Sida 1 av 4
äkta effekt?
Postat: 23 okt 2011, 17:28
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->provkörde min jofrab 60cc i bromsbänk idag. 4,8 ärliga hästkrafter hamnade den på. nån sm har gjort samma sak och fått helt andra, eller liknande resultat?
värt att notera är att polarens 5,5a med röjsågsförgasare gav 5,3. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 18:02
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådana här faktabaserade prestandauppgifter tycker jag är högintressanta!
Skulle vara intressant att veta vid vilket varvtal också.
Med ett antal varvtalspunkter skulle du t.o.m. kunna göra ett effektdiagram, en effektkurva, och det är verkligen något att kunna visa upp för intresserade och köpare.
När jag gick i skolan fick vi lära oss en del sån't där med kurvor, brytpunkter och diagram men nu kommer jag inte ihåg mycket av det tyvärr...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 18:05
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller bromsbänkar för bilar så visar väl alla olika, så man kan egentligen bara jämföra motorer körda i samma bänk. jag hade en rullande landsväg som granne till mitt jobb för ca 10 år sen. den killen brukade prata om "elaka bromsbänkar" och "ljugarbänkar".
så vill du jämföra dig med andra så är du nog så illa tvungen att avslöja var du var och bromsade någonstans.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 18:48
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tråkigt nog hade vi ingen möjlighet att mäta rpm.
jag förstår att man får olika resultat i olika bänkar. mest skoj att se vad man får, en hyfsat portad 3,5a gav 2,4 och en nyproducerad 60cc 4,2. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 19:33
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är samma som jag hörde talas om i dag, så känner jag han som filade den med sågförgasaren. Min son i Stockholm. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 19:35
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om det är samma som jag hörde talas om i dag, så känner jag han som filade den med sågförgasaren. Min son i Stockholm.
DEnna mätning ägde rum på Gotland, men jag vet att han har köpt setupen i storstan... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:27
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern med sågförgasaren, sitter på en tvåpet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:33
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Cylindern med sågförgasaren, sitter på en tvåpet.
Svar ja

och den varvar rätt skapligt! Lite seg på låga varv, men när det väl börjar snurra på så vill den aldrig sluta. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:54
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bli medlem och kola in det. Kan ju inte se bilderna om man inte är inloggad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:55
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bjuda på en annan bild på liknade kombo:

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 20:56
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Jettesnyggt rent och fint.
Hur går den? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 21:05
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Får bjuda på en annan bild på liknade kombo:

Snyggt! Var köper man en sån måntro? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 21:16
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygga själv kanske? Röjsågsförgasare ser sig alltmer aktuellt ur både ekonomisk och effektsynpunkt efter dagens övningar!
Det är jag som hade den filade 3,5:an som egentligen är en original från början. Ingenting är köpt som trim utan bara borrat/filat fram en effektökning från 0,7(med allt original) till 2,4 i dags dato. Bromsad i samma bänk bägge gångerna.
/M <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2011, 21:22
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Någonstans på Hallsta moppers forum fins bild på förgsare och insugningsrör.
Skulle du kunna leta reda på vart?

<!-- </EdIndex> --></div>