den får alldeles för lite luft med burken med filtret i bak kant vet inte hur dom tänkte när dom gjorde den...... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 14:45
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mina kåpor är ju gjorda i glasfiber så det var bara att "karva" ur.. :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 18:30
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Mina kåpor är ju gjorda i glasfiber så det var bara att "karva" ur.. :wink:

Bild
Snyggt! Men jag har ju en budgetmoppe, inga kåpor på den. Så burken sticker ut rätt mycket... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 19:25
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den där lite konade luftburken släpper in för lite luft <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 okt 2011, 19:30
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte på min iaf.. :|

med den som levererades med förgasarn däremot, fick den alldeles för lite luft.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 okt 2011, 00:51
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Man kanske borde rensa burken och stoppa i en liten utklippt bit av ett crossluftfilter?
Kommer troligen inte funka. Crossfiltrena brukar vara hyfsat täta. Och för att få bra genomsläpp i luftmängd istället vara rejält stora.

När jag behövde ett luftfilter till en choppad moppe jag hade för ett tag sedan, åkte jag och handlade lite nät snäppet mindre maskor än myggnät. Tog i rostfritt och mässing köpte 2bitar av vardera om 10*10cm.

Tog en rörstump som passade på förgasaren. I andra änden la jag näten varannat och drog dom sedan över rörets ände. Fäste med en slangklämma och voila. Funkade kanon. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 okt 2011, 19:33
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vaer ledig idag och haft lite tid för testkörning.
Korta burken med filter i= går som skit.
Korta burken utan filter= går som ett skott.
Burken med filter på sidan= går som ett skott.
Utan burk= går som ett skott.

Tror att filtret till kortburken är skitigt och igensatt, blir till att blötlägga i bensin och sen försöka blåsa rent. om inte det hjälper får jag experimentera med hemgjort filter.
För jag ska fanimig ha den att se original ut :!: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 okt 2011, 19:40
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle man inte kunna kapa bort hela bakgaveln & pillra fast en bit av ett bra filter längs hela "baksidan" istället? :hmm: (brölar väl bra då iof..) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 okt 2011, 19:51
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Skulle man inte kunna kapa bort hela bakgaveln & pillra fast en bit av ett bra filter längs hela "baksidan" istället? :hmm: (brölar väl bra då iof..)
Mjo, har ju några gamla originalburkar som man skulle kunna såga sönder och testa med.
Tyckte faktiskt inte att det brölade så farligt helt utan filter. Åtmonstone inte om man jämför med paddan som sitter på en annan moppe. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 okt 2011, 19:53
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe jag tycker inte min Bölar med sportfiltret jag har heller... thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>