Sida 1 av 5
Har ju bara kört på halv gas....
Postat: 05 okt 2011, 17:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jahapp, då blir det att plocka isär

,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....

tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt..

Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 17:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar också ha "Problem" med min 4 lamellskoppling. Jag shimsar in kopplingsaxeln stumt. Men ändå efter några mils körning glappar det upp. Samt att den ska rassla som hela tiden!
Nu har den börjat slira också. Så jag funderar på att klyva skiten *igen* och shimsa upp på nytt, samt blästra mellanskivorna. (Har införskaffat mig en bläster också) <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Har ju bara kört på halv gas....
Postat: 05 okt 2011, 17:55
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jahapp, då blir det att plocka isär

,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....

tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt..

Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre..

Tycker det ser ut som lilldrevet sitter 1 cm utanför kopplingsdrevet, kan ju va ja som är halvblind också

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 17:56
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zündappmotor vore en lösning kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 17:58
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe nog sitter den stumt
(kona mot lager) blev lite snopet överraskad då man skulle va duktig å byta olja efter sommarens övningar, så hitta man bitar längst ner i oljekåpan, i tron det var lamellrester men så kul var det inte

,kuggrester från stora drevet.. kopplingen har inte slirat nämnvärt, men tycks ha hört aningens mer transmissions ljud i höst..
Nix det sitter som det ska Tompa..
Ari som skruvat inte jag.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 20:16
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är vanligt att det slits när man har lite pulver i skrotet.
Riv och byt bronsbyssningen vid kopplingsarmen, nytt kopplingslager . Kolla glappet mellan julgran och kopplingslager, eventuellt byt. Byt transdreven.
Grövre nitar i korgen och fasa hålet på innsidan, innan nitning.
Fasa för att nitskallen blir för klen vid den skarpa kanten.
Kolla hur mycket lamellplåtarna kan åka i lamellkorgen.
Svarva en axel som går genom kopplingslagret och balansera hela paketet.
Axeln skall vara så lång att dess vikt håller upp hela kopplingspaketet som vilar mot två linjaler.
Tag två fogsvansar och en träkloss ca 80 mm bred. Montera fogsvansarna bredvid varandra med trädklossen mellan dom i skruvstycket. Handtagen på fogsvansarna från skruvstycket och tänderna neråt. Fogsvansarna injusteras med vattenpass i våg.
Nu har man två linjaler bredvid varandra som man lägger upp balanseringsaxeln på.
Har man kommit så långt så klarar man även balanseringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 20:37
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt:
Conrad,
sen kanske det frestar på, att alltid bakhjulsåka med en tjockis till förare, varenda gång man åker ut en sväng.... 
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 20:42
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är väl därför det heter viktkompenserig

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 20:44
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat med mer
frukt & grönt nu...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 21:02
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rick skrev:Zündappmotor vore en lösning kanske?
Det tror jag med.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 21:13
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För enkelt/tråkigt med Zyndapp...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2011, 21:26
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket jobb med en Dappe, innan den går som EKF med 80 Athena. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 09:10
av ilo krizter
Postat: 06 okt 2011, 10:09
av Daggis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad hur fort går då en EKF med 80 Athena i dit exempel? För en Dappe med rätt portad Athena 70 och bra pipa gör ju 110 och en med Polini 80 minst den farten. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 okt 2011, 10:23
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mycket jobb med en Dappe, innan den går som EKF med 80 Athena.
Hej !
Synd att man behöver upp till såpass kubik för att de skall gå något då.
80cc ! Då kan man ju lika gärna köpa en HD direkt.
Själv så håller jag mig helst till 50cc, iaf så länge jag har BMI under 30.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>