Knilsknilsson's Volvo Amazon [[Fått tummen ur... 17/6!!!]]

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Köpte flång ny Zenith förgasare från nåt gammalt överskotts-lager (från det militära...) 850 spänn ny i kartong thumb_up , gå med i Amazonklubben & sen är http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/ jävligt bra å ha göra med i varje fall då jag renovera min -66 a (overdrive) .... :thumb:
Farsan har gjort samma sak. Zenithen i pvn är i princip nyskick. Tänk om man kunde handla liknande saker nu för tiden från någon överskottsbutik. är ju mest gamla kläder och kängor som dom ska ha mindre rikedomar för. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Jag har redan en reparationshandbok som beskriver motorn. om det är en sådan här du menar.
Nej, det är det inte. Volvo original verkstadhandböcker var alltid helgröna och utan bild på framsidan.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är lättare att renovera en B18 än en sachsmotor (ingen schimsning) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det är lättare att renovera en B18 än en sachsmotor (ingen schimsning) :wink:
Problemet är att jag inte får in cylinderblocket i svarven, när jag skall borra den. :roll: Sachs cylindern går i. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:
Braxmatte skrev:Det är lättare att renovera en B18 än en sachsmotor (ingen schimsning) :wink:
Problemet är att jag inte får in cylinderblocket i svarven, när jag skall borra den. :roll: Sachs cylindern går i.
Beror ju på vad man har för maskiner och hur noga man är :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis till mig svarvar dom två mittre cylindrarna på b 20 block i svarven. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte illa! Har klarat mig undan bilmotorrenoveringar än så länge men då har jag inte heller haft så många bilar heller. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->B18/20 behöver väll aldrig renoveras? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:B18/20 behöver väll aldrig renoveras? :roll:
Om dom söndertrimmas så behövs det. Då jag säljer 145:an så är det endast b16 som gäller :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
knilsknilsson skrev:Jag har redan en reparationshandbok som beskriver motorn. om det är en sådan här du menar.
Nej, det är det inte. Volvo original verkstadhandböcker var alltid helgröna och utan bild på framsidan....
Jaha men är det någon skillnad på innehållet då den jag har visar ju i princip allt du kan göra med motorn själv allt från byta lameller i kopplingen till byta lager. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske står mer om moment åtrdrag och liknande i originalböckerna. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
56:an skrev:
knilsknilsson skrev:Jag har redan en reparationshandbok som beskriver motorn. om det är en sådan här du menar.
Nej, det är det inte. Volvo original verkstadhandböcker var alltid helgröna och utan bild på framsidan....
Jaha men är det någon skillnad på innehållet då den jag har visar ju i princip allt du kan göra med motorn själv allt från byta lameller i kopplingen till byta lager.
Om man säger som så, den delen om Motorn Volvo original är typ lika tjock som din bok om hela bilen :)

Den bok du har är Thorsells, det är enkelt utryckt ett sammandrag av alla Volvos delar, tunn sådan. Men du klarar dig hyffsat med den. Och det mesta i den är från Volvos litteratur. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok det är nog av intresse då 56:an. du var väl intresserad av pakethållaren eller? kanske ett byte är aktuellt?

Tack för infon Amarace! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ser boken ut:

http://www.tradera.com/Volvo-verkstadshandbok-gront-hafte-motor-B18-A-auktion_100805_139148223

Jag ska kolla om jag har några fler. Har för mig jag har en på automatlådan BW35 kanske amarace är intresserad av den?

Jag hade en Volvo 144 automat -67 när jag var 18-19 som jag renoverade lådan på och då köpte jag den boken....

knilsknilsson, tänker du möjligen åka till Emmaboda Veteranmarknad i slutet av januari?

Det är en väldigt bra och välbesökt marknad kan jag tipsa om. :wink: Det är kul att det händer något sådant den mörka vintertiden också för då behövs sannerligen något som piggar upp tycker jag i alla fall.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är mycket möjlig att jag ska åka dit. vilket datum är det? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Skriv svar