Skumt bränsleproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Zwap

Skumt bränsleproblem

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att göra en kort historia lång...
Håller på med ett bygge där jag använder en motor från en Suzuki TS50X med 66cc cylinder, så detta kanske är fel forum, men jag försöker och hoppas på hjälp.
Till denna motor har jag testat Dellort PHBG 21mm, Mikuni 16m och nu en Mikuni 20mm.
Jag råkar ut för samma problem oavsett vilken förgasare jag än använder.
Om jag börjar med Dellorton så är den grundbestyckad med ett 92 huvudmunstycke, jag testade med detta och då ville den strypa från 3/4 gas, satte på det största jag hade vilket är ett 102, stryper fortfarande från 3/4 gas, provade att plocka bort huvudmunstycket, stryper fortfarande...
Skitförgasare tänkte jag och satte dit en Mikuni 16mm, ungefär samma historia, den går bra upp till nästan fullgas, sen stryper den oavsett munstycke.
I går fick jag tag på en Mikuni 20mm i hoppet om att den skulle fungera bättre, det satt ett 140 huvudmunstycke, jag testade med detta, stryper på fullgas men det misstänkte jag eftersom 140 nog är i snålaste laget, har testat från 140-210 huvudmynstycke, men samma sak, den stryper på fullgas, om jag släpper liiite så går den som den ska, men så fort jag ger fullgas så börjar den strypa.
Provat olika luftfilter, t.o.m. utan en gång, ingen förändring, testat så att bränslet rinner ordentligt, provat med och utan bränslefilter, dragit om bränsleslangen så att den når kortast möjliga väg till förgasaren.

Jag håller på att bli knäpp på detta, jag har byggt mycket 2-takt men förstår inte vart felet ligger, jag vore därför MYCKET tacksam för tips!! <!-- </EdIndex> --></div>
frutte

Inlägg av frutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försök med mindre munstycke.

Med vänlig hälsning, fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad sitter det för reeds i då? är pipan original ? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollat färgen på tändstiftet? Testa med att gå ner i munstycke tror jag också. <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:vad sitter det för reeds i då? är pipan original ?
Det sitter stålreeds och pipan är en Gianelli till en TS80.

Jag har gjort stifttestet, men det är lite svårt med en längre sträcka eftersom den inte går på fullgas, men stiftet är åt det ljusa hållet så det känns som den får för lite.
Den fyrtaktar alltså inte vid fullgas, utan det känns mer som den stryper/dör. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollat tjuvluft? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I med strörre munstycke! Att den fortfarande söver sig när du kör utan huvudmunstycke, är att motorn dränks. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins olika kurva på tråttelnålar, Prova ut en annan. Smalare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en fråga: du är helt säker på att den inte får för svag gnista på högvarv.
jag har varit med om att bilmotorer bara vägrat varva ur när tändspolen varit halvkass. inga misständningar men med annan tändspole så har det varvat för fullt.
har dock ingen aning om tvåtaktare kan bete sig likadant.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

erlan skrev:en fråga: du är helt säker på att den inte får för svag gnista på högvarv.
jag har varit med om att bilmotorer bara vägrat varva ur när tändspolen varit halvkass. inga misständningar men med annan tändspole så har det varvat för fullt.
har dock ingen aning om tvåtaktare kan bete sig likadant.

erlan
Jo de kan dom! <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

Rexxy skrev:I med strörre munstycke! Att den fortfarande söver sig när du kör utan huvudmunstycke, är att motorn dränks.
Ja jäklar Rexxy, jag borrade upp ett av mina dubletter av 150 munstycken och nu har jag åtminstone fått den att börja fyrtakta på fullgas.
Det måste vara en törstig rackare, men nu känns det som om jag är på rätt spår.

Jag tackar för tipsen så här långt! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att det går frammåt! <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

SachsMekarn skrev:Kollat tjuvluft?
Med tanke på att jag måste använda så stort munstycke, större än 210, så skulle det vara en tänkbar felkälla, men det är packning-bakelitplatta-packning och jag har såklart bytt dessa packningar vid förgasarbyten och bakelitplattan är plan och förgasaren är plan, motorn går dessutom perfekt på tomgång och lågvarv och varvar ned ordentligt, så det borde inte förekomma någon tjuvluft, startgasen var slut så jag har inte kunnat testa på det viset. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns inga klara regler när det gäller bestyckyckning har en kåsa moppe med honda och mikuni20 som vill ha 240 på högen.
Har även en mb5 som var helt uppå väggarna den vill ha 400 :shock: efter lite fundering kom jag fram till att nya soppakran flöda för lite fick porta den :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, visst är det så, men jag har inte behövt använda så stora munstycken på en moppemotor tidigare.
Jag har nu beställt större munstycken från vrm, men det brukar ta ett tag innan de svarar med bekräftelse och totalsumma. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar