El system

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

El system

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm har en fundering, kopplade lyset till F50GLX med Sachs 50/5 AKF motor å har motoplat 6V, utan späningsregulator.

Först provade jag med 6V lampor, det var som en blix på en kammera vilket jag visste..... :)

Men bara för att se om alla funktioner så satte jag dit 12V lampor & då fungrade allt ett tag...men sen gick baklampan sönder.
Nu jäklar om fram håller men inte bak, då satt jag dit 24V lampa bak...gick ett tag sen pajade även denna, men fram håller
det med 12 volt å inget fel på strykan eller lyset framtycker jag iaf.

Hmmm varför håller inte bak lyset med en 24V....om fram funkar med 12V bara det är kopplat till samma kabel både bak å fram.

Hur tusan kan ett 6V system driva en 12V lampa och även paja 24V lampa bak....detta förstår inte jag iaf..... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En oreglerad permanentmagnetsgenerator ger en utspänning som är proportionell mot varvtalet, och omvänt proportionellt mot belastningen enkelt förklarat. Nu blir det långt ifrån linjärt, men principen blir rätt i alla fall - ju mer du varvar, desto högre spänning får du, och ju mer ström du tar ut från generatorn, desto mer sjunker spänningen.

Med andra ord: ett byte till en lampa med samma effekt men för högre spänning gör att det dras mindre ström från generatorn, vilket leder till att generatorns spänning ökar. Jag har mätt upp närmare 100V ut ur en obelastad 6V generator med motorn på maxvarv. :hmm:

Oreglerade generatorer är bara (någorlunda) stabila när dom belastas så hårt att dom nätt och jämnt orkar driva lamporna vid låg spänning, alltså med 6V lampor med relativt hög effekt. Ett tag användes t.o.m. 3V elsystem för att få ännu stabilare funktion, men fördelarna övervägde uppenbarligen inte nackdelarna eftersom dom systemen inte blev vanligare.

Att baklampan går medan framlampan håller kan helt enkelt bero på att den tunnare glödtråden lättare vibrerar sönder, särskilt när lampan får för hög spänning. Dessutom får du sannolikt ett högre spänningsfall genom elsystemet på vägen till framlampan, vilket kan göra livet lite lättare för den. (Det är inte en fördel, det är ett fel som för tillfället råkar motarbeta ett annat fel...) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Risken är att om du växlar mellan hel och halvljus så hinner baklampan paja om framlyset under nån tiondel inte är inkopplat <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

El

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm tussen tack för bra info. G-son + Braxen...... slider_thankyou.gif

Leker lite med tanken...belsta mera då får jag väl sätta dit en 21W lampa tll bakljuset men det lyser redan för
mycket med 5W lampa......lär iaf blända alla bakåt, som bakdimljus på moped jäkla anamma vad det skall lysa...

Hahaah.....skall prova för skojskull... :D

Eller kanske någar extra ljus fram....nej jag skojar bara klart är att jag skall köpa en voltregulator...

Nån som har ett tipps på nåt som funkar bra.... :?:

Har en fråga till...hur mycket kan man mixtra å belsta lyset spolar mm...
utan att förstöra dessa.... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt sett regleras dessa generatorer genom att de kortsluts lagom stor del av tiden för att få rätt spänning i genomsnitt (hög spänning kort tid och ingen spänning resten). Med andra ord är det fullt normalt att dom kortsluts utan att ta skada av det. Det enda (utom fysiskt våld) som jag vet brukar döda denna typ av generatorspolar är elsystem med likriktare och batteri - om likriktaren blir kortsluten så batteriet laddas ur genom generatorn blir den grillad.

Nu är det bäst att tillägga att jag inte pysslat så mycket med Motoplat, jag brukar undvika dom så långt jag kan. Tror att mannen bakom det företaget var släkt med Lucas, för dom elektroniska motoplattändningarna har en tendens att dö när som helst och var som helst. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar