Encarwiförknasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Encarwiförknasare

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min nyinförskaffade Monark Alpino sitter det en Encarwiförgasare som varken har chokespjäll eller flödarknapp.Hur i h-vete ska man få igång motorn vid kallstart.Chokesjäll har aldrig funnits för det finns inga fästen.Och finns det encarwi med flödare? Och hur fasan ställer man tomgången när det inte finns någon ställskruv. När man ställer in ställbara munstycket så att bränsleblandningen blir någorlunda vettig får man en tomgång som är alldeles för hög trots att gasvajern har ett spel på flera mm.Har en Pallas som har allt det encarwin saknar men encarwin framstår ju som rena racingförgasaren jämfört med den så jag vet inte. Den här Ilon har Boschtändning och lhar separata anslutningar för framlyse,baklyse och bromsljus. Är det samma spolar som på sachs och puch? även tändspole.
Fästhålen har cc mått ca 53-54mm. Puh,mycket text vart det. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.

Det finns flottörlock med flödare, satt på en del äldre Puch som hade Encarwi, har en sån förgasare liggandes nånstans, tog flottörlocket till en Ilo, men sen har jag lagt den nånstans där jag inte hittar den :(

Är det en A-59 förgasare du har?
Har själv aldrig kört med en Encarwi utan choke, men även om det funnits en knapp på gashandtaget kan väl den bara reglera att trotteln isåfall åker längre ner?

Kollade reservdelskatalogen för Alpino, och till gashandtaget där finns faktiskt något som heter "Reglagekläpp med spännfjäder", och det finns inte på modeller med Choke. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter faktiskt en liten knapp på gashandtaget,funderade vad den skulle vara bra för.Då måste tomgången justeras med gasvajern. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok
Japp, du har varit med Conrad... 8)

När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.

Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom??? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Conrad Engström skrev:Det fans en modell som hade en liten knapp på gashandtaget. När man skjöt knappen mot centrum av styret gick gashandtaget tillbaka en liten bit till. Det fungerar som chok
Japp, du har varit med Conrad... 8)

När trotteln går helt i botten på de Encarviförgasarna träder chokeläget in. Det styrs med en liten knapp som skjuts inåt åt sidan på gashandtaget. Tomgångsvarvtal regleras med vajersträckaren på vinkelböjen.

Jag gissar på det här var det första systemet och ersattes med chokespjäll senare på JLO-Encarvi, eller var det tvärtom??? :roll:
Det är första, den förgasaren fanns bara ett kort tag innan S65 kom som hade chokespjäll. Har dock aldrig haft ett sånt gashandtag nån gång.

Måste leta om jag har en sån förgasare liggandes, förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fanns det inte någon gammal motortyp där instuktionsboken sa att man skulle luta mopeden för att flöda förgasaren vid kallstart? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Matte skrev:Fanns det inte någon gammal motortyp där instuktionsboken sa att man skulle luta mopeden för att flöda förgasaren vid kallstart?
NV autoped!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Då kan man använda stefaspolar? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, iaf dom jag haft, däremot brytare och kondensator passar inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:
Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Då kan man använda stefaspolar?
Jag vill minnas att mina JLO med Bosch har 53 c/c men jag ska kolla i helgen. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Melker
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2008, 23:00
Ort: Västsverige

Inlägg av Melker »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ILO med Bosch tändsystem har cc 53 mm.( Vanligast var nog Stefa tändsystem med cc 52 mm.) Det finns nytillverkade spolar med 53 mm cc till dessa Bosch tändsystem. Jag bytte på min Alpino -60 för ett tag sedan, funkar helt ok.

Melker <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysko, jag vet att jag haft Stefa spole på Bosch tändplatta till Ilo.
Har tyvärr ingen Bosch platta nu så jag kan kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Melker
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 sep 2008, 23:00
Ort: Västsverige

Inlägg av Melker »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag provade med Stefa-spole ("midjan" på spolen tog i tändplattan vid veven) och test med vanlig Bosch-spole resulterade i kontakt med svänghjulsmagneterna. Vid konsultation med min lokale mopedhandlare, så visade han mig en nyinkommen tändspole med cc 53 mm, vilket passade. (Kan även tillägga att min Alpino har Encarwiförgasare med choke-bleck)

Melker <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min monark från 60 har den schoken, men jag saknar knoppen i gashandtaget. Det är bara hålet kvar <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar