Sida 1 av 1
Motor till Skoteretten.
Postat: 19 okt 2011, 07:46
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter med en massa huvudbry här,Tänkte konvertera den treväxlade motorn
överst på bilden till att passa i skoteretten men ser ju genast att växlingmekanismen inte lämnar motorn på samma ställe på dessa motorer.
Vad kan den övre motorn ha suttit på?
Kan det vara en tidig motor till Norsjö Shoppern
Har 16 kompletta flinta motorer men den övre skiljer sig från de andra på många sätt.
Motornummret är 46454,kuggtransmisson och trampaxel.
Min Skoterette ska tydligen ha haft Janne Schaffer som första ägare!

Finns det nåt sätt att styrka det och vart sitter ramnummret på Skoteretten?
Tackar på förhand.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 08:29
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är den övre handväxlad? Isåfall får du väl ta och konvertera din Skoterett till handväxlad. Tror att du får ett mindre helsicke att få till det med original fotpedal. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 08:51
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nope,Växlingen sker genom drevaxeln som på Zündapp fast horisontalt, Hade den varit handväxlad på vanliga sättet så hade detta varit enkelt.
Tittar du på bilden så ser man lite av axeln,Drevet sitter inte med splines utan med två urfräsningar.
Se Bild:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 09:34
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Deb treväxlade motorn du har satt på flakmopeder mm. Den är handväxlad, och behöver inte alls krångla till det om du vill ha den på skoteretten. Har du alla kåpor och växelmekanism till den? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 09:44
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kåporna men ej mekanismen,ska ut i garaget och kolla på en misshandlad Topper jag har
med fläktkyld motor om det är nått nyttigt på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 12:05
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fans för en tid sedan hos Duells, växeldelar till HVA flakamotor. Kolla kanske fins kvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 12:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jahar en NOS växelgaffel som skall sitta mot den lilla axeln.
Om behovet uppstår. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 12:47
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom 3vxl hand har samma konstruktion som 3vxl Sachs med "växelkil" .
Jag har även upptäckt att det finns i olika utföranden
Har en komplett motor där utgående axeln är 17mm
sen köpte jag en NOS växellåda till den trodde jag men den axeln är 15mm
Nån som vet nåt om detta
och finns det 3vxl hand som inte är fläktkyld

förlåt om jag lånar din tråd men svaret kanske du har nytta av också <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 13:13
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har pysslat en del med flinta, och har försökt spåra alla olika modeller av motorer men aldrig stött på någon 3vxl hand luftkyld. Angående dimensionen på utgående axel så antar jag att det är olika årsmodeller. Jag har 3 stycken 3 vxl hand och tror att alla har samma dimension på utående axel, men om det är 15 eller 17 har jag inte i minnet. Kan kolla det om någon vill veta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 13:28
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Dom 3vxl hand har samma konstruktion som 3vxl Sachs med "växelkil" .
Jag har även upptäckt att det finns i olika utföranden
Har en komplett motor där utgående axeln är 17mm
sen köpte jag en NOS växellåda till den trodde jag men den axeln är 15mm
Nån som vet nåt om detta
och finns det 3vxl hand som inte är fläktkyld

förlåt om jag lånar din tråd men svaret kanske du har nytta av också
ingen fara!

Det här vill jag få ordning på med men jag tror att jag ger upp och trycker dit den tvåväxlade i alla fall men är det nån som har en sprängskiss på själa växlelmontaget? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 13:59
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Jag har pysslat en del med flinta, och har försökt spåra alla olika modeller av motorer men aldrig stött på någon 3vxl hand luftkyld. Angående dimensionen på utgående axel så antar jag att det är olika årsmodeller. Jag har 3 stycken 3 vxl hand och tror att alla har samma dimension på utående axel, men om det är 15 eller 17 har jag inte i minnet. Kan kolla det om någon vill veta.
Det tokiga är ju att det är inte samma kedjedrev
Sen blir det ju annat lager och packbox , kanske det går att få i det i ett 2vxl block
wrooom skrev:ingen fara!

Det här vill jag få ordning på med men jag tror att jag ger upp och trycker dit den tvåväxlade i alla fall men är det nån som har en sprängskiss på själa växlelmontaget?
Jag kan , om jag kommer ihåg , fota min så ser du hur det ska vara (motorn ligger på jobbet) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2011, 21:18
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade varit tårta med en bild på delen/delarna mellan axel och växelstaget på skoteretten eller mått på delarna så ordnar jag dom själv.

<!-- </EdIndex> --></div>