Honda CB125 Twin -79, dags att ta lite tag i den!
Postat: 30 okt 2011, 09:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en gammal CB125 Twin, småfräck liten ligisthoj
Det som är gjort på den hittils är att jag bytt styre till ett TT-styre då ett nytt original vart äckeldyrt och det som satt på var snett (Lekt motocross?).
Har renoverat bromsen fram (Skiva med mekaniskt ok) och bytt all estetik på den så den är svart och blank istället för ljusblå och risig.
Även bytt brytare och tändstift.
Men härom behöver jag lite tips, för hur jag än justerar och pillar och justerar så lyckas jag inte få dne att gå riktigt. Kompet är bra så motorn är okej. Den missar, går inte på bägge helt tiden och är grymt svårstartad. Går inte att starta med lyset på och inte att köra med lyset av.
De få gånger den har gått på bägge, så går den perfekt och helt vibrationsfritt.
Gnista finns när man provar.
HAr gjort en mopperengöring av förgasarna (blåst ur dom med tryckluft) men ska göra en riktig rengöring av dom som en punkt högt upp på listan.
Som det är nu ska hela maskinen rivas och elsystemet och bakbromen gås igenom, troligen ska den få nytt drivpaket, och nya däck är ett måste för att klara besiktning
Någon som vet om det kanske går att bygga om denna till 12-volt? Antar att bara tändspolarna behöver bytas, eller behöver man byta kondesatorer också?
Vissa härinne är ju riktigt äckligt duktiga på att nosa upp delar, så om jag tar mått på statorlidningen kanske det går att fixa en 12-voltslindning och montera en universal 12-volts regulator?
Största anledningen är att få bättre lyse, och att utbudet av 6-voltlampor är begränsat numer. Dessutom enklare att få till ett driftsäkert elsystem med 12 volt så det finns betydligt större utbud av delar.
Kanske även finns brytarlösa tändsystem?
Nu är priolistan dock:
1- Få den att starta lätt och gå bra.
2- bromsar
3- el (kan dock ha med 1:an att göra misstänker jag)
4- resten
Kom med input vad jag ska göra och kolla, finns inga gränser, alla förslag beaktas Lågbudget är dock ett krav <!-- </EdIndex> --></div>
Det som är gjort på den hittils är att jag bytt styre till ett TT-styre då ett nytt original vart äckeldyrt och det som satt på var snett (Lekt motocross?).
Har renoverat bromsen fram (Skiva med mekaniskt ok) och bytt all estetik på den så den är svart och blank istället för ljusblå och risig.
Även bytt brytare och tändstift.
Men härom behöver jag lite tips, för hur jag än justerar och pillar och justerar så lyckas jag inte få dne att gå riktigt. Kompet är bra så motorn är okej. Den missar, går inte på bägge helt tiden och är grymt svårstartad. Går inte att starta med lyset på och inte att köra med lyset av.
De få gånger den har gått på bägge, så går den perfekt och helt vibrationsfritt.
Gnista finns när man provar.
HAr gjort en mopperengöring av förgasarna (blåst ur dom med tryckluft) men ska göra en riktig rengöring av dom som en punkt högt upp på listan.
Som det är nu ska hela maskinen rivas och elsystemet och bakbromen gås igenom, troligen ska den få nytt drivpaket, och nya däck är ett måste för att klara besiktning
Någon som vet om det kanske går att bygga om denna till 12-volt? Antar att bara tändspolarna behöver bytas, eller behöver man byta kondesatorer också?
Vissa härinne är ju riktigt äckligt duktiga på att nosa upp delar, så om jag tar mått på statorlidningen kanske det går att fixa en 12-voltslindning och montera en universal 12-volts regulator?
Största anledningen är att få bättre lyse, och att utbudet av 6-voltlampor är begränsat numer. Dessutom enklare att få till ett driftsäkert elsystem med 12 volt så det finns betydligt större utbud av delar.
Kanske även finns brytarlösa tändsystem?
Nu är priolistan dock:
1- Få den att starta lätt och gå bra.
2- bromsar
3- el (kan dock ha med 1:an att göra misstänker jag)
4- resten
Kom med input vad jag ska göra och kolla, finns inga gränser, alla förslag beaktas Lågbudget är dock ett krav <!-- </EdIndex> --></div>