Encarwiförknasare
Encarwiförknasare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min nyinförskaffade Monark Alpino sitter det en Encarwiförgasare som varken har chokespjäll eller flödarknapp.Hur i h-vete ska man få igång motorn vid kallstart.Chokesjäll har aldrig funnits för det finns inga fästen.Och finns det encarwi med flödare? Och hur fasan ställer man tomgången när det inte finns någon ställskruv. När man ställer in ställbara munstycket så att bränsleblandningen blir någorlunda vettig får man en tomgång som är alldeles för hög trots att gasvajern har ett spel på flera mm.Har en Pallas som har allt det encarwin saknar men encarwin framstår ju som rena racingförgasaren jämfört med den så jag vet inte. Den här Ilon har Boschtändning och lhar separata anslutningar för framlyse,baklyse och bromsljus. Är det samma spolar som på sachs och puch? även tändspole.
Fästhålen har cc mått ca 53-54mm. Puh,mycket text vart det. <!-- </EdIndex> --></div>
Fästhålen har cc mått ca 53-54mm. Puh,mycket text vart det. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Det finns flottörlock med flödare, satt på en del äldre Puch som hade Encarwi, har en sån förgasare liggandes nånstans, tog flottörlocket till en Ilo, men sen har jag lagt den nånstans där jag inte hittar den
Är det en A-59 förgasare du har?
Har själv aldrig kört med en Encarwi utan choke, men även om det funnits en knapp på gashandtaget kan väl den bara reglera att trotteln isåfall åker längre ner?
Kollade reservdelskatalogen för Alpino, och till gashandtaget där finns faktiskt något som heter "Reglagekläpp med spännfjäder", och det finns inte på modeller med Choke. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns flottörlock med flödare, satt på en del äldre Puch som hade Encarwi, har en sån förgasare liggandes nånstans, tog flottörlocket till en Ilo, men sen har jag lagt den nånstans där jag inte hittar den

Är det en A-59 förgasare du har?
Har själv aldrig kört med en Encarwi utan choke, men även om det funnits en knapp på gashandtaget kan väl den bara reglera att trotteln isåfall åker längre ner?
Kollade reservdelskatalogen för Alpino, och till gashandtaget där finns faktiskt något som heter "Reglagekläpp med spännfjäder", och det finns inte på modeller med Choke. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.
Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom???
<!-- </EdIndex> --></div>
Japp, du har varit med Conrad...Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok

När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.
Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom???

Måste leta om jag har en sån förgasare liggandes, förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är första, den förgasaren fanns bara ett kort tag innan S65 kom som hade chokespjäll. Har dock aldrig haft ett sånt gashandtag nån gång.56:an skrev:Japp, du har varit med Conrad...Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok
Måste leta om jag har en sån förgasare liggandes, förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- pangerva
- Forumsponsor
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag vill minnas att mina JLO med Bosch har 53 c/c men jag ska kolla i helgen.ilo55cc skrev:Då kan man använda stefaspolar?Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag provade med Stefa-spole ("midjan" på spolen tog i tändplattan vid veven) och test med vanlig Bosch-spole resulterade i kontakt med svänghjulsmagneterna. Vid konsultation med min lokale mopedhandlare, så visade han mig en nyinkommen tändspole med cc 53 mm, vilket passade. (Kan även tillägga att min Alpino har Encarwiförgasare med choke-bleck)
Melker <!-- </EdIndex> --></div>
Melker <!-- </EdIndex> --></div>
-